Stojíme v simulátore, ktorý pomaly rotuje. O chvíľu visíme hore nohami a jediné, čo nás drží, je dvojbodový bezpečnostný pás cez hrudník a brucho. Krv pomaly priteká do hlavy, cítime tlak v spánkoch a zrazu nám dochádza, že toto nie je žiadna abstraktná štatistika – toto je realita, ktorú zažívajú ľudia pri skutočných nehodách.
Rozdiel? Pri skutočnej nehode máte na pripravenosť zlomky sekundy a pás rozhoduje o tom, či odídete domov po vlastných alebo vôbec. Okrem toho, pri reálnej nehode je rýchlosť prakticky všetkého podstatne vyššia než v simulátore, rotácie je podstatne dynamickejšia a zároveň sa k tomu pridávajú nárazy, lietajúce črepiny, ale tiež pohybujúce sa nezabezpečené predmety vo vozidle – mobil, fľaša, to všetko sa môže pri nehode zmeniť na letiaci projektil.
Toyota si na svoju tlačovú konferenciu v Bratislave pozvala nielen novinárov, ale aj odborníkov z oblasti bezpečnosti cestnej premávky a lekára záchrannej služby, ktorý lieta záchranárskym vrtuľníkom. Téma? Niečo, čo by malo byť samozrejmosťou, no prax ukazuje opak – používanie bezpečnostných pásov. A pritom ide o najjednoduchší, najlacnejší a najúčinnejší prvok ochrany v automobile.
„Zo svojej viac ako 15-ročnej praxe v záchrannej službe som dospel k názoru, že pásy zachraňujú najviac životov spomedzi všetkých pasívnych prvkov bezpečnosti," hovorí MUDr. Michal Pečík, ktorý na mieste vyvracal najčastejšie mýty o bezpečnostných pásoch. Čísla z policajných štatistík sú alarmujúce – v uplynulých troch rokoch nebolo pripútaných pri dopravných nehodách na Slovensku v priemere 12 percent účastníkov. To znamená, že každý ôsmy človek, ktorý sa ocitne v nehode, do nej vstupuje prakticky bezbranný.
Najhoršie výsledky vykazuje Košický kraj s 17,5 percentami nepripútaných, nasleduje Bratislavský kraj so 16,4 percentami a Trnavský kraj s 13,4 percentami. Zaujímavé je, že muži sa nepripútavajú omnoho častejšie než ženy a najväčší problém je v obciach, kde sa nepripúta až 21 percent vodičov – teda každý piaty. Pritom práve v mestách a dedinách, kde je hustá premávka a časté križovatky, je riziko nehody najvyššie.
Zostáva vám 74% na dočítanie.
