Síce nie sme na juhu Talianska, no už aj na Slovensku sa začína na cestách objavovať čoraz viac skútrov alebo malých motoriek. Veď čo je jednoduchšie a rýchlejšie. Neexistujú pre vás zápchy, nehľadáte parkovacie miesta a zarobiť si naň dokáže cez rok aj študent na brigáde. Okrem toho vám stačí, ak máte „základný“ vodičský preukaz na auto.
Nechoďte okamžite do premávky
Ak ste prekonali „skútrový strach“ zo slovenských ciest, určite sa pripravte na malé školenie. Ani bicyklovať ste sa predsa nenaučili za jeden deň. „Držať rovnováhu na jednostopovom motorovom vozidle je niečo úplne iné ako voziť sa v aute. Aj keď poznáte pravidlá cestnej premávky,“ upozorňuje Marian Čabák, inštruktor školy bezpečnej jazdy SuperDrive. Podľa odborníka si treba nacvičiť najmä pomalú jazdu a balansovanie
v úzkych priestoroch, ktoré môžu simulovať dopravnú zápchu. Nikto vám totiž „nepoďakuje“, ak mu pri predbiehaní na križovatke na aute poškriabete dvere či v horšom prípade ublížite aj sebe. „Jazdu je dobré natrénovať na voľnej ploche, ktorá nie je súčasťou cesty,“ dodáva Čabák. Navyše určite by sa nemala podceňovať bezpečnosť. Samozrejmosťou by mali byť prilba, dobrá bunda a prípadne rukavice.
Tak ako pri autách, aj tu pri jazde existujú šikovné triky. „Ak by vám motorka aleboskúter pomaly padali, stačí si pribrzďovať zadnou brzdou a začnú sa stavať opäť hore,“ dodáva Čabák. Pomáha to držať rovnováhu. Rovnako ako pri šoférovaní auta sa musíte vedieť správne pozerať. Teda nie „tri metre“ pred seba, ale presne tam, kam chcete ísť. Na skútri jazdite spočiatku len sami, držať rovnováhu vo dvojici bude pre vás zložitejšie. A okrem toho nepreceňujte svoje schopnosti.
Jazdiť sa naučíte aj sami
Jazdiť sa však dokážete naučiť i svojpomocne. Môžu vám pomôcť aj rady známych alebo internet, kde nájdete desiatky videí, ako správne jazdiť na skútri. A nebude vás to stáť ani euro. Ak si netrúfate a chcete sa naučiť zvládať aj krízové situácie, odporúčame navštíviť napríklad školu šmyku alebo autoškolu.
Pri výbere skútrov majte na pamäti, že vodičský preukaz vám umožní riadiť stroj do 125 cm3 a len s automatickou prevodovkou. Dobré je poobzerať sa po modeli s ABS, čo oceníte najmä v krízových situáciách. Navyše ľudí nové možnosti mobility zaujímajú. „Náš predaj skútrov do 125 cm3 stúpol oproti vlaňajšku 14-násobne,“ potvrdil pre HN Dušan Krajči zo spoločnosti Ital Moto.
Na druhej strane však klesol záujem o slabšie skútre v kubatúre 50 cm3. Tam mal podľa informácií HN „spadnúť“ desaťnásobne. Mnohí tak presedlali na silnejšie stroje, ktoré „prežijú“ aj cestu medzi mestom. Nemusia ich tak obiehať ani kamióny. Celý trh sa na Slovensku po novelizácii legislatívy, ktorá zmiernila podmienky používania skútrov s vyššou kubatúrou, jednoznačne oživil.
Novinkou na cestách sú elektrobicykle a skútre s elektrickým pohonom. Ak vlastníte elektrobicykel, odveziete sa bez námahy pokojne, pri drahších modeloch aj desiatky kilometrov a nemusíte mať ani vodičský preukaz. Jeho výkon však nesmie presahovať 250 wattov. Ak to spĺňa, môžete smelo brázdiť cesty aj cyklochodníky.
Podľa odborníkov sa pri ich kúpe nemáte orientovať len podľa ceny. Ak ho neplánujete využiť len počas jednej sezóny. Ich dojazd je rôzny.
Tie najlacnejšie treba dobíjať už po 50 kilometroch. Skútre na klasický vodičský preukaz sú jednoznačne zaujímavou alternatívou pre mobilitu v meste či na odľahčenie dopravy. V nijakom prípade by sa však nemalo zabúdať na bezpečnosť a jazdu si predtým určite treba nacvičiť.