„Všetci sme sa dohodli na tom, že užívateľov áut s dotknutými motormi nebudeme trestať za chybu, ktorú nezavinili. Povinná návšteva servisov je preto nepravdepodobná. Pokiaľ sa však rozhodnú vyraziť do servisu, úprava bude bezplatná,“ vyhlásil Ťok, minister dopravy ČR.
Zvolávacia akcia nebude povinná ani vo Veľkej Británii, zo zákona ani nemôže. „Britská autorita VCA, ktorá homologuje škodovky pre európsky trh, rovnako ako britské ministerstvo dopravy hovorí, že nevidí zákonné prostriedky, ako prinútiť všetkých majiteľov dotknutých áut k návšteve servisu. Na druhej strane hľadajú spôsob, ako presvedčiť čo najviac majiteľov automobilov, aby si prišli aktualizovať softvér,“ hovorí Ťok.
Rovnaký postup však neplatí v celej EÚ. Napríklad v Nemecku, kde jazdí postihnutých áut najviac, je zvolávacia akcia povinná. Na Slovensku sa týka problém cca 46 000 automobilov s motormi radu EA 189 od Volkswagenu. Ide o motory s objemom 1,2 litra, 1,6 litra a 2,0 litra, ktoré majú pod kapotou vozidlá značiek Volkswagen, Škoda, Seat a Audi. Pre motory 1,2 TDI a 2,0 TDI postačuje prehratie softwaru. Motor 1,6 TDI vyžaduje aj zásah do nasávania motora.
Značky patriace do koncernu VW Group by mali začať majiteľov dotknutých vozidiel zvolávať v marci. Podľa najnovšie dohodnutého postupu sa však nebudú musieť pristaviť. Je to trochu zvláštna situácia. Na jednej strane chce Európska únia chrániť životné prostredie a na druhej tu máme zvolávaciu akciu na zníženie emisií, ktorej sa motoristi nebudú musieť zúčastniť.
Po cestách tak budú legálne jazdiť autá, ktoré niekoľkonásobne prekračujú povolené normy. Niektorí odborníci zároveň varujú, že zmeny softvéru môžu nepriaznivo ovplyvniť spotrebu a výkon.
Koncern VW medzitým predstavil riešenie aj pre americký trh. Kalifornia však navrhované riešenia odmietla s tým, že sú nedostatočné. V USA bude musieť VW údajne pristúpiť k výmene katalyzátora a v niektorých prípadoch aj k nainštalovaniu systému na vstrekovanie močoviny.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk