StoryEditor

Lacné vodíkové autá? Český nápad môže priniesť revolúciu

16.02.2014, 09:02
Autor:
iHned.cziHned.cz
Čech Vladimír Matolína prišiel s revolučným vylepšením vodíkových palivových článkov. Ich cenu tak zníži o polovicu.

Budúcnosť vodíkových áut vyzerá nádejne. Okrem iného vďaka objavu Čecha Vladimíra Matolína, ktorého tím prišiel s revolučným vylepšením palivového článku. Ak obstojí v testoch, ekologické vozidlá sa výrazne rozšíria.

Pohybuje sa nehlučne a z výfuku mu stúpa iba vodná para. Inak sa vodíkové auto takmer nelíši od bežných vozidiel, takže vyzerá ako oživený sen o ekologickej doprave. Vďaka nemu by sme si mohli užívať čistý vzduch v uliciach miest. Premení sa však tento sen na realitu? Začnú sa vodíkové autá využívať vo veľkom?

Zatiaľ to vyzerá nádejne. K rozjazdu priemyselnej výroby ekologických vozidiel s veľkou pravdepodobnosťou prispeje aj objav Čecha Vladimíra Matolína z Matematicko-fyzikálnej fakulty Univerzity Karlovej. Jeho tím prišiel s revolučným vylepšením palivového článku.

Český nápad môže znížiť výrobné náklady vodíkových áut zatiaľ na polovicu, pri výrobe vo veľkom potom bude cena zrejme ďalej klesať. Podobne ako sa to stalo napríklad pri mobiloch. Len palivový článok môže čoskoro zlacnieť zo 45-tisíc eur na 9-tisíc eur.

Profesor Matolín si nechal objav patentovať v niekoľkých krajinách a teraz s kolegami rozbieha testovanie dlhodobej odolnosti palivových článkov. "Ostatne prvá otázka, ktorú dostávam od potenciálnych výrobcov, znie: Ako dlho to vydrží?" hovorí Matolín.

Vodíková auta predražuje predovšetkým vysoká cena palivových článkov, ktoré premieňajú vodík na elektrickú energiu pre pohon motora.

Palivové články pre jeden automobil stojí v prepočte viac ako 45-tisíc eur. Asi 35 až 45 percent z tejto sumy pripadá na membránové elektródy, "vysvetľuje Roland Zsilinszky, výkonný riaditeľ pražskej pobočky konzultačnej spoločnosti Roland Berger, ktorý sa špecializuje na poradenstvo v oblasti ekologických spôsobov dopravy. Elektródy v palivovom článku totiž pokrýva pomerne hrubá vrstva platiny.

Väčšiemu rozšíreniu vodíkových áut tak bráni práve vysoká cena tohto vzácneho kovu, ktorá vodíkové autá dosť predražuje. Ak by sa navyše ekologické vozidlá mali masovejšie rozšíriť, svetové zásoby platiny by zrejme nestačili.

"Dostupnosť platiny je veľmi limitovaná. Koncentruje sa na Juhoafrickú republiku a Rusko. Preto je cenový vývoj aj objem ponuky platiny značne neistý," upozorňuje na ďalší problém Zsilinszky.

Opísanú "matematiku" zásadne mení práve nápad Vladimíra Matolína. Vymyslel totiž spôsob, ako platinu v katalyzátore palivového článku nahradiť lacnejšou alternatívou.

Eva Hníková, iHned.cz

01 - Modified: 2006-01-24 10:29:17 - Feat.: 0 - Title: Ředitel IKEM kritizuje srovnání nemocnic
01 - Modified: 2024-12-21 18:40:56 - Feat.: - Title: Ľudia si minútou ticha pred pražskou univerzitou uctili pamiatku obetí minuloročnej streľby 02 - Modified: 2024-12-21 14:04:30 - Feat.: - Title: Praha po útoku v Nemecku umiestnila betónové zábrany na námestí Republiky 03 - Modified: 2024-12-21 08:45:49 - Feat.: - Title: Česko si pripomína prvé výročie tragickej streľby na pražskej univerzite 04 - Modified: 2024-12-20 15:34:51 - Feat.: - Title: Rezort obrany sa pri nákupe nákladných vozidiel Tatra pripojil k Česku 05 - Modified: 2024-12-20 15:03:55 - Feat.: - Title: Pavel telefonoval so Zelenským, hovorili o pokračovaní muničnej iniciatívy
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
22. december 2024 20:04