StoryEditor

Auto, ktoré sa zapíše do histórie. BMW i3

12.08.2013, 00:00
HN boli pri predstavení revolučného auta. Novinka je autom budúcnosti.

Svet presne rok po olympiáde uprel zrak opäť na Londýn. A nebola to náhoda. Výrobca prestížnych automobilov BMW, ktorému sa ako jednému z mála v automobilovom sektore darí aj napriek kríze, predstavil nový model, ktorý sa celkom určite zapíše do histórie. Ide o prvé sériové elektrické auto, ktoré patrí do prémiového segmentu. No a ktoré jazdí nielen ekologicky a ekonomicky, ale využíva aj najnovšie informačné technológie. Možno aj preto bola jeho svetová premiéra viac ako jedinečná: naraz sa konala na troch kontinentoch, a to v jednej chvíli. Ako? Pomocou satelitných prenosov sa virtuálne spojil New York s Londýnom a Pekingom. HN boli pri tom.

Nová doba

Pri dĺžke asi štyroch metrov ponúka auto priestor štyrom ľuďom. Na úvod prezraďme, že dátum uvedenia na náš trh je zatiaľ neznámy, údajne v priebehu budúceho roka. No v Čechách sa BMW i3 začne predávať už na jeseň v roku 2013 a jeho cena bude približne 900-tisíc českých korún (takmer 35- tisíc eur). Nie je to málo vzhľadom na veľkosť auta. Ak však zoberieme do úvahy technologický náskok, noblesu a ponúkaný komfort, môžeme povedať, že ide o férovú ponuku. Už dnes má BMW naň asi stotisíc záujemcov o testovaciu jazdu.

Vec priorít

Vývoj auta trval viac než šesť rokov. BMW do toho investovala viac ako dvojnásobok z prostriedkov, než bežne investuje do konvenčného modelu. Prioritou bolo navrhnúť, zostrojiť a vyrábať prémiové auto, ktoré bude nielen ekologické, ale bude ponúkať radosť
z jazdy a bude aj imidžové. Okrem toho, a nie je to tajomstvom, musí produkovať aj zisk. Hlavný dizajnér značky BMW, Francúz Benoit Jacob, sa v rozhovore pre HN vyjadril: „Nie vždy sa stáva, že zadanie od vedenia býva také voľné. Úprimne, potešilo nás to. Auto malo mať kompaktné proporcie, kolesá v rohoch, dôležitá je aerody
namika a, samozrejme, príslušnosť k rodine BMW. Tá musí byť na prvý pohľad zrejmá. Mali sme možnosť zasiahnuť aj do usporiadania interiéru. Drevo, koža a hlavne vzdušnosť. To sa dnes v prémiovom segmente nosí.“

Auto do mesta

Pohon auta je výlučne elektrický. Stará sa oň výkonný elektromotor a súprava autobatérií. Agregát produkuje maximálny výkon úctyhodných 170 koní. Kapacita batérií stačí pri bežnej jazde na dojazd od 130 do 160 kilometrov. Komu sa máli, môže si dokúpiť malý generátor energie, ktorý spaľujúc benzín dobíja akumulátory a umožňuje autu ísť na dlhšiu vzdialenosť. Je o viac než o 50 percent ľahšie. Jeho karoséria má hliníkový rám a karbónovú štruktúru. Nízka hmotnosť je nenáročná na energiu potrebnú na pohon. Aj preto sa pohybujú jeho náklady potrebné na 100 kilometrov za hodinu na hranici dvoch eur. BMW i3 je auto do mesta. Nielen kvôli svojim proporciám, ale aj pre svoje vybavenie. Súčasťou jeho vybavenia sú aj technológie, vďaka ktorým je majiteľ auta online informovaný o stave nabitia vozidla, vďaka ktorým si vie vopred naplánovať navigáciu, prípadne cestu využívajúc online iné formy dopravy. Jednoducho, nová doba mobility.

Svetové auto

BMW myslí svetovo a ekologicky. Materiál na výrobu karbónového skeletu karosérie je z USA a spracúva sa v Nemecku. Továreň používa viac ako 100 percent z energií, ktoré pochádzajú z obnoviteľných zdrojov, v porovnaní s konvenčnou továrňou spotrebuje o 70 percent menej vody a produkuje o viac než 50 percent menej hluku. Pri výrobe auta sa uplatňuje viacero nových patentov, od ktorých si BMW Group sľubuje profit aj do budúcnosti. 

Snímky: BMW, Vladimír Dimov

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
27. apríl 2024 06:19