Neil Smith miluje staré autá a motorky. Prvého veterána zrenovoval v šestnástich rokoch. V Mirošoviciach pri Prahe usadený Brit sa zamiloval do prasaťa. Ten legendárny skúter strakonickej ČZ má v niekoľkých exemplároch. Teraz hľadá nadšencov, ktorým chce novodobú repliku ponúknuť v elektrickom prevedení.
Legendárny skúter poznajú aj nemotorkári, hral v mnohých filmoch a naši dedovia ho parkovali vedľa rovnako ikonickej felicie. Vznikol v päťdesiatych rokoch a vo svojej dobe to bol doslova revolučný stroj, ktorý v ničom nezaostával za talianskymi vespami, ktoré mohol československý turista obdivovať na prázdninách v Ríme.
Skúter ČZ 175, predstavený vôbec prvýkrát verejnosti na provomájovom sprievode v Strakoniciach v roku 1956, si pre svoj špecifický tvar s nízkym pretiahnutým ňufákom zakončeným veľkým svetlometom vyslúžil prezývku prasa, píše portál iDNES.cz.
Zaujímavé varianty
V rokoch 1957 až 1964 ich vyrobili okolo 115 tisíc a vyvážali sa do celého sveta. Na Novom Zélande a v Holandsku vraj dokonca slúžilo dvojkolesové prasa v polícii.
"Pohodlné sedadlo umožňovalo slečnám spolujazdkyniam jazdu bokom ako na koni a radiaca páka tvaru kolísky bola prispôsobená pre radenie pätou, aby si páni nepoškodili semiš na svojich poltopánkach," píše sa v prehľade stovky českých dizajnových ikon, medzi ktoré ČZ 175 určite patrí.
Skúter s veľkým priestorom pre náklad nad predným kolesom sa dočkal aj zaujímavých karosárskych variantov, napríklad ako trojkolesová rikša s nákladnou korbou alebo so sajdkárou Druzeta.
Nabíjacia zásuvka na ňufáku
Skúter z hlavy konštruktéra J. F. Kocha má samonosnú karosériu. Tá sa práve hodila Neilovi Smithovi k prestavbe na elektrický pohon. "Pôvodne som chcel dať akumulátory do výfukov s tým, že by sa dali vymieňať za nabité," opisuje vývoj. Nakoniec zvolil konvenčnejšie riešenie s balíkom batérií uložených v karosérii čo najnižšie kvôli zachovaniu nízkeho ťažiska.
Elektrické prasa ešte prechádza vývojom, niektoré detaily sa ešte budú modifikovať. Ale nabíjacia zásuvka na ňufáku schovaná pod pôvodným viečkom nádrže rovnako ako kotúčové brzdy na oboch kolesách zostanú (pôvodné prevedenie malo brzdy bubnové).
Batéria má kapacitu 5 kWh a zaručuje dojazd až 100 kilometrov. Plné nabitie skútra by malo trvať približne 4 až 5 hodín, ale Neil Smith má už rozpracovaný systém rýchlonabíjania, ktorý umožní batérie naplniť za dvadsať minút.
Batéria je umiestnená v tuneli kapotáže, čiastočne na pôvodnom mieste spaľovacieho motora. Elektromotor je potom v náboji zadného kolesa.
Znovuzrodená legenda
Neil Smith sympatickou češtinou bez toho, aby lovil z pamäte slovíčka, vysvetľuje, že chce, aby novodobá čezeta bol český projekt. "Chcem, aby komponenty boli české," vysvetľuje. Zatiaľ sa mu ich vraj darí nachádzať, len lítiové akumulátory a elektromotor sú z Číny. "Nikto v Európe neponúka taký elektromotor, aký potrebujem," dodáva Smith.
Smith zatiaľ prestaval na elektropohon niekoľko torz pôvodnej čezety. Teraz zháňa záujemcov, ktorí by elektrické prasa chceli. Potrebuje ich okolo stovky, potom sa môže rozbehnúť výroba. Na svojom statku vo stredočeských Mirošoviciach ukazuje priestory, kde má stavba prebiehať. Vraj budú schopní vyrobiť dva až tri kusy týždenne. Strakonická spoločnosť ČZ dnes vraj už o výrobu motoriek záujem nemá, ale Smithov projekt podporuje. Ten už má aj zaregistrovanú značku "Čezeta".
Cena desať tisíc eur, ktorú na znovuzrodenú českú legendu nasadil, nie je rozhodne ľudová. Uznáva to aj sám staviteľ. Vysvetľuje, že to je štýlový tovar, ktorý má v pláne ponúkať aj za hranicami. Už má dokonca prebehli rokovania aj s predajcami v Nemecku alebo Londýne.
Má tiež pripravenú reklamu alebo sériu štýlových doplnkov, v ktorých je napríklad sada kožených tašiek. V ponuke bude aj štýlový jednokolesový príves. Replika slávneho "páva" vyjde osemnásť tisíc českých korún a je z laminátu.