Automobilka Jaguar Land Rover v poslednej dobe predstavila viacero systémov, ktoré by mali v blízkej budúcnosti zvýšiť bezpečnosť a pohodlie, nielen majiteľov áut tejto značky. Isto si ešte spomeniete na priehľadné stĺpiky karosérie a ducha, ktorý vás navedie do cieľa vašej cesty, či systém, ktorý vás upozorní na cyklistu poklepaním na rameno, alebo nedávno predstavenú detekciu dier na ceste. Dnes Briti prichádzajú s ďalšími novinkami, ktoré by mali pomôcť nielen zvýšiť bezpečnosť, ale zväčšiť aj interakciu medzi vodičom a autom a dopriať tak vodičovi viac pohodlia. Azda najväčšou novinkou balíka inovácií, ktorú automobilka tentoraz predstavila je monitorovanie mozgovej činnosti vodiča.
Isto vám napadla otázka: "Načo je to dobré?" Nuž vedci zistili, že ľudský mozog neustále vysiela minimálne štyri jasné, výrazné mozgové vlny rôznych frekvencií. Ich monitorovaním by počítač mal vedieť vyhodnotiť, či sa vodič sústredí na jazdu, alebo zaspáva, či sníva s otvorenými očami, alebo je zmätený. Ak systém vyhodnotí, že sa vodič nesústredí na jazdu, bude sa snažiť získať späť jeho pozornosť napríklad kontrolkou či pípnutím, alebo ak to nezaberie, otravným vibrovaním volantu alebo pedálov. Samotný nápad nie je zlý, no vývojári museli vyriešiť problém ako presne monitorovať mozgovú činnosť.
V súčasnosti sa totiž na snímanie mozgových vĺn používa prístroj pripomínajúci čelenku. Táto technológia je však pre použitie v aute vylúčená. Bol by totiž nezmysel chcieť od vodiča luxusného auta, aby si pred jazdou niečo nasadil na hlavu. Preto sa v JLR rozhodli použiť inú metódu, ktorú používa napríklad NASA na zistenie koncentrácie pilotov. Konštruktéri jednoducho umiestnili senzory na snímanie mozgovej činnosti do volantu. Tým sa ale ich snímanie skomplikovalo, keďže sú ruky od mozgu už relatívne ďaleko. Systém preto musí z balíka snímaných informácii odfiltrovať iba mozgové vlny a zosilniť ich. Automobilka túto metódu práve testuje a zhromažďuje informácie, ktoré potom vyhodnotia vedci z oblasti neurológie.
Ďalšou novinkou, ktorú chce JLR zaviesť do praxe, je niečo o čom ste už mohli počuť aj v podaní iných automobiliek. Jedná sa totiž o sedadlo, ktoré monitoruje životné funkcie vodiča. Podobné sedadlo už vo svojich budúcich modeloch ohlásil aj Ford. Jaguar sa však v tomto prípade vydal inou cestou. Zatiaľ čo Ford chce sedadlo využiť na zistenie prípadného infarktu a následné bezpečné zastavenie vozidla a privolanie pomoci, Jaguar ide ešte ďalej. Monitorovaním srdcovej činnosti a dýchania sa totiž pripravuje aj na éru autonómneho jazdenia. Nastanú totiž prípady, kedy bude musieť auto predať riadenie späť vodičovi. Informácie o jeho aktuálnom stave tak môžu pomôcť rozlíšiť, či je človek pripravený prevziať riadenie a venuje jazde dostatočnú pozornosť. Pomocou monitorovania životných funkcií, môže samozrejme systém odhaliť aj náhle srdcové príhody, podobne ako vo Forde, no môže aj určiť či je vodič v strese. Ak hej, podnikne auto kroky, ktoré by mohli jeho stres znížiť. Napríklad zmení osvetlenie, nastavenie audio systému, či klimatizácie.
Jaguar však myslí aj na bližšiu budúcnosť a predstavila displej, ktorý predvída, akú funkciu chcete zvoliť aj bez toho, aby ste sa ho dotkli. Ide v podstate o akýsi druh ovládania informačného systému gestami, ktoré už predstavilo napríklad BMW v novom rade 7 a ktoré má už veľmi dobre rozpracovaný aj Mercedes, ako nám to ukázal v koncepte F015. V prípade Jaguaru systém funguje na základe kamier, ktoré snímajú pohyb vodičovej ruky, čím dokážu určiť kam smeruje jeho prst. Systém tak vie intuitívne spustiť želanú funkciu bez toho, aby sa človek musel dotknúť displeja. Automobilka tým chce skrátiť dobu, počas ktorej sa vodič nevenuje premávke pred sebou. Aby však človek dostal odozvu, že systém zaznamenal jeho požiadavku hoci sa jeho prst nedotkol displeja, prišli vývojári s niečím, čo nazvali dotyk vo vzduchu. Pomocou ultrazvuku sú totiž schopní vyvolať pocit dotyku, aj keď je prst vodiča iba na pol ceste k dotykovému displeju. Dokonca si môže vybrať, či chce cítiť ťuknutie do prsta, alebo zašteklenie na jeho konci. Ak sa vám to zdá ako zbytočný rozmar vedzte, že to má svoje opodstatnenie. Mozog totiž potrebuje akési potvrdenie, že telo vykonalo želanú akciu. Čím skôr ho dostane, tým skôr danej činnosti prestane venovať pozornosť a tú upriami znova na riadenie auta.
Vývojári v Jaguari v poslednej dobe radi využívajú na upozorňovanie vodiča na nebezpečenstvo plynový pedál. Mohli sme si to všimnúť aj pri systémoch spomenutých v úvode. Plynový pedál pri týchto systémoch obsahuje aktuátor, ktorý zabezpečí vibrovanie, či impulzy a motor na generovanie odporu. Vozidlo tak vie upozorniť vodiča na nebezpečenstvo, alebo zvýšiť odpor pedála keď chce prekročiť rýchlostný limit, alebo napríklad keď dobieha kolónu. Človek tak podvedome uberie plyn. Automobilka sa touto cestou snaží znížiť počet kontroliek a otravných zvukov, ktoré upozorňujú vodiča na nebezpečné situácie. Ich narastajúce množstvo by totiž mohlo človeka v rozhodujúcej chvíli skôr zmiasť.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk