Na prvé zoznámenie s novým BMW sme vyrazili do kanadského Vancouveru. Ráno boli vozidlá zoradené v tamojšom prístave a čakali na prvú porciu kilometrov. Bol na ne veľmi pekný pohľad. Nová X5 totiž nadväzuje na aktuálnu generáciu stredne veľkého sedanu radu 3. Znamená to, že výrazný "čumák", medzi priaznivcami vozov BMW nazývaný tiež ako "ľadvinky", je prepojený s veľkými svetlometmi. Vďaka novým nárazníkom dostal voz sympatickejšia rysy, pričom proporcie karosérie boli zachované.
Sviežou premenou prešiel však predovšetkým interiér vozidla. Palubná doska nezaprie opäť inšpiráciu zo sedanu radu 3, teda ubrala na proporciách. Menej mohutný panel dodáva kabíne na potrebnej vzdušnosti, len displej multimediálneho systému stojaci akoby na palubnej doske trochu "komplikuje situáciu". Je to ale určite lepšie riešenie ako po displeji pátrať niekde na úrovni kolien. Novinkou sú aj inak tvarované páčky pod volantom.
Na palubnej doske pribudlo nové tlačidlo, ktoré bude pre vodiča tretej generácie BMW X5 hrať významnú úlohu. Vďaka nemu si môže vyberať z ponuky bezpečnostných asistentov, ktorými je X5 vybavená skutočne veľkoryso. Vie napríklad rozpoznať nebezpečenstvo v mŕtvom uhle, varovať pred kolíziou s iným vozidlom alebo s chodcom (funguje len vo dne). Od tohto decembra ešte pribudne asistent pre jazdu v kolónach. Testovacie auto bolo navyše vybavené adaptívnym tempomatom, ktorý sa nám na kanadských cestách veľmi hodil.
Kabína je v základe koncipovaná pre štyri plus jedného menšieho cestujúceho. Treba podotknúť, že vzadu je dostatok miesta pre nohy aj hlavu, a to aj nadpriemerne urastených jedincov. Za príplatok si je možné zaobstarať aj tretí rad sedadiel. Sem sa už ale zmestia len deti do 150 cm výšky. Každopádne aj kufor je veľký, ponúka solídny objem 650 litrov a cez sedadlá deliteľné v pomere 40: 20: 40 ho možno potom ešte rozšíriť na 1870 litrov.
Piate dvere sú delené. Horná časť sa vyklápa elektricky a možno ju zavrieť aj tlačidlom z miesta vodiča alebo na kľúči. Spodná časť sa ovláda manuálne, čo mi príde škoda. Napríklad Range Rover vie toto aj sám.
Dôležitá je nafta
K nášmu testu zástupcovia BMW pripravili dva typy modelov auta: základný turbodiesel xDrive30d a špičkový benzínový osemvalec s preplňovaním xDrive50i. Kým novinári z Dubaja alebo z USA ponáhľali pre kľúče od zážihového modelu, Európania sa popasovali o turbodiesely. Pretože bude aj v Česku určite najpredávanejšie, vybrali sme si ho aj my.
Naša cesta začala v prístave, preplietli sme sa rušným mestom, prešli Lions Gate Bridge a vyrazili na sever z Vancouveru po ceste Sea-to-Sky Highway do horského strediska Whistler, kde sa v roku 2010 konali zimné olympijské hry.
Dieselový šesťvalec s výkonom 258 koní a maximom krútiaceho momentu 560 Nm na pokojnú cestu bohato stačí. BMW je perfektne odhlučnené a nebyť tvrdších pneumatík typu run-flat, bolo by aj veľmi komfortné. Osemstupňová automatická prevodovka radí hladko a pri pokojnej jazde stláča otáčky čo najnižšie. Výsledkom je potom takmer neuveriteľná spotreba 6,9 litra na 100 km.
Pozrite sa na BMW X5 jazdiaci v kanadskej prírode v okolí Vancouveru:
Auto ponúka niekoľko jazdných režimov - keď sa cesty v horách začína kľukatiť, stačí nastaviť šport a reakcia plynu sa zrýchli, volant stuhne. Prechádzanie ostrých i tiahlych oblúkov je pritom zábavou hodnou povesti BMW. Keď prepneme do manuálneho režimu, automat počúva na slovo.
V teréne len zriedkakedy
Olympijský park ponúka na konci leta, ktoré je aj v kanadských horách pomerne teplé, možnosť vyskúšať auto v teréne - na mieste, kadiaľ viedli bežkárske dráhy. BMW nie je žiadny naozajstný offroad, chýba mu napríklad redukčná prevodovka. Novinkou je ale možnosť nastaviť si offroad režim, ktorý na displeji zobrazuje náklony vozidla v priečnej aj pozdĺžnej osi.
Vodič tak vie, ako ešte ďaleko je od limitov svojho vozidla. Auto má navyše asistent, ktorý pomôže pri zdolávaní prudkých svahov. Vždy je ale nutné počítať s tým, že schopnosti mimo asfalt sú u X5 značne limitované a nikdy sa Range Roveru alebo Mercedesu ML s offroad balíčkom nevyrovnajú. To ale BMW rozhodne nemá ani v úmysle.
Prečo by aj malo? Veď vyššie spomenutých konkurentov dokáže poraziť práve na ceste. Tu ponúka najlepšie jazdné vlastnosti, stabilitu a športový štýl. Ťažko na ňom hľadať nejaké väčšie chyby. Nové BMW X5, jedna z najdôležitejších noviniek tohto roku, tak patrí medzi najlepšie modely vo svojej kategórii.
Jan Markovič
Snímky: BMW