Sú autá, ktoré šokujú vzhľadom. Sú autá, ktoré šokujú vzhľadom a jazdnými výkonmi. Sú autá, ktorých extrémnu dynamiku ich vzhľad signalizuje len v technicky nutnej miere. Tým viac vyrážajú dych okoliu na ceste. Volvo S60 R je presne takýto automobil...
POZÍCIA NA TRHU
Značka Volvo predala podľa štatistiky registrácií za prvých 7 mesiacov na slovenskom trhu 168 osobných a malých nákladných automobilov. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku je to takmer dvojnásobok. Volvo je tak jedna z mála značiek, ktorá má výrazný nárast predaja v roku poznačenom recesiou automobilového trhu.
KONKURENTI
Volvo S60 je typickým typom pre hornú hranicu strednej triedy. V trhovom segmente CD kopíruje predajnými číslami charakteristiku celej typovej palety Volvo, ktorá znie: alternatíva pre náročných. Za prvých sedem mesiacov predala značka Volvo 37 modelov radu S60, čo je miesto v druhej desiatke celoročného rebríčka. Podrobnosti ukazuje tabuľka.
Registrácie I. - VII. CD 2003
1. VW Passat*586
2. Opel Vectra*417
3. Mazda 6*205
4. Renault Laguna*102
5. Mercedes C*100
6. Hyundai Elantra*96
Nissan Primera*96
7. Citro#235#n C5*88
8. BMW 3*85
9. Honda Accord*82
10. Audi A4*80
11. Volvo S/V40*79
12. Toyota Avensis*75
13. Ford Mondeo*73
14. Peugeot 406*56
15. Volvo S60*37
16. Mercedes CLK*19
17. Alfa Romeo 156*9
18. Mazda 626*8
19. Fiat Marea*6
20. Daewoo Nubira*5
21. Mitsubishi Galant*4
22. Chrysler PT Cruiser*3
23. Saab 9-3*2
24. Mitsubishi Montero*1
Subaru Legasy*1
Spolu:*2 669
FINANCOVANIE A OP#196#TOVNÝ PREDAJ
Sedan Volvo S60 sa dá na našom trhu kúpiť za cenu od 1 087 600 Sk. To je verzia 2,4 20V s výkonom 103 kW (140 koní). R-kový špeciál, o ktorom je reč v našom teste, stojí 2 196 800 Sk. Koho by táto cena nastrašila, nech číta rýchlo ďalej, a pochopí, že je primeraná. Autorizovaní predajcovia osobných vozidiel značky Volvo ponúkajú do konca septembra akčný lízing Leto s Volvom, ktorý obsahuje nízku cenu lízingu a je bez administratívnych poplatkov. Akceptujú aj lízingové spoločnosti, ktoré odporučí zákazník. Opätovný predaj vozidiel Volvo nie je problémom.
TECHNICKÁ ÚROVEŇ
Ostrá verzia modelového radu Volvo S60 s označením "R" sa od bežných variantov líši na prvý pohľad málo - možno až primálo. Spredu oceľovosivým rámikom masky s písmenom R, a najmä hlbším spojlerom s väčšími otvormi na prístup vzduchu. Veď 300 koní potrebuje dýchať! Zboku dravosť indikujú 18-palcové kolesá s nízkoprofilovými pneumatikami a krásne riedko rebrovanými diskami. Umožňujú nerušený pohľad na mohutné brzdové kotúče i strmene. Najneskôr pri tomto pohľade aj zasvätený laik pochopí, čo pred ním stojí. Zozadu okrem nenápadného nápisu a decentne výraznej odtrhovej hrany kapoty a dvojhlavňového výfuku nič nenaznačuje, aká "bomba" je tento autiak.
Ovládanie Volva S60 R a cestovanie v ňom je jednoduché a pohodlné. Azda len kovovo modrý podklad prístrojov, ich kovový okraj, kožou obšitý panel, písmeno R na volante a číslica 6 pri radiacej páke upozorňujú, že sedíte v mimoriadnom aute. Sedadlá sú priam prepychové, no poctivo tvarované a nastaviteľné. Ergonómia všetkých ovládačov je bezchybná. Dojem z interiéru: luxus podstatne prevyšuje športovosť. Tým je zrejme aj definované skupina, pre ktorú je tento variant určený. Dojem luxusu podčiarkuje vynikajúci zvuk audiosústavy.
JAZDNÉ VLASTNOSTI
Päťvalcový, benzínový turbomotor dokazuje, čoho je schopná najmodernejšia mechanika a elektronika. Má nielen 300 koní (220 kW) výkonu, ale aj krútiaci moment 400 Nm už pri 1 950 ot/min. Dá sa s ním jazdiť absolútne pokojne - aj absolútne divoko. Je vynikajúco pružný a pri pokojnej jazde si nevyžaduje časté radenie. Pri plnom zošliapnutí plynu sa v ňom prebudí šokujúca sila, a najmä na nižšie prevody dosiahne maximum 7 000 ot/min. neuveriteľne rýchlo. Šesťstupňová prevodovka je správne odstupňovaná a vynikajúco ovládateľná. Jednotlivé "rýchlosti" ochotne a hladko zapadajú, dráhy radenia sú krátke. Tak to má byť v takomto aute! Samozrejme, preniesť 300 koní a 400 newtonmetrov na vozovku nie je jednoduché. Úlohu výborne zvláda pohon všetkých kolies s variabilným rozdelením krútiaceho momentu medzi nápravy prostredníctvom spojky Haldex. Posledným sprostredkovateľom sú mohutné pneumatiky. Tie sa starajú aj o prenos brzdnej sily. Mohutné, vpredu aj vzadu ventilované kotúčové brzdy Brembo odvádzajú svoju prácu perfektne. Volvo si dokonca dovolilo malú márnomyseľnosť: logom Bremba sa pýši vari každý výrobca, ktorý tieto brzdy používa. Pri Volve je na strmeňoch len nenápadné písmeno R... Samozrejme, stabilitu a prenos sily má pod kontrolou stabilizačný systém DSTC. Reaguje príjemne neskoro, ovládačom sa dá jeho účinok ešte viac redukovať, a dokonca celkom vypnúť. Menej skúsený tak na celkom novej úrovni pochopí, čo dokáže 300 koní - a čo všetko nedokáže vodič. Zvláštnou kapitolou je podvozok. Okrem iných predností je k dispozícii nastavovanie troch stupňov tuhosti pruženia. Už prvý, Comfort, je dostatočne tuhý. Sport ešte pritvrdí a Advance dá pocítiť stabilitu a tvrdosť pretekárskeho auta. Pravda, filtrovanú komfortnými, koženými sedadlami.
Počas jazdy sa vozidlo správa pokojne až majestátne. Menej skúsený šofér môže hravo zabudnúť na dogmatickú platnosť fyzikálnych zákonov objavených pánom Newtonom. Rýchla jazda po diaľnici s hlbokými koľajami po kamiónoch si však pri plnom obsadení vozidla vyžiada zvýšenú pozornosť vodiča.
Zážitok z dynamiky jazdy je fantastický. Zrýchlenie na 100 km/h za 5,7 sekundy je realitou, stovku dosiahne na 2. rýchlostný stupeň. Maximálna rýchlosť 250 km/h je daná nastavením elektroniky. Jazda 250 km rýchlosťou nenechá na pochybách, že toto auto by znieslo o dosť viac. Malou daňou za výkon a techniku, ktorá ho umožňuje, je priemer otáčania 13 m. Treba ho jednoducho brať na vedomie.
BEZPEČNOSŤ
Volvo ani v tomto kultivovanom divochovi nezostáva nič dlžné povesti. Za skratkami SIPS a WHIPS sa skrýva jeden z momentálne najdokonalejších systémov ochrany posádky pred následkom nárazu. Okrem iného zahŕňa kompletné "oairbagovanie" interiéru, špeciálnu konštrukciu bezpečnostných prvkov karosérie a pod. DSTC, stabilizačný systém, je zastrešením ABS, BAS, TC a iných systémov pomáhajúcich vodičovi zvládať krízu stability vozidla v nečakaných alebo príliš nebezpečných, hoci dobrovoľne vyprovokovaných jazdných režimoch. Faktom je, že prekonanie stability vozidla bolo až na hranici pudu sebazáchovy.
HOSPODÁRNOSŤ
Pri tomto druhu automobilov je toto kritérium najmenej podstatné. Ale dobre: pri pokojnej jazde v meste je spotreba 14,6 l/ 100 km. Jazda 145 km/h po diaľnici si vyžiada 11,1 l/100 km. Je to veľmi dobré, vzhľadom na výkon a komfort. Výrobca dokonca udáva priemer 10,7l/100 km! Cena testovaného vozidla bola
2 196 800 Sk. Nuž, 2 milióny sú riadna "pálka". Ale v tejto výkonovej kategórii a s takouto dávkou luxusu sa nižšie dá dostať len veľmi ťažko. Takéto autá sa však nekupujú za posledné koruny na konte.
ZÁVEREČNÉ HODNOTENIE
Volvo S60 R je poctivo vyladená a vyšľachtená limuzína strednej triedy. Je schopná a ochotná poskytnúť najmä vodičovi adrenalínové zážitky, zabalené vo veľmi luxusnom obale. Dokáže vydesiť a uzemniť agresívnych vodičov v agresívnych autách. Volvo S60 R je ako románový hrdina: (takmer) všetkých premôže, no až pri pozornejšom pohľade je vidieť črty bicepsov pod látkou kvalitného saka.
Charakteristika: športová vysokovýkonná verzia sedanu strednej triedy
Motor: Benzínový radový 5-valec, vpredu naprieč, turbodúchadlo Garret, medzichladič stlačeného vzduchu. Poháňa všetky kolesá prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej prevodovky a spojky Haldex.
Zdvihový objem: 2 521 cm3
Max. výkon: 220 kW (300 k)/ 5 250 min-1
Max. krút. moment: 400 Nm / 1 950 min-1
Objem bat. priestoru: 425 l
Max rýchlosť: 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h: 5,7 s
Spotreba paliva: 10,1 l/100 km (výrobca)
Objem palivovej nádrže: 70 l
Cena: 2 196 800 Sk