StoryEditor

Vyskúšali sme dodávku, ktorá funguje na elektrinu

26.05.2015, 07:30
Vyskúšali sme typické auto pre živnostníkov. Malú dodávku, avšak tá nejazdila na benzín ani naftu.

Elektrické autá naberajú na atraktivite a okrem sveta Tesly, ktorá kraľuje v „civilnom segmente“, sa autá na elektrinu dostávajú aj do profesionálneho segmentu. Zúčastnili sme sa na prvých testoch  nového Peugeotu Partner, ktorý prináša viac technických než vizuálnych zmien. Avšak okrem „obyčajných áut“ sme si mohli vyskúšať novú generáciu Partnera, ktorý odmieta jazdiť na benzín či naftu. Je jedinečný tým, že jazdí na elektrinu. 

Je to malý zážitok

Prvé, čo každému pri elektromobile napadne, je, samozrejme, dojazd. Výrobca síce deklaruje 170 kilometrov, no pri nasadaní do auta ukazoval palubný počítač pri plne nabitej batérii 120 kilometrov. Vraj sme nesedeli v „úplne nabitom aute“,  no rezerva je to, s čím treba počítať pri každom elektrickom aute. 

To, čo je na elektromobiloch fascinujúce, je najmä jazda a obyčajné „štartovanie“. Nič nepočujete, len stlačíte gombík a potichu môžete vyraziť. Aj keď som už sedel asi v desiatom rôznom elektromobile, stále je to „iný zážitok“. Je to pocit, akoby vás niekto zozadu začal tlačiť. Elektrický Partner je síce to najslabšie z celého modelového radu, no má svoje výhody. 

Okamžitá akcelerácia a žiadne vstreky, turbá, čerpadlá, valce či filtre pevných častíc. Skrátka, minimum pohyblivých dielov a súčiastok, ktoré sa môžu pokaziť alebo ich treba vymeniť. Servis by ste tak mali vidieť iba z okna auta alebo maximálne tak na povinnej prehliadke. Spoľahlivosť by mala byť v tomto prípade (teoreticky) na špičkovej úrovni. 

Pri posadení za volant na vás „pozerajú“ netypické budíky, ktoré ukazujú, či sa v aute správate ekologicky a či Partner práve dobíja energiu. Práve eko ukazovateľ je ten, ktorý vás bude neustále „šikanovať“ a zapnutú klimatizáciu vám ihneď ukáže zvýšenou spotrebou. 

Kraľuje len v meste

Inak je elektrický Partner na nerozoznanie od obyčajného. Ten nový má robustnejšiu konštrukciu a hrubé zaobchádzanie mu nebude prekážať. Okrem toho dozadu napracete aj dve europalety, avšak s tým rozdielom, že práve v úžitkovom priestore musíte nosiť, kvôli batériám, aj rezervu. 

Sila elektromotora je v tomto vyhotovení 67 koní a počas šoférovania na kvalitných rakúskych cestách tak nie je zložité nájsť limit auta, ktorý končí na maximálnej rýchlosti 110 kilometrov za hodinu. Jeho výhody sa však okamžite ukážu v meste či obci. Dynamika auta do 60 kilometrov za hodinu je zvládnutá na jednotku. Z nuly na sto to len pre predstavu trvá takmer 20 sekúnd.

Ovládanie je výborné, a to najmä vďaka nižšiemu ťažisku, ktoré vytvárajú batérie v podlahe. Nový Partner okrem toho dostal viacero nových systémov. Jeden z najdôležitejších je ten, ktorý za vás v meste dáva pozor na cestu. Do 30 kilometrov za hodinu ho vie úplne autonómne zastaviť. 

Môžete si ho chodiť zadarmo nabíjať

Pre mňa najväčším prekvapením bola presnosť výpočtu dojazdu a výborný rekuperačný systém. Ovládanie elektromobilu tu prebieha inak ako na bežnom aute. V 99 percentách prípadov používate len jeden pedál na zrýchľovanie a brzdu si nevšímate. Elektromobil práve kvôli rekuperácii spomaľuje sám a vtedy dobíja batérie.

A práve pri testovacej jazde, kde som ekológiu úspešne ignoroval, som mal mať aj podľa palubného počítača po jazde v batériách ešte 90-kilometrový dojazd. A tak sa aj na moje prekvapenie stalo. Zo skúsenosti totiž viem, že kilometre z batérií utekajú rýchlejšie, ako predpokladáte. Preto ten šok. 

Ale späť k pojmu elektrická dodávka. Na Slovensku neexistuje žiadna reálna podpora pre majiteľov elektromobilov zo strany štátu. Áno, môžete si svoj Partner každý deň chodiť zadarmo nabíjať pred ministerstvo hospodárstva, ale to vás o kúpe asi nepresvedčí. Najmä keď za cenu tohto si kúpite dva obyčajné Partnery (oficiálne sa na Slovensku nepredávajú, ale nič nie je nemožné). Na druhej strane sa z neho môže stať spôsob, ako zlepšiť imidž firmy. 

 

Technické špecifikácie:  Peugeot Partner Electric 

Dojazd: 170 kilometrov

Výkon: 67 koní/49 kW

Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 18,7 sekundy 

Dynamika 30 – 60 km/h: 4 sekundy

Batérie: lítiovo-iónové 

Dobíjanie: 80 % za 30 min. (rýchlonabíjačka) 

Veľkosť: 3,3 m3

Užitočný náklad: 695 kg

Cena: 26 400 eur (Francúzsko)


Snímky: Peugeot

01 - Modified: 2007-06-10 17:08:26 - Feat.: 0 - Title: Urbáni: V oblasti eurofondov budeme vyvíjať aktívnu ekonomickú diplomaciu
01 - Modified: 2024-04-25 11:45:00 - Feat.: - Title: Revolučná zmena pre „Géčko“: Terénna legenda od Mercedesu dostala elektropohon 02 - Modified: 2024-04-23 09:10:00 - Feat.: - Title: Opel odhalil kompletne prepracované rodinné SUV. Väčšie, štýlovejšie a nielen elektrické 03 - Modified: 2024-04-19 16:59:34 - Feat.: - Title: Rošáda Francúzov je na konci. Trnavské trio je kompletné, vyžiadalo si stovky miliónov aj prepúšťanie 04 - Modified: 2024-04-20 22:00:00 - Feat.: - Title: Rodinný elektromobil s brutálnym výkonom: potešil kvalitou i jazdou, no nie dojazdom 05 - Modified: 2024-04-16 09:30:00 - Feat.: - Title: Neprehliadnuteľné Alfa Romeo odhalené. Prvý elektromobil značky dostane aj hybrid
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
26. apríl 2024 06:14