StoryEditor

Viete ako zabehnúť nové auto? Toto je dôležité

30.09.2013, 07:15
Pozor, tvrdenie, že dnes môžete auto od začiatku zaťažovať na maximum, je hlúposť.

Motory dnešných áut sú moderné a technologicky na špičke, zábeh je dôležitý. Menšie výrobné tolerancie a vývoj materiálov aj mazív dĺžku zábehu síce znížili, no tvrdiť, že dnes môžete auto od začiatku zaťažovať na maximum, je hlúposť.

Motory zabehnuté z výroby sú mýtus
Stretávame sa s názormi, že motory osobných vozidiel sú teraz zabehnuté z výroby a môžu sa naplno zaťažovať hneď. Keď sa tak nestane, motor vraj zlenivie. Pri dnešných objemoch výroby áut nie je technicky možné, aby bol každý motor na konci výrobného pásu zabehávaný. Povinnú skúšobnú prevádzku nepovažujeme za zábeh. Ak motor zaťažíte od začiatku, môžete mať minimálne dva problémy. Zapečené piestne krúžky a (s tým úzko súvisí) neskoršia vyššia spotreba motorového oleja. Pri necitlivom zaobchádzaní naozaj dosiahnete uvoľnenie motora a z toho vyplýva vyšší výkon, ktorý vás môže mylne presvedčiť o správnosti vášho štýlu zabiehania. Neskôr však zistíte, že olej dolievate častejšie. Prekvapivé nebudú ani klepotavé zvuky „vylágrovaných“ ložísk kľukového hriadeľa.

Zábeh sa netýka len motora
Zábeh sa týka aj prevodovky, diferenciálov, bŕzd... Každá súčiastka, ktorá prichádza do styku s iným povrchom, si musí „sadnúť“ a prispôsobiť svoju polohu opačnej strane. Počas trenia dochádza k jemnému obrusovaniu vzájomne sa pohybujúcich povrchov. Ak je v tejto fáze obrusovania vyvíjaný na súčiastku neprimeraný tlak, ľahko môže dôjsť k nesprávnemu „sadnutiu“ a vzniku nežiaducich netesností. Opatrný prístup si tak vyžadujú aj ozubené súkolesia a ložiská v prevodovke a diferenciáloch. Ani nové pneumatiky nemajú maximálnu priľnavosť. Musia sa najskôr „strhnúť“ a potom držia, ako treba.

Benzín verzus nafta
Kľúčových je prvých 2- až 3-tisíc km pre zážihové, teda benzínové motory. Vznetové agregáty môžu potrebovať viac, aj do 5-tisíc km. Naftové motory si vyžadujú pri zábehu viac pozornosti. Keď sú nové sú hlučnejšie, až kým si „nesadnú“. Tu treba spomenúť aj skutočnosť, že prvá olejová náplň v motoroch nie je tá, ktorú predpisuje výrobca v manuáli k vozidlu. Je vereným tajomstvom, že najmä z cenových dôvodov sú prvé olejové náplne o niečo horšie a nedokážu odolávať takému veľkému tepelnému namáhaniu ako oleje predpísané v manuáloch (pri zábehu dochádza v motore k zvýšenému treniu a vyšším teplotám). Prvá olejová náplň má navyše nevďačnú úlohu zachytávať všetky kovové špony a mikročastice.  

Ako správne zabehnúť nové auto?
– jazdite svižne, ale motor nevytáčajte nad 3/4 jeho prevádzkových otáčok
– neťahajte príves a nezaťažujte auto na maximum užitočnej hmotnosti
– nevytáčajte studený motor (to ani potom)
– častejšie meňte tempo jazdy
– krátke jazdy obmedzte na minimum, je lepšie prejsť dlhšie trasy
– otáčky motora nepodtáčajte
– zohrievanie motora na voľnobehu nie je správne
– priebežne kontrolujte hladinu oleja
– po zábehu vymeňte olej

Pripravené v spolupráci s:

01 - Modified: 2005-06-29 10:33:47 - Feat.: 0 - Title: Nevydáš-li stvrzenku, zaplatíš milion
01 - Modified: 2024-04-16 10:42:29 - Feat.: - Title: Ako zlacniť benzín o 20 centov? SaS apeluje na Fica, predstavila návrh 02 - Modified: 2024-04-11 09:05:00 - Feat.: - Title: Malý trnavský crossover bude ešte lacnejší. Okrem e-pohonu dostane aj klasické motory 03 - Modified: 2024-04-12 14:19:04 - Feat.: - Title: Európe chýba top palivo, jeho cena preto stúpa. Dôvod je až ďaleko za Atlantikom 04 - Modified: 2024-04-05 11:43:54 - Feat.: - Title: Vyskúšali sme auto pre masy: kórejský hatchback s manuálom a priaznivou cenou 05 - Modified: 2024-03-27 17:54:42 - Feat.: - Title: Rusko zvyšuje dovoz benzínu z Bieloruska, domáce zásoby klesajú
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
26. apríl 2024 02:43