Vodíkové autá sú budúcnosťou. Túto vetu ste mohli počuť už veľakrát. V realite však narazia záujemcovia o vodíkové auto na jeden zásadný problém, a tým je slabá infraštruktúra. V Kalifornii však na tom už kompetentní ľudia pracujú a otvárajú nové čerpacie stanice. Na trase Los Angeles – San Francisco vznikla „Kalifornská vodíková diaľnica“.
S vodíkovým autom dokážete prejsť trasu dlhú takmer 1 600 km, vďaka novo budovanej verejnej sieti čerpacích staníc.
Zákazníci značky Mercedes-Benz si vodíkovú diaľnicu vyskúšali a uplynulý týždeň prvý raz prešli so svojimi triedami autami z južnej Kalifornie do severnej. Umožnilo to otvorenie novej stanice v Coalinga v blízkosti medzištátnej diaľnice. Tím pozostávajúci z piatich vozidiel využil počas trojdňového výletu využil celkovo štyri stanice a prešiel pritom takmer 1 000 míľ.
Loki Efaw, už od roku 2011 vodič automobilu triedy vodíkového Mercedesu B F-CELL, je presvedčený o budúcnosti technológie palivového článku: „Nechcem auto, ktoré ma odvezie iba do práce a späť a potom ho musím znovu nabiť. Chcem také auto, s ktorým môžem jazdiť neustále. Natankovanie triedy B trvá iba niekoľko minút.
A tak to aj malo byť. Preto je výstavba vodíkových čerpacích staníc absolútne nevyhnutná. Tento výlet je toho dôkazom.”
Sieť vodíkových čerpacích staníc slnečného štátu je v súčasnosti obmedzená na 10 staníc. V priebehu najbližších rokov je však v pláne jej značné rozšírenie. Iba v roku 2016 majú otvoriť viac ako 40 verejných vodíkových čerpacích staníc.
Tyson Eckerle, manažér projektu pre infraštruktúru bezemisných vozidiel v Kalifornii, sa výletu zúčastnil a spravil si tak priamo obraz o pokroku: „Pre štát Kalifornia je spojenie týchto dvoch trhov neuveriteľne vzrušujúce. Ísť s reálnymi zákazníkmi na tento výlet a poznať, ako dobre vozidlá s palivovým článkom zapadajú do ich života, bol pravý nefalšovaný pôžitok ‒ najmä teraz, keď sieť čerpacích staníc rastie.“
Energia pre pohon triedy B F-CELL vzniká reakciou vzdušného kyslíka s vodíkom na palube v palivovom článku. Priamo vo vozidle nevznikajú žiadne škodliviny, iba čistá vodná para.
Vďaka vysokotlakovému palivovému systému s tlakom 700 barov má vozidlo dojazd približne 400 kilometrov. Auto dokážete natankovať doplna pod tri minúty. Mercedes-Benz vyrába vodíkové „Béčko“ od roku 2010 a odvtedy je v každodennom nasadení u zákazníkov na európskom a americkom trhu.
Flotila vodíkových áut Daimler prekročila hranicu 300 kusov. Klienti, ale aj výskumníci najazdili na vodík viac ako 12 miliónov kilometrov.
Vývoj novej generácie elektromobilov s palivovým článkom značky Mercedes-Benz je na ceste. Spoločnosť plánuje uviesť nový vodíkový model na trh v roku 2017.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk