Superšportová technika. Tak takou vybavili svoje najmenšie modely luxusné značky Audi, BMW a Mercedes-Benz. Práve kvôli tomu nastala v kategórii malých exkluzívnych športiakov zaujímavá situácia o priazeň solventných fanúšikov, ktorí sú schopní a ochotní zaplatiť za auto kompaktnej kategórie aj viac než 50-tisíc eur, sa uchádza trojica najsilnejších nemeckých výrobcov. My sme si na testovanie zobrali BMW radu 1. Malo benzínový šesťvalec, osemstupňovú automatickú prevodovku a pohon všetkých kolies. Najazdili sme tisícku kilometrov počas jedného týždňa. Bol to pre nás viac ako zážitok. A tak bez hanby môžeme povedať, že je to naozaj auto snov.
Veľkosť na každý deň
Na prvý pohľad je to klasické auto do mesta. Meria zhruba štyri metre, má päť dverí, priestranný interiér a dostatočne veľký batožinový priestor. Potenciál „hrať“ sa na športiak naznačuje veľkými kolesami či nárazníkmi s aerodynamickými spojlermi. Napriek tomu, BMW 135i nepôsobí agresívne. Dalo by sa povedať, že je to klasické BMW, a teda auto s veľkou dávkou elegancie. Po nasadnutí do auta zacítite luxus a dokonalé spracovanie. Miesta nadostač majú aj vzadu sediaci pasažieri, limituje ich azda len kratší rázvor daný celkovou dĺžkou auta a stredový tunel, pod ktorým je ukrytý kardan zadnej nápravy. Palubná doskaje horizontálne delená, prístrojový panel má analógové ukazovatele.
Predovšetkým radosť z jazdy
Po naštartovaní opantá uši krásny zvuk šesťvalcového benziniaka, ktorý je znásobený ladeným výfukovým systémom. Ten na seba upozorňuje dvojicou veľkých chrómových koncoviek. Pod kapotou má tento športiak 320 koní, a to je približne na 1 200 kilogramov ťažké, či skôr ľahké auto, skutočne dosť. S pomocou rýchlo a precízne pracujúcej osemstupňovej automatickej prevodovky akceleruje z pokoja na tempo sto kilometrov za menej než päť sekúnd. To je parameter, ktorý sa dá porovnávať s autami formátu Porsche. Malý päťdverák sa spolieha nielen na extrémne výkonný šesťvalec, ale aj na veľmi solídny podvozok.
Sila motora je prenášaná na vozovku s pomocou permanentného pohonu všetkých kolies xDrive. Funguje skutočne perfektne, auto je v zákrutách veľmi stabilné a bez akýchkoľvek problémov prenáša výkon motora na cestu. Dobrú prácu odvádza adaptabilný podvozok, ako aj nízkoprofilové semislickové pneumatiky značky Michelin. Kompaktná novinka BMW 135i M Performance však dokáže jazdiť aj mimoriadne efektívne, súčasťou auta je aj systém zameraný na úsporu paliva. Vodič si tlačidlom na prístrojovej doske volí jeden z jazdných programov.
Na výber je extrémne športový s vypnutým stabilizačným programom a vybudeným motorom, ale aj ekologický. Ak sa práve neponáhľate, tak sa 320-koňový športiak dokáže uskromniť aj so spotrebou sedem litrov benzínu na sto kilometrov. A to je skutočne zaujímavá hodnota vzhľadom na potenciál a charakter tohto jedinečného auta.
Snímky: Vladimír Dimov