K firemným autám sa vodiči nesprávajú často práve „ukážkovo“. Prečo by aj mali, keď patria firme, a tá si opravy alebo prípadné veľké množstvá prejazdeného paliva iste ľahko prenesie do účtovníctva a zabudne na to. Pokiaľ ale spoločnosť chce znižovať náklady na prevádzku, mala by si správanie vodičov viac ustrážiť. A nestačí ich len raz za rok poslať na školenie. Pracovať s ľuďmi za volantom sa musí neustále.
Stačí jednoduchý trik - sledovať a porovnávať spotrebu jednotlivých vodičov vo firme. "Neporovnávajte len s oficiálnymi tabuľkami, ktoré udáva výrobca áut. Práve tie sa často líšia od reality. Porovnávajte vodičov rovnakých modelov vozidiel medzi sebou. Tí, ktorí majú obzvlášť vysokú spotrebu, by potom mali následne podstúpiť tréning zameraný na úspornú jazdu," hovorí Pavel Hrubeš zo spoločnosti Fleet Consulting.
Vodičov môže veľmi dobre motivovať aj vzájomné porovnávanie prevádzkových nákladov. Pozitívna motivácia je totiž často oveľa účinnejšia než represívne opatrenia. Stačí napríklad usporiadať súťaž o najúspornejšieho vodiča mesiaca a toho následne oceniť drobnou odmenou. Zároveň možno ale pri tejto príležitosti naopak upozorniť na toho, kto bol najmenej hospodárny. Ten by si mal dať potom na svoju jazdu pozor, aby sa budúci mesiac neocitol opäť na konci tohot rebríčka.
160 km/h na službnej Fabii
Dobrú službu by mal odviesť aj monitoring vozidiel. "Výhodou GPS monitoringu je možnosť získať informáciu o prejdenej vzdialenosti vozidla, času jazdy ale aj maximálnej dosiahnutej rýchlosti. Keď zamestnanec bežne uháňa na služobnej Fabii 160 km/h, asi niečo nebude v poriadku," vysvetľuje Stanislav Zelenka, prezident Českej Asociácie Fleet Managementu. Už samotná prítomnosť takéhoto systému vo vozidle môže vodiča motivovať, aby s autom slušne zaobchádzal. Implementácia monitoringu pritom u jedného vozidla vyjde na pár desiatok prípadne stoviek eur.
Firma by navyše mala aj zvážiť, do akej miery povolí zamestnancom využívať služobné auto na osobné účely. V rade spoločností ide o obľúbený benefit, ktorý sa ale v závere môže premietnuť do účtovníctva výrazne väčšou mierou než napríklad stravné lístky. Ak zamestnanci využívajú vozidlo aj pre svoje potreby, mali by sa aspoň niektoré nájazdy účtovať priamo im.
Vyššie spomínaná motivácia funguje, no vodič stále nesadá do "svojho" auta. To sa dá vyriešiť tým, že firma ponúkne po určitej dobe užívania zamestnancovi jeho služobné vozidlo na odkúpenie. "Nielen, že tým poskytnete zamestnanecký benefit, ale tiež pozitívne ovplyvní správanie vodiča k vozidlu. Stále bohužiaľ platí, že sa ľudia správajú rozdielne k svojmu autu a ku služobnému. Pri možnosti odkúpenia vozidla vzniká nová kategória: síce služobné, ale v budúcnosti možno vlastné. A s ohľadom na to sa mení aj správanie vodiča, "hovorí Hrubeš.
Snímka: Volkswagen
Jan Markovič