Aston Martin v súčasnosti ponúka v podstate 5 typov: Vanquish, DB9, Rapide, V12 Vantage a V8 Vantage. Samozrejme ku všetkým, okrem Rapide, ponúka britský výrobca aj alternatívu bez strechy. Čo má ale väčšina z nich spoločné, je 6.0 litrový motor V12. Ten totiž automobilka montuje do všetkých svojich áut, okrem 8-valcového Vantage. Vďaka spolupráci Astonu Martin s AMG by sa to ale malo zmeniť. Znamená to, že pôjde 12-valec do dôchodku?
Našťastie pre fanúšikov značky nie. Aspoň pokiaľ AMG neovládne celú automobilku Aston Martin, čo však v najbližšom čase nie je na programe. Aston používa súčasný 12-valec s označením AM11 V12 spolu s platformou VH už od prelomu tisícročia. Konkrétne motor V12 debutoval v roku 1999 v type DB7 Vantage a platformu VH využívajú od predstavenia Vanquishu v roku 2001 všetky nové typy, okrem lahôdok One-77 a Cygnet. No, automobilka už tvrdo pracuje na novej platforme, ktorá by mala priniesť úsporu hmotnosti a musí byť schopná poňať nový 8-valec od AMG. Ako ale pre médiá potvrdil hovorca Astonu Matthew Clarke, automobilka aj naďalej pokračuje vo vývoji súčasného V12 a ten sa v dohľadnej dobe ešte objaví vo viacerých typoch značky.
Len pre pripomenutie stručne zhrniem, že 6,0 litrový 12-valec pôvodne pre Aston Martin vyvinula firma Cosworth. Má 4 ventily na valec a dva rady valcov medzi sebou zvierajú uhol 60°. Jeho výkon, pri debute v DB7 Vantage v roku 2001, bol 313 kW (426 k) a ponúkal maximálny krútiaci moment 400 Nm. Dnes v typoch Vanquish a V12 Vantage dosahuje výkon 421 kW (573 k) a krútiaci moment 620 Nm. Hoci v ponuke automobilky hrdo zostáva aj naďalej, je jasné, že bude poháňať menej typov ako v súčasnosti. Napríklad nová generácia DB9, ktorá by mala prísť na trh v roku 2016 už dostane novú platformu a hlavne nový motor od AMG. Tým bude pravdepodobne 4,0 litrový V8 s dvoma turbami, ktorý sa objaví aj v pripravovanom Mercedese AMG GT.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk
Snímky: Aston Martin