V segmente automobilov nazývaných kompaktnými, no v našich končinách smelo aj rodinnými, sa v poslednom čase veľa mení. Jednou z noviniek jari je Mazda 2. Prvú možnosť odskúšať ju dostali novinári v Barcelone. Nie je to vôbec náhoda, že Mazda 2 prichádza na svet tesne po Forde Fiesta. Mazda svoju príslušnosť k americkému koncernu veľmi nedeklaruje, no prečo nevyužiť to, čo je naozaj dobré? Zrejme táto filozofia spôsobila, že Mazda 2 stojí na modifikovanej (veľmi dobrej) platforme Fiesty. Z pohľadu používateľa sa však tým príbuznosť takmer končí. Tvarovo je Mazda 2 originálom, hoci koncepcia karosérie nie je revolučná, ale naopak -- nanajvýš praktická i moderná. Dizajn zaraďuje nové vozidlo jednoznačne do rodiny Mazda.
V tejto triede automobilov je dôležité, ako sa nastupuje, vystupuje, nakladá a vykladá a aký je z auta výhľad. Toto všetko je na nadpriemernej úrovni. Kolmá zadná stena využíva pôdorys na batožinový priestor, nevyhnutný uhol bočných stien a doširoka otvárateľné dvere umožnia bez problémov nastúpiť aj desiatykrát za hodinu. Vnútri vpredu je miesta nad očakávanie, vzadu podľa predpokladov. Batožinový priestor (268 l) aj vďaka variabilite interiéru dostatočný.
Prístrojový panel má príjemne veľké, a teda dobre čitateľné ciferníky prístrojov. Riadenie spolupracuje s vodičom, radenie je príjemne krátke napriek dosť dlhej páke. Nie celkom dokonale je postarané o ľavú vodičovu nohu. Ovládanie a cestovanie je však príjemné a nerušené. Nedá mi nespomenúť aspoň dve z vtipných riešení: originálny strešný nosič a dvojdielnu schránku v prístrojovej doske s vyberateľnou nádobkou -- odpadkovým košom.
Skúsenejší vodič v prvej zákrute a prvej jame ocení podvozok, evidentne "rýchlejší" než doteraz montované motory. Tie sa začínajú 1,25 l 16V (55 kW), pokračujú 1,4 diesel (50 kW) a 1,4 16V benzín (59 kW) a zatiaľ končia pri 1,6 16V benzín (74 kW).
Jazda je príjemná so všetkými. Samozrejme, čím viac koní, tým je živšia.
Osobný dojem:
Pri tomto aute sú obidva 1,4 l motory tie pravé. Ekonómovia a športovci však zdôvodnia existenciu najmenšieho a najväčšieho. Jazda je príjemná aj vďaka poctivej konštrukcii, dobrému dielenskému spracovaniu a solídnej aj najzákladnejšej výbave: dva čelné airbagy, výškovo nastaviteľný volant i sedadlo vodiča, posilňovač riadenia, diaľkovo ovládané centrálne zamykanie, elektrické ovládanie predných okien a tónované sklá.
Cena vozidla v tejto výbave a s najmenším motorom bude 424 900 Sk. Najpredávanejším vozidlom v segmente, napriek nesporným kvalitám, teda u nás Mazda 2 určite nebude. Napokon, to ani nie je zmyslom jej vzniku. Svoju klientelu si však nepochybne nájde...