Dubaj, ale aj celé Spojené arabské emiráty sú rajom vodičov. Benzín tu stojí pätinu toho, čo v Európe, veľmi lacné je aj parkovanie. Tiež nové autá sú tu lacnejšie. Niet divu, že sadnúť za volant auta láka väčšinu obyvateľov, ktorí nechávajú moderné metro alebo sieť autobusov úplne bez povšimnutia. "Každý si užíva svoj luxusný život. Lenže kapacita našich ciest nemôže stačiť pre všetky tie autá bez určitých vlastníckych zákonov," povedal podľa spravodajského servera The National dubajský starosta Hussain Lootah. Navrhuje preto napríklad pravidlá, ktoré by znížili počet predaných áut v krajine.
Jednou z možností by mohol byť systém nedovoľujúci nákup vozidiel tým vodičom, ktorých mesačný príjem nedosahuje určité hranice. Znevýhodnení by tak boli hlavne ľudia, ktorí do Dubaja za prácou cestujú z chudobných častí Ázie. Museli by prestúpiť na hromadnú dopravu. Aj keď by sa nakoniec taký zákon nepodarilo schváliť, rovnako predpovedá chudobnejším obyvateľom luxusom oplývajíceho emirátu horšie časy. Starosta metropoly volá totiž aj po zvýšení cien za parkovanie alebo benzín. Počas konferencie upozornil napríklad na to, že v Nemecku stojí pol hodiny parkovania tridsaťkrát viac ako hodina v Dubaji. Zdražovať by sa malo aj poistenie vozidiel.
Lootah odmietol možnosť využiť rôzne ekologické programy, ktoré používajú napríklad európske štáty. Podľa neho je nereálne v krajine, kde žije na jednom mieste viac ako 200 rôznych národností z celého sveta, zavádzať systém na zdieľanie áut. Rovnako tak vraj nepomôžu ani mediálne kampane alebo vzdelávanie. "Nemyslím si, že by takéto programy mali efekt. A mäkký prístup nemá výsledky. Musíte konať tvrdo, inak to nemá zmysel," povedal Lootah s tým, že má mesto v pláne vybudovať viac autobusových liniek a ďalšiu trasu metra. To vlani prepravilo 8,7 milióna ľudí. Jeho vyťaženosť tak stúpla medziročne o 15 percent.
Dubaj by nebol jediným mestom na svete, ktoré by pomocou prísnych reštrikcií regulovalo dopravu. Napríklad v čínskej metropole Peking funguje systém, ktorý zakazuje vychádzať na cesty v jeden určitý deň v týždni autám podľa poslednej číslice ich registračnej značky. Bohatší obyvatelia mesta ale zákon obchádzajú tak, že si kupujú viac áut s inými číslami. V Londýne sa zasa platia poplatky za vjazd do centra. Od nich sú oslobodené napríklad elektromobily alebo hybridy. Nemecko sa zase vo svojich mestách snažilo regulovať dopravu pomocou zavádzania ekologických zón, takzvaných Umweltzonen. Podľa štúdie nemeckého autoklubu ale žiadny efekt nepriniesli. Napriek tomu sa ich zavedenie zvažuje aj v Česku.
ihned.cz