K populárnej vlne downsizingu (zmenšovanie zdvihového objemu spaľovacieho motora pri súčasnom zachovaní rovnakého alebo dokonca vyššieho výkonu agregátu, pozn. red) sa pridáva aj Porsche. O tom, že typ 911 príde o atmosférické motory sme vás informovali už dávnejšie. Teraz sa k 911-tke pridávajú aj menšie typy Boxster a Cayman. Pritom pri menších modeloch je správa o to smutnejšia, že 6-valce vystriedajú 4-valce.
Nové 4-valce dostanú samozrejme turbo, aby sa vyrovnali výkonom dnešným agregátom. Turbo motory majú oproti atmosférickým jednotkám niekoľko nevýhod. Tak prečo to Porsche robí? Asi tušíte odpoveď. Nie je to dopytom zákazníkov, ale prísnymi emisnými normami. Porsche potrebuje jednoducho znížiť množstvo vypúšťaných emisii, aby sa vyhlo plateniu vysokých pokút. Zavedením 4-valcových motorov chce automobilka znížiť emisie o 15 percent. Nový plochý 4-valec bude mať pravdepodobne 2,0 litrový objem a niekoľko výkonových špecifikácií.
Nové motory prídu s nižšou papierovou spotrebou. Samozrejme, nič nie je zadarmo a spotrebe padnú za obeť iné veci. Prvou je samozrejme zvuk. Typickú kulisu 6-valcového motoru boxter nahradí niečo na štýl prepĺňaného 4-valcového Subaru. To nie je až taká tragédia, veď aj 4-valcový boxter znie fajn. Druhou a oveľa podstatnejšou vecou o ktorú motor príde, je okamžitá reakcia motora na zošliapnutie plynového pedálu. Kým v prípade rodinného hatchbacku vás tento hendikep až tak veľmi netrápi, v prípade športového motora áno. Zhoršuje totiž ovládanie auta.
Treťou nevýhodou je pravdepodobne vyššia spotreba pri športovej jazde. Tragikomické, nie? Turbo motory sú známe tým, že v čiastočnom zaťažení toho veľa nezožerú, preto sa hodia na pohodovú jazdu krajinou (v podobných podmienkach prebieha aj európsky merací cyklus spotreby). Ale rýchla jazda s turbo motorom dokáže z nádrží cucať benzín neskutočným tempom. Takí majitelia Subaru STI by vedeli rozprávať...
Niekto môže tvrdiť, že sa Porsche vracia späť v histórií k 4-valcovým modelom. Tými boli v minulosti napríklad typy 356, 550, 924 a 944. Posledné menované malo dokonca turbo motor. Ale ten slúžil na zvýšenie výkonu a nie na papierové znižovanie spotreby, ako je tomu dnes.
Ďalšia zatiaľ nepotvrdená špekulácia hovorí o tom, že 4-valec sa môže objaviť aj v rade 911. Nestalo by sa tak po prvýkrát. V minulosti existoval model 912, ktorý mal tvar klasickej 911-tky, ale vo svojich útrobách skrýval 4-valcový boxer z typu 356.
Pripravené v spolupráci s: