StoryEditor

Najkrajšie kombi na ženevskom autosalóne mala Kia

09.03.2015, 07:38
Autor:
stlstl
Ukážkový koncept predstavila automobilka pre svoju vlajkovú loď. Bolo by to luxusné kombi.

"Nie je to ani sedan ani kombi. Nie je to ani hatchback ani shooting brake. Namiesto toho je to auto, ktoré vyhovie požiadavkám tých, ktorý odmietajú kategórie." Takto Kia prezentuje svoj koncept Sportspace. 

Keďže si automobilka dobre uvedomuje, že podobné auto jej, najmä na európskom trhu, chýba, nebude trvať dlho a pravdepodobne uvidíme sériovú podobu Sportspace.

Dokonca je možné, že to bude už na jesennom autosalóne vo Frankfurte, kde chce Kia predstaviť novú generáciu Optimy. Vzhľadom na rozmery konceptu je jasné, že práve jej dizajn sa bude odvíjať od reakcii na tento koncept. Sportspace tiež jasne hovorí, že nová Optima už nebude v ponuke iba s jednou karosériou.

Pri návrhu karosérie konceptu Sportspace sa šéfdizajnér európskeho dizajnového centra KIA, Gregory Guillaume, zameral na dlhý, štíhly profil, s nerozbitými plochami a účelnými líniami. Podľa jeho slov mal podobný koncept v hlave už počas štúdií a preto ho potešilo, keď si vedenie automobilky uvedomilo, že mu kombi práve v tomto segmente chýba.

Guillaume sa snažil opticky odľahčiť zadnú časť a vytvoriť niečo medzi kombi a hatchbackom. Práve preto vytvoril, hrubý D-stĺpik. Klasické kombi totiž majú spravidla dlhé tretie okno na boku auta, čím na pohľad prezentujú veľký batožinový priestor. Tu sa práve mohutným D-stĺpikom a sklonom zadného okna podarilo vytvoriť veľmi športový a svalnatý dojem.

Zadná časť navyše aj napriek pomerne dlhému previsu nepôsobí ťažkopádne. Celkom zaujímavá je aj predná časť. Najmä maska z plexiskla, ktorá opticky spája predné LED svetlá. Na prvý pohľad pôsobí jednoliato, no pri bližšom pohľade zistíte, že má akési klapky, ktoré môžu rotovať a v prípade potreby väčšieho množstva vzduchu sa otvoria. 

Športový charakter podčiarkujú aj karbónové doplnky, ako lišta na boku pod dverami, ktorá iba zvýrazňuje nizky profil, alebo karbónový "difúzor" v zadnom nárazníku. Aby toho nebolo málo, medzi lúčami 20" hliníkových diskov nájdeme vkladané časti z uhlíkových vlákien. 

Interiér má, podľa Guillauma, poskytnúť osobný priestor štyrom pasažierom. Celý kokpit je pritom vyhotovený v čiernej farbe, čo navodzuje pocit luxusu a zvýrazňuje prístrojovú dosku a stredovú konzolu, ktoré sú potiahnuté tkaninou hliníkovej farby.

Aby bol náležite presvetlený, koncept má panoramatickú strechu. Luxus a hodnotu interiéru potvrdzujú aj použité materiáli ako koža, uhlíkové vlákna a eloxovaný hliník.

Informácie sa k vodičovi, ale aj k zvyšku posádky dostávajú cez tri displeje. Jeden nahradil klasické budíky a okrem rýchlosti a otáčok zobrazuje napríklad navigáciu, či údaje palubného počítača. 

Navyše naznačuje, že Kia bude v novej Optime nasledovať trend, ktorý si medzičasom osvojil napríklad aj VW Passat B8, alebo Audi TT. Budíky nahradia displej. Druhý displej, v strede palubnej dosky slúži pre infotainment a vodič si možnosti na ňom volí pomocou ovládača podobného, tomu ktorý používa BMW pre systém i-drive.

Tretí displej prekvapivo nahradil vnútorné spätné zrkadlo a zobrazuje situáciu zachytenú kamerou vzadu. Zaujímavosťou je 28 oceľových guľôčok v podlahe batožinového priestoru. Tie majú uľahčiť polohovanie ťažkej batožiny. Aby sa, ale kufre za jazdy nekĺzali, po naštartovaní sa guľôčky zasunú o 3 mm do podlahy.

Podľa európskej tlačovej správy Kiu Sportspace poháňa diesel elektrický systém nazvaný T-hybrid, ktorý automobilka predstavila minulý rok v Paríži, ako koncept, v súčasnej Optime. Ide o vznetový motor 1,7 CRDi prepĺňaný klasickým turbom a elektrickým kompresorom, ktoré mu zabezpečuje vyšší krútiaci moment aj pri nízkych otáčkach. 

Motor je navyše spárovaný s malým elektromotorom, napájaným zo 48 V oloveno-uhlíkovej batérie. Pri nízkych rýchlostiach a pri jazde ustálenou rýchlosťou dokáže auto so systémom T-Hybrid jazdiť v elektrickom režime. 

Počas spomaľovania elektromotor, samozrejme, funguje ako generátor a dobíja batérie. 

Tlačová správa určená pre Ameriku zas hovorí, že koncept Sportspace poháňa benzínový motor 2,0 T-GDI. Ide o rovnaký turbom prepĺňaný motor s priamym vstrekovaním, ktorý poháňal aj nádherný koncept kupé s pohonom zadných kolies, Kia GT4 Stinger.

V tomto prípade je však vyladený "iba" na 250 koní. Či už koncept Sportspace poháňa diesel hybrid, alebo benzínový turbomotor, zostáva dúfať, že sa do sériovej podoby dostane v čo najmenej modifikovanom stave.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk

Snímky: Kia, Reuters

01 - Modified: 2007-04-04 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Diskusia HNClub
01 - Modified: 2023-01-26 14:02:00 - Feat.: - Title: Kia a Žilinská univerzita sa dohodli na spolupráci pri vzdelávaní a výskume, učivo sa prispôsobí trhu 02 - Modified: 2023-01-29 14:59:45 - Feat.: - Title: Veľké plány pre žilinskú Kiu. Chystajú sa zmeny vo výrobe automobilov 03 - Modified: 2022-12-25 14:06:55 - Feat.: - Title: Čo čaká automobilový priemysel v roku 2023? Stále budú chýbať čipy a zelený tlak Bruselu 04 - Modified: 2022-11-07 08:11:26 - Feat.: - Title: Megainvestícia, nové modely a šprint smerom k elektromobilite. Vyhliadky automotive sú mimoriadne dobré 05 - Modified: 2022-08-11 13:19:52 - Feat.: - Title: Kia vyrobila v prvom polroku 164 300 automobilov a vyše 230-tisíc motorov
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
08. február 2023 06:10