StoryEditor

Mercedes predstavil superauto. Toto by ste nečakali

14.09.2014, 00:00
Autor:
iDnes.cziDnes.cz

Po dlhom postupnom odhaľovaní sa automobilka pochválila novým modelom AMG GT. V Affalterbachu predstavili vybraným novinárom sériovú podobu svojho nového modelu "granturismo."



Vzhľad je síce otázkou vkusu, dizajn nového GT si ale napriek tomu dovolíme zhodnotiť ako veľmi vydarený. Možno aj preto, že na rozdiel od extravagantného predchodcu SLS, ktorý je považovaný za duchovného nástupcu legendárneho modelu 300 SL, je "gétéčko" trochu usadlejšie a tým asi aj vzhľadovo prijateľnejšie pre širšie spektrum zákazníkov. To, že mu chýba krídlové otvárané dvere, mu vôbec neuškodilo. Prínosom je, naopak nižšie ťažisko a agilnejšie jazdné vlastnosti.

Často a nahlas sa na premiére hovorilo o tom, čomu je nový mercedes vlastne podobný a padali tu aj veľmi zaujímavé značky a mená modelov. Ešte väčšie diskusie sa viedli na tému vonkajších rozmerov. Tie totiž výrobca z neznámeho dôvodu neprezradil. V porovnaní s predchodcom SLS je nové GT vizuálne o dosť menšie, v skutočnosti to tak ale zrejme nebude. Neoficiálne zdroje hovoria o rozdiele ôsmich centimetrov na dĺžku a dvoch na šírku. Výška má byť porovnateľná a rázvor má byť údajne kratší o 5 centimetrov. Podľa nás je AMG GT asi najviac inšpirované svojim predchodcom, aspoň v prednej časti. Nové svetlomety v duchu súčasných stuttgartských súrodencov mu zaisťujú jemnejší výraz a dodávajú na elegancii. Ako celok pôsobia čelné partie svalnato a hlavne povedome. S trochou fantázie je tu vidieť istá paralela s historickými modelmi 300 SL (Gullwing) alebo W113 (Pagoda). Veľmi pôsobivá je aj bočná silueta, ktorá dáva vyniknúť hlavne tradične veľmi dlhej kapote.



Asi najviac reakcií na dizajn vyvolala netypicky tvarovaná zadná časť, hoci sme sa už podobného riešenie dočkali pri  veľkom kupé triedy S. Väčšina z prítomných ju ihneď prirovnávala k zadným partiám legendárneho modelu iného stuttgartského výrobcu. Posúďte sami, ako moc je porovnaní s Porsche 911 relevantný.

Dve verzie
Novinka bude dostupná v dvoch verziách, štandardnej GT a výkonnejšej GTS, okrem označenia, odlišného lakovania mriežok a ďalších pár detailov sa od seba navonok ale prakticky nelíšia. AMG GT sa drží koncepcie, ktorú ctil i jeho nepriamy predchodca, model SLS. Motor je teda uložený pozdĺžne za prednou nápravou, prevodovka je spolu s rozvodovkou umiestnená pri zadnej hnanej náprave. Toto riešenie nazvané transaxle zaisťuje lepšie rozloženie hmotnosti, ktoré je pre športové vozidlá kľúčové. V novom GT je pomer hmotnosti takmer ideálnych 47:53, nepatrne vyššie zaťaženie zadnej nápravy nevadí, naopak je výhodné z hľadiska trakcie. Karoséria aj šasi sú zaujímavým koktailom materiálov. Napríklad kapota motora je vyrobená z horčíka, zatiaľ čo veko batožinového priestoru s oceľového plechu. Hlavným stavebným materiálom je tu ale hliník. Cieľom konštruktérov bolo okrem vysokej pevnosti v ohybe a krútení, tiež nízke ťažisko a hmotnosť. Keďže je viac ako 90 percent hmotnosti priestorového rámu tvorenej komponentmi z hliníkových zliatin, karoséria váži senzačných 231 kilogramov.

Veľkú starostlivosť venovali pri AMG tiež aerodynamike, hoci súčiniteľom odporu vzduchu sa vo svojich materiáloch nechváli. Tvarová optimalizácia sa dotkla nielen prúdenia okolo vozidla, ale aj odvodom tepla z motora a prívodom vzduchu k brzdám. Stabilitu vozidla pomáhajú zvyšovať nielen spodné difúzory, ale aj automaticky výsuvný zadný spojler, zvyšujúci prítlak na zadnej náprave vo vysokých rýchlostiach. Napriek športovému naturelu chce "gétéčko" ponúknuť aj solídny cestovný komfort. Riaditeľ divízie AMG Thobias Moers sa na prezentácii nechal počuť, že zámerom inžinierov bolo vytvoriť veľmi agilný športový model vhodný pre každodenné využitie. Tomu napokon zodpovedá aj použitá technika.



Zavesenie všetkých kolies je tvorené priečnymi ramenami, GT je vybavené konvenčnými tlmičmi, silnejšia verzia má štandardne adaptívne tlmiče s možnosťou voľby z troch prednastavených programov (Comfort, Sport a Sport Plus). "Gétéčko" je vybavené zadným samosvorným diferenciálom, GTS má diferenciál elektronicky riadený. Nový športový mercedes jazdí na devätnásťpalcových ráfikoch, silnejšia špecifikácia má vzadu ráfiky o palec väčšie. Patričný grip zaisťujú pneumatiky Michelin Pilot Super Sport, prípadne Pilot Sport Cup 2, ktoré sú súčasťou príplatkového balíka DYNAMIC PLUS. Brzdy sú štandardne vybavené mohutnými oceľovými kotúčmi, "gétéeso" môže byť za príplatok vyšľachtené aj ľahkými karbono-keramickými kotúčmi.

Pod kapotou pracuje úplne nový bi-turbo vidlicový osemvalec označený M178, ktorý ponúka zo štvorlitrového objemu 462, respektíve 510 koní (GTS) a 600 prípadne 650 Nm. Jeho maximálny výkon je pritom k dispozícii pri 6000 a 6250 otáčkach, zatiaľ čo vrchol krútiaceho momentu je dostupný v rozmedzí 1600-5000 / 1750-4750 otáčok (GTS). Ručička otáčkomera je po zásahu obmedzovača zastavená na hodnote 7200, otáčok, teda na rovnakej hranici ako u predchádzajúceho atmosférického osemvalca 63 AMG. Pozoruhodné sú aj dynamické vlastnosti. Šprint z pokoja na 100 km/h stihnú obaja deriváty do štyroch sekúnd (4,0/3,8), oba naraz pokoria aj magickú tristovku. Štandardné GT vie ísť až 304 km/h, GTS o 6 kilometrov rýchlejšie.

Mohutný potenciál ale nie je jedinou zaujímavosťou nového motora, za pozornosť stojí aj jeho konštrukcia. Vidlicový osemvalec totiž technicky vychádza s dvojlitrového radového štvorvalca 45 AMG. Má dvojnásobný objem, rovnaké vŕtanie a zdvih, steny valcov potiahnutých materiálom Nanoslide aj tretiu generáciu piezo vstrekovačov paliva. Technickú inováciu predstavuje dvojica turbodúchadiel integrovaná do priestoru medzi radmi valcov, ktorý spolu zvierajú obvyklý uhol 90°. Toto riešenie zabezpečuje nielen optimálne reakcie a nízke emisie výfukových plynov, ale zároveň dodáva motoru veľmi kompaktnú veľkosť.

Vďaka suchej kľukovej skrini z kovaného hliníka, mohol byť motor uložený o 55 mm bližšie k ceste, čo sa prejavilo hlavne na znížení ťažiska. Ľahšie materiály a kompaktná konštrukcia priaznivo ovplyvnila aj hmotnosť, agregát bez prevádzkových kvapalín totiž údajne váži len 209 kilogramov. Stranou záujmu konštruktérov nezostala ani zvuková kulisa motora. Variabilné výfukové potrubie so škrtiacimi klapkami na oboch zadných tlmičoch umožňujú vodičovi meniť razanciu zvuku v závislosti na nálade a okolnostiach. O prenos krútiaceho momentu na zadné kolesá sa v oboch prípadoch stará sedemstupňová dvojspojková prevodovka.



Pastvou pre oči je aj dvojmiestny športový interiér, ktorému dominuje masívny stredový tunel s precízne prevedenými kruhovými ovládačmi, voličom automatickej prevodovky a palubného systému. Nechýba tu ani tradičné logo výrobcu z Affalterbachu vyrazené do kože pred lakťovou opierkou. Športové ambície podčiarkujú perfektné anatomické sedačky, kovové pedále a malý v dolnej časti sploštený volant. Povahe každodenného spoločníka zodpovedá aj výbava, ktorá v ničom nezaostáva ani s luxusnými stuttgartským sedanmi. Na výber je z dvoch multimediálnych systémov, niekoľkých farebných schém a typov čalúnenia, interiérových dekorov až po špičkové High-End audio od firmy Burmester. Na tradične výbornej úrovni je tu aj remeselné spracovanie. Príjemným prekvapením je aj batožinový priestor, ktorý nielenže ponúka nečakane veľkorysý objem 350 litrov, ale je aj dobre prístupný.

AMG GT bude vybavené množstvom elektronických strážcov, ktoré používajú aj ostatní súrodenci. Bližšie špecifikácie ale budú zrejme dostupné až v čase vydania cenníka. Oficiálne ceny oznámi automobilka začiatkom októbra, pravdepodobne v priebehu parížskeho autosalónu, v rovnakom čase bude možné zadávať aj objednávky. Prvé kúsky dorazia do showroomov v priebehu marca 2015.

 
Mercedes-AMG GT v číslach

motor: zážihový V8, bi-turbo, 3982 ccm (vŕtanie/zdvih: 83,0 / 92,0 mm, kompresný pomer: 10,5: 1)
výkon (kW/k): verzia GT - 340/462, verzia GTS - 375/510
krútiaci moment (Nm): 600 (GT), 650 (GTS)
zrýchlenie 0-100 km/h (s): 4,0 (GT), 3,8 (GTS)
maximálna rýchlosť (km/h): 304 (GT), 310 (GTS)
výkonová hmotnosť kg/kone: 3,33 (GT), 3,08 (GTS)
priemerná spotreba (l/100 km): 9,3 (GT), 9,4 (GTS)
rozmer pneumatík vpredu: 255/35 R19 (GT), 265/35 R19 (GTS)
rozmer pneumatík vzadu: 295/35 R19 (GT), 295/30 R20 (GTS)
pohotovostná hmotnosť (kg): 1540 (GT), 1570 (GTS)

Michal Šafránek, idnes.cz

01 - Modified: 2006-10-16 07:20:00 - Feat.: 0 - Title: Britské ministerstvo odporúča pozorovať moslimských študentov
01 - Modified: 2021-11-12 11:59:25 - Feat.: - Title: Autá na benzín či naftu môžu byť čoskoro minulosťou. Luxusné značky musia dodržať iniciatívu na záchranu planéty 02 - Modified: 2021-09-17 08:07:04 - Feat.: - Title: Ovládaš ho iba myšlienkami. Mercedes predstavil auto inšpirované Avatarom 03 - Modified: 2018-04-24 20:19:21 - Feat.: - Title: Tieto novinky na Autosalóne Bratislava rozhodne neobíďte 04 - Modified: 2017-05-18 06:37:27 - Feat.: - Title: Otestovali sme Mercedes, ktorý je opakom zdravého rozumu 05 - Modified: 2016-10-05 13:15:18 - Feat.: - Title: Jazdili sme "na Weissa." Drahomír Piok natlačil do auta 11 ľudí
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
27. apríl 2024 04:36