StoryEditor

Slovensko vyriešilo najväčší problém jazdených áut. Stočené kilometre má odhaliť novinka

30.11.2015, 23:00
Autor:
HNstyle.skHNstyle.sk
Centrály register má výrazne sťažiť pri podvádzaní so stáčaním kilometrov. Nedostane sa k nemu však ktokoľvek.

To, že sa na Slovensku bez problémov predávajú vozidlá s upraveným počtom najazdených kilometrov, je verejným tajomstvom.  

Situácia v susednom Česku je údajne ešte horšia. Dokonca aj v Nemecku má podľa odhadov až tretina jazdeniek stočené kilometre. Situáciu má na medzištátnej úrovni riešiť celoeurópsky register vozidiel, na ktorý sa napojí aj Slovensko.

Väčšina stočených vozidiel pochádza práve z dovozu. Hlavne pri týchto autách bolo najnáročnejšie, v niektorých prípadoch až nemožné, odhaliť úpravu odometra. Tomuto má zabrániť celoeurópska databáza. V súčasnosti ešte nie je isté, koľko krajín sa do spoločného projektu zapojí a ani dátum spustenia. 

Na Slovensku bude fungovať databáza MileageSK, ktorú následne prepoja aj na ostatné štáty. V súčasnosti je v slovenskom registri viac ako 19 miliónov záznamov k vyše 2,9 milióna vozidlám. Systém je v testovacej prevádzke a údaje o kilometroch zbiera z kontroly originality, technickej kontroly, emisnej kontroly a niektorých autoservisov.

Vďaka medzinárodnému registru bude možné overiť pravosť kilometrov ešte pred prihlásením auta na Slovensko. 

Hovorca ministerstva dopravy, Martin Kóňa, tvrdí, že Slovenská republika je technicky pripravená na výmenu údajov z odometrov s ostatnými štátmi Európskej únie. „Porovnávanie stavov najazdených kilometrov bude prebiehať automatizovane na kontrole originality, aby sa z procesu vylúčili chyby alebo negatívny ľudský faktor,“ dodáva Kóňa.

Údaje z medzinárodnej databázy nebudú prístupné pre bežného občana. Podľa Kóňu to má vylúčiť riziko manipulácie s údajmi. K informáciám budú mať prístup pracovníci na kontrole originality.

Podvodníkom má klepnúť po prstoch aj nový zákon o trestoch a pokutách, ktorý nadobudne účinnosť v marci 2016. Pokuty môžu siahať až do výšky 50 tisíc eur. Novela zákona má postihnúť najmä ľudí, ktorí samotné stáčanie kilometrov vykonávajú. 

Majiteľom áut, ktorí predávajú auto so stočenými kilometrami, ale sami o tom nevedia, nemajú hroziť žiadne postihy. Väčšie riziko budú po novom niesť aj autobazáre. Novela zákona zakazuje bazárom predávať autá so stočenými kilometrami. Pri opakovanom porušení zákona má hroziť odobranie živnosti.

Pokuty za manipulovanie s odometrom bude ukladať Slovenská obchodná inšpekcia. Ich výška bude od 5 tisíc do 50 tisíc eur. Finančné tresty hrozia aj firmám, či fyzickým osobám, ktoré predávajú alebo montujú do vozidiel antiradary.

Ak kúpite auto so stočenými kilometrami, je možné, že neprejdete cez technickú kontrolu. V budúcnosti budú pracovníci STK povinní zamietnuť vydanie osvedčenia o technickej kontrole, pokiaľ nebudú súhlasiť údaje na odometri s údajmi v databáze.

Spolok na ochranu vlastníkov automobilov (SOVA) zmenu zákona víta. „Veľký prínos vidíme hlavne v preventívnej rovine, pretože po rokoch nečinnosti štát dáva jasne najavo, že pretáčanie tachometrov je nelegálne. Hlavne tak padnú výhovorky firiem, ktoré túto službu poskytujú a verejne ponúkajú. Tie dnes totiž tvrdia, že nerobia nič nezákonné. 

Chybou zákona podľa nás je, že zakazuje predaj stočených áut iba firmám a živnostníkom, pričom podľa našich skúseností je manipulácia s kilometrami masovo rozšírená aj medzi občanmi. Podľa nášho právneho názoru však ani nebudú môcť byť stočené autá inzerované, čo by mohlo nepoctivým predajcom z radov občanov ich podvodné konanie poriadne sťažiť. 

Okrem inzercie a bazárov bude totiž predaj auta veľmi komplikovaný,“ uvádza v stanovisku združenie SOVA.

Samozrejme, ani nový zákon nedokáže skoncovať so stáčaním kilometrov. Podvodníkom však toto konanie poriadne skomplikuje. Spotrebiteľom ostáva dúfať, že do medzinárodnej databázy sa zapojí čo najviac krajín. Čím viac krajín bude v registri, tým budú podvody komplikovanejšie.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk

01 - Modified: 2024-04-26 22:00:00 - Feat.: - Title: Otázky, ktoré musia zvládať začiatočníci v autoškole. Pri niektorých zaváhajú i „profíci“ 02 - Modified: 2024-04-26 12:00:00 - Feat.: - Title: Prvá jazda s novou Daciou Duster. Odolný klasik zdražel a dostal miesto dieselu hybrid 03 - Modified: 2024-04-26 09:06:00 - Feat.: - Title: Návrat Škody k športiakom? Supervýkonná novinka ohromí, má to však jeden háčik 04 - Modified: 2024-04-25 11:45:00 - Feat.: - Title: Revolučná zmena pre „Géčko“: Terénna legenda od Mercedesu dostala elektropohon 05 - Modified: 2024-04-25 09:10:00 - Feat.: - Title: Urobí Európa krok späť? Nulové emisie sú vraj chvályhodné, ale nie za každú cenu
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
27. apríl 2024 05:24