Nechcenú reklamu zaisťujú Toyote bojovníci Islamského štátu, ktorí si obľúbili modely Hilux a Land Cruiser, rovnaké automobily však nájdeme na oboch stranách barikády.
Zvyčajne vídame reklamy na automobily, ako sa preháňajú po kľukatých cestách v krásnych prírodných oblastiach napríklad francúzskej riviéry, Toskánska alebo alpských kopcov.
V poslednej dobe sa však objavujú zábery z prašného a nehostinného prostredia na sýrsko-irackých hraniciach, kde sa vo veľkých kolónach nových nablýskaných Toyotách Hilux producírujú zahalení džihádisti so zbraňami v ruke a guľometmi pripevnenými na korbe pick-upov.
Pochopiteľne nejde o samovražedné video marketingového oddelenia Toyoty, ale o profesionálne natočené propagandistické videá od teroristov z Islamského štátu (IS).
Odolný ako tank
Prečo ale takmer výhradne používajú pick-upy od Toyoty? Porovnávali snáď teroristi recenzie áut v západných automobilových časopisoch, porovnávali ceny na internete alebo sa pozerali na Top Gear? Práve populárna motoristická relácia nám môže dať čiastočnú odpoveď.
Clarkson a jeho partia podrobila voz veľmi tvrdým testom. Nabúranie do stromu, zhodenie karavanu z výšky na jeho strechu, zapálenie auta alebo pomaznanie sa s demolačnou guľou. A ako finále postavenie vozidla na strechu budovy s dvadsiatimi troma poschodiami a jeho riadená demolácia.
Výsledok? Vozidlo naštartovalo a dokonca bolo schopné aj jazdy. Počas týchto kúskov nedošlo k jedinej výmene súčiastky, iba občas mechanik utiahol skrutky a motor trochu vyčistil.
Zapísaná do histórie
Samotná značka Toyoty dokonca figuruje v názve vojnového konfliktu. Počas vojny medzi Líbyou a Čadom v roku 1987 sa snažil Kaddáfí výdatnou ofenzívou preniknúť na územie Čadu.
Všetko pre neho skončilo poriadnym debaklom so stratou 7 500 ľudských životov a 800 tankov a obrnených transportérov. Narazil totiž na armádu vybavenú 400 Toyotami Land Cruiser.
Okrem obrovskej odolnosti, ako potvrdil Top Gear, ide o veľmi ľahké, rýchle a výborne manévrovateľné vozidlo.
Čadskí vojaci pridali na autá guľomety a protitankovými strelami a s obratnými autami v ťažko prístupnom teréne partizánskym spôsobom doslova zdemolovali svojho súpera. Magazín Time potom vojnový konflikt premenoval na Toyotovú vojnu.
Veľké množstvo Toyoty vo flotile súčasných teroristov si všimli aj americké úrady a žiadali automobilku o vysvetlenie. "Toyota má veľmi striktnú politiku nepredávať autá potencionálnym kupcom, ktorí by ich mohli modifikovať k vojnovým alebo teroristickým aktivitám," povedal riaditeľ pre styk s verejnosťou vo Washingtone Ed Lewis. Dodal však, že nie je možné monitorovať všetky aktivity na čiernom trhu.
Americká vláda možno tiež zabudla na svoj príspevok. V roku 2014 poslala celkom 43 kusov aút značky Toyota na pomoc sýrskym rebelom, ktoré si potom osvojili práve skupinky teroristov z IS.
Väčšina vozidiel je podľa expertov kúpená sympatizantmi IS, ktorí nemajú s organizáciou na oko žiadnu spojitosť. Tí potom automobil poslušne odovzdajú teroristickým skupinám k úpravám a dostanú za to dobre zaplatené.
Samotné čísla predajov Toyoty Hilux a Land Cruisera v Iraku naznačujú toho veľa. V roku 2011 ich bolo v tejto oblasti predaných šesť tisíc, o dva roky sa čísla strojnásobili na 18 000. Zrejme zavedením bezpečnostných pravidiel automobilky pre predaj klesli v roku 2014 na 13 000.
Ďalším zdrojom zhromažďovania sú krádeže vozidiel. Najväčšie trhy pre pick-upy od Toyoty tvorí Thajsko a Austrália. Napríklad v okolí austrálskeho Sydney bolo medzi rokmi 2014-2015 týchto automobilov ukradnutých cez 800.
Fenomén, ktorý nemá obdoby
Používanie osvedčených "vojnových" áut Toyota je pre Islamský štát jasnou voľbou. Neprístupný a nepríjemný terén nahráva presne jej nezničiteľným a mrštným vlastnostiam. "Toyota Hilux je všade. Je to kalašnikov medzi vozidlami," poznamenal bývalý americký ranger Andrew Exum.
V takýchto podmienkach, kde je víťaz pohyblivosť a ľahkosť, jasne dominuje bojisku. Toyoty možno vydržia veľa, ale pochopiteľne nie sú imúnne proti leteckým útokom a technicky dobre vybavenej armáde, ako ukázala napríklad americká ofenzíva v Iraku, kedy postup islamistov zastavila.
V službách islamistov bývajú úžitkové automobily samozrejme poriadne vyzbrojené. "Rozhodne najčastejšie bývajú guľomety ráže 7,62 mm, 12,7 mm alebo 14,5 mm, z ťažších zbraní to bývajú dvojkanony ZU-23 kalibru 23 mm alebo bezzáklzové delá kalibru 106 mm," hovorí Lukáš Visingr, vojenský a bezpečnostný analytik a publicista.
Toyoty okrem zbraní dostávajú aj ďalšie úpravy. Najčastejšie to býva improvizované pancierovanie, čo bývajú oceľové plechy navarené tak, aby chránili zraniteľné miesta vozidla, napríklad čelné sklo, masku chladiča či palivovú nádrž.
A keďže tu často ide o boj v púšti, môžeme vidieť aj automobily, ktoré sú takpovediac ovešané množstvom kanistrov s benzínom a pitnou vodou.
Takto vyzbrojené úžitkové automobily sa prezývajú technical. "Tento pojem sa zrodil počas konfliktu v Somálsku, kde pôsobili rôzne mimovládne humanitárne a iné organizácie a verbovali si ako "ochranu" miestne milície, čo bol niekedy len honosný názov pre povstalcov a banditov.
Aby sa toto skrylo, tak sa tej "ochrane" oficiálne hovorilo "technical assistance grants", teda zabezpečenie technickej pomoci. A keďže tieto ozbrojené skupiny najčastejšie používali vyzbrojené vozidlá Toyota Land Cruiser, začalo sa pre tie autá používať slovo technical," dopĺňa Visingr.
Okrem vozidiel značky Toyota sa v rukách afrických a arabských povstalcov objavujú aj ďalšie typy, napríklad Mitsubishi L200 a Nissan Navara a samozrejme aj legendárny Land Rover Defender.
"Špecifickú pozíciu majú Kurdi, u ktorých sa veľmi často vyskytujú aj terénne automobily Mercedes-Benz radu G, ktoré nepochybne pochádzajú od bohatej a vplyvnej kurdskej diaspóry v Nemecku. V niektorých krajinách, ako je Líbya, možno celkom často vidieť tiež čínske vozidlá Tayo Grand Hiland," dodáva vojenský expert.