Predáva sa dobre, všimne si ho každý a ako koncept malého SUV do mesta vyhráva.
Uspokojiť sa však musíte s kompromisom. Citroën Cactus je už na prvý pohľad iné auto. Má šialený dizajn, vzadu ho neotvoríte, len vyklopíte, okno a dvere zdobí špeciálny plast. Cactus je jedným z áut, ktoré sa kupuje srdcom a nie hlavou. Skrátka jeho koncept môže za to, že prvé, za čo ho odsúdite (alebo pochválite), je vzhľad.
Začnem priamo tým najzaujímavejším. Načo tam pridali Francúzi ten „napuchnutý“ plast? Je to ochrana, do ktorej
môžete búchať dverami, nákupným vozíkom alebo autom. Okrem dverí sa nachádza aj na prednom a zadnom nárazníku
a mal by pohlcovať malé nárazy. V každom prípade to fungu- je. Druhým autom som do Cactusa síce „nenacúval“, ale bežné oškretia, ktoré vznikajú na parkovisku pri otváraní dverí, pohltí plast pomerne pohodlne. Teda, áno, Airbump funguje.
Retro výbava
A keďže je Cactus moderné auto, ktoré vie, čo je individualizmus, dokážete si ten kúsok plastu
aj farebne prispôsobiť. A práve farebné kombinácie sú veľkým plus tohto Citroëna. Ľudí navyše toto auto aj po roku veľmi priťahuje a reagujú naň veľmi
pozitívne. Pýtajú sa, a prvé, čo každý skúša, je, aký je vlastný tvrdý a odolný plast na dverách. Áno, je tvrdý a nestlačíte ho až tak ľahko.
Cactus má byť dostupné malé SUV, ktoré sa bude premávať predovšetkým v meste. Je to veľmi jednoduché auto, ktoré ponúka v interiéri retro prvky spolu s modernou technikou. Napríklad dvere zatvárate originálnym držadlom, ktoré vyzerá ako od klasického kufra. A na druhej strane pred sebou a aj
v strede palubnej dosky môžete mať len displeje. Teda iný svet.
Displej pred vodičom je však veľmi obmedzený. Nie je to však klasická grafická obrazovka, ktorú poznáte z počítačov či mobilov. Táto zobrazuje len predurčené funkcie. A tak vidíte len rýchlosť, množstvo paliva, nastavenie tempomatu a základné kontrolky ako zapnuté svetlá.
Zabudnite na priemernú spotrebu či zobrazovanie navigácie. To všetko musíte hľadať na strednom displeji. Škoda, je to mrhanie potenciálu. A navyše vás Citroën prostredníctvom tohto displeja chce naučiť šoférovať. A tak vám pri manuálnej prevodovke ukazujem, kedy máte preradiť na vyšší prevodový stupeň. Ale to funguje len smerom „hore“ (nie dole, ak motor „dusíte“). Navyše systém funguje veľmi jednoducho. A tak auto neberie do úvahy, že idete do kopca a potrebujete nižší prevodový stupeň.
Nie je to terénne auto
V celom interiéri vládne jednoduchosť. A tak zabudnite na ovládače klimatizácie alebo rádia. Všetko sme v našom prípade riešili cez dotykový displej. Nebol to najhorší, ale ani najlepší dotykový displej, ktorý sme v aute používali. V podstate svoju funkciu splnil. No už týmto prístupom je jasné, že auto mieri skôr na mladších zákazníkov.
Sedenie v aute je prijateľné, aj keď sme zažili aj pohodlnejšie sedadlá. Cítiť, kde sa šetrilo. Napríklad vzadu sa priestorom nemrhalo. Pred kolenami tak má 180 centimetrov vysoký človek miesta tak akurát. Viac ma však trápilo, že okno môžem len vyklopiť a nie ho úplne otvoriť.
Čo však poteší, je práca podvozka. Je to aj jedna z najlepších vecí na tomto aute. Samozrejme, ak jazdíte primerane. Nečakajte športové vlastnosti ani superpriechodnosť terénom len preto, že je auto o pár centimetrov vyššie ako každé iné. Cactus patrí na asfaltové cesty a s rýchlosťou to nemôže preháňať. Vtedy funguje dokonale a aj pohodlne.
Nie je to normálne auto
Pod kapotou sme v našom prípade mali benzínový trojvalec, ktorý pracoval s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Auto malo 80 koní a jazdilo výborne.
Až na páku prevodovky, ktorá fungovala akoby z minulého storočia. A spotreba v meste? Má hodnotu vyše sedem litrov. Mimo mesta si zajazdíte aj za šesť, na diaľnici sa zas môže spotreba vyšplhať aj na osem litrov.
V závere musím povedať, že Citroën Cactus nie je normálne auto. A tak si presne našiel skupinu ľudí, ktorí si zamilujú jeho farebné možnosti, jednoduchosť a zážitok šoférovať toto auto. Cactus si zrejme nekúpi náročný „motorista“, no mladý manažér bez problémov. Navyše ja si myslím, že aj cena, za ktorú si Cactus kúpite, je primeraná jeho možnostiam. Začína sa na 12 tisícoch a priemerne vybavený Cactus získate za 14-tisíc. A okrem toho svojimi možnosťami spojenia s mobilným telefónom spolu s imidžom auta môže kandidovať na titul hipsterské auto roka.