StoryEditor

Volkswagenu sa nepáči úspech Škody. Možno ju pribrzdí

10.07.2015, 08:43
Autor:
iDnes.cziDnes.cz
Česká automobilka sa stáva pomaly vážnym konkurentom pre Volkswagen.

Šéf koncernu Martin Winterkorn, ktorý sa teraz cíti posilnený víťazstvom nad zdanlivo neporaziteľným patriarchom koncernu Ferdinandom Piëch, si podľa renomovaného magazínu Automotive News Europe (ANE) myslí, že Škoda ťaží z investícií koncernu do spoločnej novej techniky viac ako Volkswagen.

Pre vysvetlenie: Volkswagen a Škoda sú značky koncernu VW Group, do ktorého patrí okrem iného aj Audi, Seat, Lamborghini, Porsche, Bugatti či Bentley. A práve Škoda je Volkswagenu so zameraním svojich modelov veľmi blízko. Šéfom celého VW Group je Martin Winterkorn, a značka Volkswagen má nového šéfa Herberta Diesse, ktorého pretiahli z BMW.

A ukazuje sa, že Volkswagen by mohol začať žiarliť na úspech Škody. 

Či dokonca by mohol VW Group českú značku začať brzdiť. Tej za minulý rok stúpli predaja o 13 percent a pozerá k cieľu predať jeden a pol milióna áut v roku 2018. Analytici však kvôli problémom s predajom na indickom, ruskom a spomaľujúcom čínskom trhu odhadujú, že sa do tej doby predaje dostanú, ku hranici 1,1 milióna. Značke navyše rastie obrat aj zisk. 

Kľúčom je MQB

Nemecká značka Volkswagen, ktorá je oveľa väčšia ako česká sestra Škoda, totiž podľa ANE musí podnikať investície do novej modulárnej techniky (platforma MQB), ktorú využívajú aj ďalšie značky koncernu. A Škoda podľa všetkého využíva novú techniku ​​lepšie ako Volkswagen.

Platformu MQB využíva naplno tento rok nová Škoda Superb. Stojí na nej Octavia a v Škode finišujú práce na veľkom sedemmiestnom SUV, ktoré ju rovnako dostane. Prvky z MQB má aj nová Fabia.

Už na začiatku mája povedal Martin Winterkorn akcionárom Volkswagenu, že investície do zdieľaných platforiem neprimerane pomohli ďalším značkám, ako je Škoda. Na platforme MQB, ktorú vraj teraz VW draho spláca, stojí momentálne len 20 percent vyrobených Volkswagenov, zatiaľ čo v Škode je to takmer dvojnásobok. A práve to stojí podľa Winterkorna za výnimočnými finančnými výsledkami značky.

Spúšťačom toho, že sa vo Volkswagene začínajú báť, aby im Škoda neprerástla cez hlavu, by podľa všetkého mohla byť nová, tretia generácia Superbu, ktorá sa začína predávať. Automotive News Europe opisuje „škodovácku“ novinku ako auto, ktoré je väčšie ako BMW radu 5 a lacnejšie než VW Passat. Dôležitým revírom Škody je navyše práve Nemecko (výsostné územie Passatu), ktoré je po Číne druhým najväčším zahraničným trhom českej značky.

Stojí za pripomenutie, že rovnaké špekulácie o „príliš dobrom Superbe, ktorý vadí Volkswagenu, pretože môže poškodiť Passat", sa vyrojili už pred rokmi, po predstavení predchádzajúcej generácie vlajkovej lode českej značky. Dlhú dobu to tiež vyzeralo, že sa kvôli tomu tretej generácie Superbu Škoda vôbec nedočká.

Ďalším faktorom, ktorý žiarlivosť Volkswagenu podporuje, je pokles predajov nemeckej značky. Tá sa na predaji celej skupiny podieľa 60 percentami a v siedmich z posledných ôsmich mesiacov sa jej znížil odbyt. V máji sa predalo 499 500 vozidiel značky VW, čo je o 5,9 percenta menej ako pred rokom. Volkswagenu sa navyše nedarí v Severnej ani Južnej Amerike.

Škoda by mohla Volkswagen učiť

Automotive News Europe uvádza, že zatiaľ čo bývalý predseda VW Group Ferdinand Piech podporoval vnútornú súťaž medzi značkami ako motivačnú taktiku, ktorá bola „motorom pokroku". Po jeho odstúpení sa stratégia mení. A Škoda svoju veľkou jazdou prilákala zlý druh pozornosti vo wolfsburskej centrále.

Analytici majú podozrenie, že rozhodovanie bude viac centralizovať. Jeden z nich, ktorý nechcel byť menovaný, to vyjadril jednoducho: "Škoda je jednoducho vážny konkurent Volkswagenu." A nie je to len vďaka autám. "Ľudia v Škode myslia rýchlejšie a lepšie ako mnoho ľudí vo Wolfsburgu, ktorí sú príliš pomalí. Mnoho z nich by sa mohlo od Škody učiť. “

Škoda má podľa ANE ešte jednu výhodu: lacnú a dobre kvalifikovanú pracovnú silu. Využíva ju napríklad Seat, ktorý v Mladej Boleslavy vyrába na rovnakej linke so Škodou Rapid model Toledo. Chystané sedemmiestne SUV Škody potom dostane tiež dvojča španielskej značky. A už je rozhodnuté, že sa obe autá budú vyrábať vo východočeských Kvasinách.

Je otázkou, či Škode v tomto ohľade uškodí, alebo prospeje chystaná reštrukturalizácia koncernu VW, ktorá má značky rozdeliť do štyroch divízií. A tie budú mať výraznejšiu autonómiu. Česká značka sa v tej svojej samozrejme opäť "zíde" s Volkswagenom a doplní ich ešte Seat.

Škoda sa bráni uvedeniu okrajových modelov a vsádza na istotu áut predávaných vo veľkých objemoch, pripomína ANE. Šéf Škody Winfried Vahland tvrdil, že pokiaľ firmu povedie, Škoda nikdy nepostaví kabriolet. Tie značky obvykle ponúkajú len kvôli posilneniu imidžu. Rovnako tak nechce vedenie značky ani uvažovať o vstupe na severoamerický trh.

Analytici zdôrazňujú, že Škoda sa bude musieť rozvíjať smerom k hodnotnejším vozidlám. Už preto, že sa chystá nová lacná značka Volkswagenu, ktorá má konkurovať neskutočne úspešné Daciu.

iDnes.cz

František Dvořák

01 - Modified: 2007-07-18 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Rusku vylúčili z turnaja
01 - Modified: 2024-11-04 23:00:00 - Feat.: - Title: Top model z Bruselu mieri namiesto Bratislavy do Mexika. Výhodou sú nižšie výrobné náklady aj blízkosť USA 02 - Modified: 2024-11-03 13:10:14 - Feat.: - Title: Po rokoch štrukturálnych problémov je redukcia nákladov nevyhnutná, hovorí šéf Volkswagenu 03 - Modified: 2024-10-31 10:57:57 - Feat.: - Title: Ford znovuzrodil svoj ikonický model Capri. Ako jazdí s technikou od Volkswagenu? 04 - Modified: 2024-10-30 19:48:45 - Feat.: - Title: Volkswagen zverejnil časť úsporných opatrení, odbory hovoria o toxickom zozname 05 - Modified: 2024-10-30 18:29:22 - Feat.: - Title: Najväčší prepad za vyše štyri roky. Očakávaná výroba áut na Slovensku zažíva extrémny útlm
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
05. november 2024 14:40