Dá sa povedať, že novým Seatom Leon urobila automobilka výrazný krok vpred. Ide o klasický päťdverový hatchback, ktorý je priestranný, má veľký kufor a jeho vonkajšok je, takpovediac, „triezvy“.
My sme ostestovali benzínovú verziu 1,4 TSI. A teda motorizáciu, ktorá bude patriť k najrozšírenejším. Má dostatočne mocný výkon 122 koní a uskromňuje sa so spotrebou na úrovni šiestich litrov paliva na sto kilometrov. Leonu je pritom v podstate jedno, či s ním jazdíte opatrne, alebo mu dávate príležitosť naplno prejaviť svoj južanský temperament.
Auto s vlastnou tvárou
Seat Leon je z technickej stránky veľmi podobný koncernovým súrodencom VW Golf a Škoda Octavia. Čo je však dobré, zo vzhľadovej stránky si ponecháva vlastný štýl. Už na prvý pohľad je to typické novodobé auto. Rovné plochy, ostré, ale jemné hrany a plynulo nadväzujúce partie karosérie. Výrazné svetlá dopĺňajú veľkopriemerové disky kolies, blatníky sú veľkoryso klenuté, zmestili by sa iste aj devätnásťpalcové kolesá. Interiér nezaostáva.
Je horizontálne členený. Povrchové materiály nesúpečať koncernu Volkswagen. Mäkčené plasty, žiadne odrazy od prístrojovej dosky na čelnom skle. Pochvalu si zaslúžia aj sedadlá, hlavne predné. Majú dostatočne dlhé sedáky, sú všestranne nastaviteľné. Leon ponúka viacero odkladacích priestorov, to sa tiež cenní. V interiéri je ich celkovo až dvanásť, z toho je päť uzavretých odkladacích schránok, okrem toho je priestor vo dverách a v stredovej konzole, ako aj pred prednými sedadlami a medzi nimi.
Nasadnite do pohodlia
Pri rozmiestňovaní ovládacích prvkov výrobca neexperimentoval, čo je dobré. Všetko je poruke. Aj preto sa ovláda zľahka a veľmi intuitívne. Vyžaruje z neho španielsky temperament. Jeho tvorcovia sa netaja tým, že štýlom chcú osloviť mladých, slobodných ľudí, ako aj otcov rodín, ktorí okrem atraktívneho vzhľadu od auta vyžadujú aj praktickosť nevyhnutnú pre každodenné používanie. Nový Leon má kompromisný podvozok. Bez problémov zvláda nerovné cesty, podrží v zákrutách a pritom vôbec nie je športovo ladený, skôr komfortný. Teda aspoň v nami testovanej verzii s motorom 1,4 TSI.
S citom pre úsporu
Trendom súčasnosti je takzvaný downsizing. Menší objem valcov, nižšia spotreba, a teda aj nižšie emisie. Po prvý raz sú všetky motory pri štarte predaja k dispozícii aj so systémom štart/stop, na rozdiel od početnej konkurencie v novom Leone funguje pohotovo. Vodiča teda úsporný systém nelimituje a prakticky ho pri jazde nevníma. Motor je vybavený rekuperáciou energie, a aj preto spotrebuje v priemere iba 5,2 litra benzínu na 100 kilometrov, čo predstavuje ekvivalent emisie 120 gramov CO2 na kilometer. Nami zaznamenaná spotreba počas testovania nepresiahla hranicu 6,2 l/100 km.
Snímky: Vladimír Dimov