Život auta je za normálnych podmienok kratší, ako život bežného človeka. Generácia zvyčajne v predaji vydrží niekoľko rokov a potom ju nahradí nová. Meno daného typu môže pretrvať aj niekoľko desaťročí. Medzi nami však sú aj vozidlá, ktorých označenie sa stalo ikonickou značkou a pretrváva viac ako pol storočia. Medzi ne patrí aj MINI. Výrobca uviedol malé autíčko na trh presne 18. augusta 1959. Dnes oslavuje presne 55 rokov.
Pred päť a pol desaťročím sa v predajniach začali objavovať dva takmer rovnaké typy. Jeden z nich niesol označenie Morris Mini Minor a druhý Austin Seven. Vzájomne sa líšili len krytmi kolies, mriežkou chladiča a náterom.
Za konceptom malého vozidla stojí konštruktér Alec Issigonis. Hlavnou pohnútkou pre jeho vznik bola v roku 1956 suezská kríza, ktorá spôsobila nedostatok paliva. Práve táto udalosť, ktorá vyústila v ozbrojený konflikt medzi Egyptom a alianciou Veľkej Británie, Francúzska a Izraela, vytvorila potrebu jednoduchého malého auta s čo najnižšou spotrebou.
Odpoveď na krízu prišla z Birminghamu. Pôvodné a prvé MINI disponovalo štvorvalcovými benzínovými motormi s objemami 0,9; 1,0; 1,1 a 1,3 litra. Ako prvý sa však pod kapotu nasťahoval motor s objemom 948 cm3. Vozidlo sa vyznačovalo malými vonkajšími rozmermi, no na svoju dobu veľkorysým vnútorným priestorom. Jeho hmotnosť 636 kg bola taká nízka, že pri plnom obsadení sa takmer zdvojnásobila.
V najslabšej konfigurácii s 848 cm3 motorom dosahovalo MINI výkon 34 koní pri 5 500 otáčkach spolu s maximálnym krútiacim momentom 59 Nm pri 2 900 otáčkach. V spojení so štvorstupňovým manuálom dokázalo MINI vyprodukovať rýchlosť 120 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvalo, na dnešné pomery, neuveriteľných 26,5 sekundy. Priemerná spotreba bola podľa dostupných údajov 7 litrov/100 km.
Prvá generácia vydržala na trhu až do roku 1967. Za ňou nasledovali jej ďalšie vydania. MINI VII sa v Birminghame vyrábalo od roku 1996 až do roku 2000. Následne sa však dostalo pod krídla BMW a v roku 2001 začalo písať svoju novodobú históriu.
Určite všetci vieme, že BMW neostalo len pri výrobe malého počtu modelov. Mini sa dočkalo verzií Clubman, Convertible, Coupé, Roadster, Countryman a Paceman. Na jeseň tohto roku navyše dorazí päťdverová verzia. Časom sa z malého úsporného vozidla stala imidžová záležitosť. Nič z toho by však nevzniklo, ak by pôvodné MINI nemalo za sebou už 55 rokov.
Pripravené v spolupárci s TopSpeed.sk