StoryEditor

TEST: Peugeot 406 2,2 HDi

22.04.2002, 00:00

Dalibor Klíma
Peugeot 406 uzrel svetlo automobilového trhu v roku 1995. O štyri roky neskôr absolvoval dôkladný facelift, v jeho rodnej reči označovaný pekným slovom "restyláž". Takmer nový život pre Peugeot 406 začal príchodom moderných, turbodieselových motorov HDi v roku 1998. Využívajú systém priameho vysokotlakového vstrekovania paliva systémom comon-rail. Ich najnovšou verziou je motor so zdvihovým objemom 2,2 litra. Práve ten pracoval aj v strojovni typu Peugeot 406, ktorý testovala Automedia.
POZÍCIA NA TRHU
Peugeot patrí medzi najúspešnejšie a najdynamickejšie značky na slovenskom trhu. Vlani začal u nás pôsobiť nový importér -- priame zastúpenie Peugeot Slovakia. Hoci takýto prechod nikdy nie je celkom hladký, dokázal Peugeot na Slovensku v roku 2001 predať 2 194 osobných a 1 176 malých úžitkových automobilov, čo značku celkovo vynieslo na 4. miesto v celoročnom rebríčku, ktorý zverejňuje Združenie automobilového priemyslu SR. Typu 406 sa pritom predalo 221 kusov. Za prvé tri mesiace tohto roku sa predalo na našom trhu 981 osobných a malých nákladných automobilov, čo je výborná 3. priečka v celoročnom rebríčku predaja.
KONKURENTI
Konkurentov -- a veru nebezpečných -- v strednej triede, teda v trhovom segmente CD, má Peugeot 406 viac než dosť: VW Passat, Ford Mondeo, Citroën C5, Renault Laguna, Nissan Primera, Mazda 6, Hyundai Elantra, Honda Accord, Toyota Avensis... Všetko vozidlá, ktoré -- síce v rôznej miere -- sú úspešné u nás aj na náročných svetových trhoch. Ako sa presadil Peugeot 406 za prvé tri mesiace v roku 2002, to ukazuje tabuľka.
FINANCOVANIE A OPÄTOVNÝ PREDAJ
Auto za milión korún sa len zriedka platí "na drevo". Primárnou ponukou pri financovaní Peugeotov je spoločnosť CAC Leasing. Testované vozidlo stálo 1 027 677 Sk. Najlacnejšia 406-ka je k dispozícii od 688 000 Sk. Peugeoty, najmä ich dieselové verzie, sú obľúbené vozidlá tých, čo neobľubujú nové. Preto s ich opätovným predajom nebývajú žiadne ťažkosti a v bazároch sa spravidla dlho neohrejú.
TECHNICKÁ ÚROVEŇ
Ako som už naznačil na začiatku, Peugeot 406 nie je horúcou novinkou. V súčasnosti však je zrelým automobilom s vychytanými "muchami". Predpokladaný Peugeot 407 príde k slovu pravdepodobne až na jeseň 2003. Motor 2,2 HDi je moderným dieselovým motorom využívajúcim priame vstrekovanie paliva systémom common-rail. Patrí nielen k priekopníkom, ale aj k tomu najlepšiemu, čo súčasné naftové motory ponúkajú. Ani ostatné technické skupiny vozidla v ničom nezaostávajú za súčasnými trendmi európskej strednej triedy, hoci už nemožno hovoriť o avantgarde. Automobil je nevtieravým každodenným spoločníkom. Vysoko nadčasový je jeho vzhľad. Najviac pritom zaujme elegantná predná časť s výraznými svetlometmi a logom výrobcu.
JAZDNÉ VLASTNOSTI
Je dôležité, aby sa v automobile predovšetkým dobre jazdilo. Práve toto kritérium Peugeot 406 HDi spĺňa bez zvyšku. Motor je veľmi tichý, vynikajúco odhlučnený a vo väčšine otáčok prakticky nečujný. Pri zošliapnutí plynového pedálu však okamžite razantne "ťahá" prakticky pri každých otáčkach. V klasicky tvarovanom automobile je dosť miesta na predných i zadných sedadlách. Vo výbave, ktorú sme testovali, je k dispozícii vysoká miera komfortu vrátane automaticky regulovanej klimatizácie, dažďového senzora a pod. Aj veľmi dlhé cesty je možné absolvovať s minimálnou únavou -- a veľmi dlhými intervalmi zastávok na čerpacích staniciach. Rozmiestnenie, tvar a funkcia ovládačov potešia svojou tradičnosťou a spoľahlivosťou. Kontrolky a informačný displej by však, najmä počas slnečných dní, mohli svietiť o čosi intenzívnejšie. Na ceste sa vozidlo správa celkom bezproblémovo. Predný náhon je ľahko zvládnuteľný aj pri razantnej jazde. Celkový pocit z jazdy neignoruje francúzsku tradíciu mäkkého pohodlia. Pri skúšaní prudkých zmien smeru či panického brzdenia, však vodič zistí, že konštruktéri vonkoncom nezabudli ani na primeranú tuhosť všetkých prvkov vrátane karosérie ako takej.
BEZPEČNOSŤ
Už skutočnosť, že sa (ktorýkoľvek) automobil predáva, svedčí, že spĺňa súčasné bezpečnostné normy. Testované vozidlo má v základnej výbave dva čelné adaptívne a dvojité bočné airbagy, ABS, automatické zapnutie výstražných svetiel pri prudkom brzdení i automatické zapnutie svetiel pri vjazde do tmy. K tomu treba prirátať subjektívne i objektívne nadpriemerné brzdy, no tiež možnosť razantného zrýchlenia.
HOSPODÁRNOSŤ
Dávno sú preč časy, keď jediným argumentom pre existenciu dieselov v osobných autách bola nízka spotreba. Dnes je to len jeden z mnohých argumentov. Napriek tomu najostrejšie sledovaný. Podľa údajov palubného počítača "žral" náš automobil pri 90 km/h 4,5, pri 130 km/h 6,4 a v reálnej mestskej premávke 7,4 l/100 km. Veľmi lakonicky povedané -- pozitívne prekročil očakávania. Cena 1 027 677 Sk nie je nízka. Na druhej miske váh je však bohatá výbava, technická úroveň, komfort i estetika osvedčeného vozidla strednej triedy. Zaujímavé v tejto súvislosti je, že cenotvorca sa nesnažil za každú cenu podliezť magickú hranicu siedmich cifier...
ZÁVEREČNÉ HODNOTENIE
Peugeot 406 HDi je typickým predstaviteľom nie veľmi nápadného, no koncepčne, technicky, esteticky i úrovňou spracovania stále zaujímavého vozidla strednej triedy.

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
23. november 2024 10:00