Range Rover, ktorý sa prvýkrát ukázal v roku 1970, bol zlomový. Kombinoval totiž schopnosti čisto terénneho vozidla, ale pridával luxus osobného. To učarovalo aj dizajnérovi Milanovi Strejčkovi, ktorý pracoval pre Výskumný ústav motorových vozidiel (VÚMV). Neváhal, sadol k stolu a načrtol tvary auta, ktoré sa mohlo stať Česko- Slovenskou obdobou neskôr úspešnej britskej klasiky.
Luxusné terénne vozidlo by Tatre skvele padlo. Strejček bol ale vo svojich návrhoch pomerne skromný a vymyslel SUV kompaktnejších tvarov ako mal britský model. Auto podľa kresby meralo na dĺžku 4,3 metra, rázvor mal hodnotu 2,6 metra. Voz bol široký 1,8 metra a vysoký takmer 1,6 metra. Auto dostalo označenie Tatra 613 T.
Práve vznikajúca limuzína pre komunistických pohlavárov mala dať vozu základ. SUV mal poháňať rovnaký vzduchom chladený osemvalec s výkonom 165 koní. Umiestnený by bol vpredu, čo bolo pre Tatru nezvyklé, no nutné pre úspechy v teréne. Mimo spevnenej komunikácie mal pomôcť pohon všetkých kolies a dobrý nájazdový uhol 35 stupňov vpredu a 30 stupňov vzadu. Celková hmotnosť bola 2 150 kg.
Strejček nakreslil dva varianty vozidla, jedna bola luxusnejšia v akoby mestskom prevedení, druhá určená priamo do práce. Dizajnér tak nevedomky predbehol dobu dnešných navoňaných SUV. Mestský model môžete spoznať podľa prednej časti s lamelami a veľkým nápisom TATRA. Pekné je aj dvojfarebné lakovanie. Kolesá sú však obuté do terénnych pneumatík.
Pre súdruhov
Pracovná verzia, ktorá by sa určite uplatnila medzi vysoko postavenými lesnými hospodármi mala jednoduché lakovanie, predok bez lamiel a rúrku ako stúpačku na boku. Oceľové kolesá sú obuté napodiv do gúm, ktoré vyzerajú skôr ako cestné.
Strejčkov návrh bol zaujímavý, avšak prišiel v nesprávnom čase. Keď vznikal, mala automobilka plné ruky práce, aby včas poslala na cesty stranícku limuzínu Tatra 613. Vyvíjať ďalší model by bolo prakticky nemožné. Súdruhovia preto skice zmietli zo stola.
Sen o Range Roveru sa ale ešte vtedy úplne nerozplynul. Strejček sa nechal ešte raz zlákať k podobnému návrhu,V roku 1975 spolu pripravovali projekt na stavbu zásahového vozidla, ktorý by bol schopný vyslobodiť havarované autá z krízových situácií.
Dizajnér pribehol s návrhom ľahko upraveného modelu. Ten mal len troje dvere a vybavený bol majákom. Kľúčovým prvkom ale boli dva bloky na nárazníku, ktoré mali slúžiť k vytlačeniu havarovaných áut. Ani tento model sa ale nedočkal realizácie, a tak sa sen o Range Roveru nikdy nestal realitou.
Jan Markovič
Autor ďakuje za poskytnutie snímkov Tatry 613 T Janovi Tučkovi. Obrázky a dalšie informácie o automobile nájdete v jeho knihe Tatra 613, vydalo vydavateľstvo Grada.