Komplikovaný názov, no krásne zhotovenie a odkaz z formuly 1. Mercedes-Benz A250 Motorsport Edition je jedno z áut, za ktorým sa na ulici otočíte. Hoci je to „skoro obyčajné“ áčko. Od ostatných sa totiž odlišuje zaujímavým sivým a matným lakom, má kontrastné zelené doplnky a pomerne slušnú zvukovú kulisu.
To auto priam kričí, že je športové. Táto edícia, ktorú si môžete poprezerať na fotografiách, je špecialita, ktorá vznikla na základe úspechov tímu Mercedes-AMG Petronas v súťaži F1. Preto ten sivý lak a zelená (či tyrkysová?) farba. Navyše sa pod týmto všetkým skrýva nový faceliftovaný Mercedes-Benz A, ktorý kompletne zmenil túto automobilku. V roku 2012 prišiel s novým dizajnom. A ten triedu A poslal do úplne inej galaxie, nielen kategórie.
Z nevýrazného a veľmi podivného auta sa stala ikona a štýlovka pre mladých. Navyše dizajn svetiel alebo črty prednej masky postupne prebrali všetky nové modely. Len nedávno som sa vracal z pracovného stretnutia späť do redakcie a na parkovisku už okolo auta chodili traja ľudia a prezerali si ho z každej strany. Až vtedy som si uvedomil, že to auto je skutočne silný magnet pre oči. Ale aj na peniaze. Teda čo sa týka príplatkovej výbavy.
Tá bola v tomto prípade na troch stranách A4. Čiže nie je problém si domyslieť, že mať v rukách hárok papiera plný príplatkov od Mercedesu niečo stojí. Malé AMG Ale poďme ešte späť k autu. To dostalo 18-palcové lúčové disky, pohon všetkých štyroch kolies a dvojliter, ktorý dosahoval výkon 211 koní. Svojím správaním na ceste to bola veľmi vyvážená štvorkolka, ktorá bola doma najmä mimo mesta a diaľnic.
Síce kombinovanú papierovú spotrebu 6,5 litra na 100 km nedosiahnete (pripočítajte si liter alebo dva podľa štýlu jazdy), no úsmev na tvári vám chýbať nebude. Je to „baby“ verzia ostrého AMG. Okrem toho sa štvorvalec pod kapotou môže pochváliť aj vďaka dvojici koncoviek výfuku pomerne dobrou zvukovou kulisou.
Typicky športovo ladené sedadlá v triede A vás neunavujú, netlačia, no pre niekoho môžu byť až príliš jednoduché. Navyše sa ako vodič aj po stovkách kilometrov za volantom nenudíte. Skosený a športový volant od Mercedesu patrí k tým top, ktoré si môžete v automobilovom svete chytiť. Či už hrúbkou venca, alebo ovládaním, ktoré budete využívať každý deň. Ako každé iné autá, aj malé áčko ponúka viacero rôznych nastavení.
Napríklad športový režim v tomto aute príjemne zmení vlastnosti Mercedesu, no občas sa zdalo, že práve v tomto prípade „viac reval ako išiel“. To je však jedno z mála negatív, na ktoré som pri testovaní narazil. Áno, ak si nebudete dávať pozor, čo je pri športových autách ťažšie, pri jazde v meste pokojne prekročíte aj 10-litrovú spotrebu.
Potom už len pomôže ekonomický mód a jemné využívanie plynového pedála. O komfort sa v tejto verzii starala automatická prevodovka. No vďaka širokej príplatkovej výbave sa v aute po prvýkrát objavili LED svetlá, ktoré preskakujú výkonom staré xenóny v predchádzajúcej verzii, či aktualizovaný multimediálny systém s možnosťou, ktorú som si v prémiových autách neuveriteľne obľúbil. Nastavovanie farby ambientného osvetlenia interiéru.
A to už nielen z troch farieb, ale k dispozícii ich teraz máte celú paletu. Trpaslík na ceste Znie to ako hlúposť, ale je to ďalší krok, ako si individuálne nastaviť auto a cítiť sa v ňom komfortnejšie. Športové áčko som si párkrát zobral aj na Pezinskú babu, kde sa s ním dá v zákrutách mimoriadne zabaviť (v limite štvorkoliek), no skoro som uvaril brzdy.
Vedel by som si tam predstaviť aj niečo výkonnejšie, prípade s lepším chladením. Napriek tomu všetkému, čo toto auto predstavuje a ako vyzerá, je to stále auto na každý deň. Povinný údaj – kufor má 341 litrov (trošku menší, ako má Golf), no určite s krajším zadkom. A keď už sme pre tých technických dátach, A250-ka zrýchľuje z nula na sto už za 6,4 sekundy, jej hmotnosť je približne 1,5 tony a maximálna rýchlosť je 240 kilometrov za hodinu. Taká malá raketa na kolesách.
Síce nevyzerá najnenápadnejšie, no v obratnosti a na križovatkách dokáže poraziť kdekoho. Okrem toho sa mi počas testu podarilo stretnúť aj jednu zaujímavosť. Najnovší Mercedes-Benz G500 4x42. Je to vyše dva metre vysoký a obrovský Offroad. Pri pohľade cez spolujazdcovo okno som videl len obrovské koleso. V malých autách sa necítim zle, no teraz mi nebolo všetko jedno. Pozor na cenník Mať malé auto má však isté výhody.
Zaparkujete šikovnejšie, v meste ste obratnejší a oproti spomínanému obrovi vojdete aj do podzemnej garáže. No na to, že je táto novinka malá, cenovka sa vyšplhala vyššie. Bez dane stojí balíček Motorsport Edition päťtisíc eur. No ten spraví z auta úplne iný level. Má upravený interiér, nový lak, disky či AMG vzhľad. So všetkými príplatkovými položkami sa cenovka áčka dostala na 55-tisíc eur. Bolo tu však (azda) úplne všetko, čo si do tohto auto môžete vybrať.
Od systému, ktorý za vás pri nebezpečenstve zastaví auto, cez krásnu panoramatickú strechu či špeciálny radarový tempomat. Z toho plynie jedno ponaučenie. Pozor na príplatky. Ak si dáte do auta len to, čo skutočne potrebujete, ušetríte aj desiatky tisíc eur.