Audi si zaslúži poklonu, že tradíciu kupé drží.Audi
StoryEditor

Audi A5 vyzerá stále rovnako. Je to tak naschvál

20.06.2016, 00:00

Nové Audi A5 dorazilo po dlhých deviatich rokoch. A je rovnaké ako predchodca, ale len navonok. Vnútri je toto veľké klasické kupé z Ingolstadtu úplne nové.

Audi predstavilo prvú A5 už v roku 2007. Kupé jednoducho majú dlhší život ako mainstream. Po klasickom dvojdverovom kupé s učebnicovými nestarnúcimi tvarmi dorazilo menej konvenčné prevedenie s párom dverí navyše menom Sportback. To nakoniec v predajoch „dvojdverák“ prevalcovalo, zákazníci nakoniec uprednostnili praktickosť, píše František Dvořák pre idnes.cz.

Hovorí sa, že uvedenie predchádzajúcej generácie Audi A5 zdržal vtedajší šéf dizajnér koncernu Volkswagen Walter de Silva, ktorý sám osobne dohliadal na tvarovanie modelu. Tak dlho ladil krivky, až sa uvedenie oneskorilo. Bola to zjavne tá zvlnená linka na boku. Marketéri ju na základe dizajnérov popisujú kvetnato, ako zhmotnenie sily a elegancie, spojenie robustnosti a ľahkosti. Každopádne tá linka A5 charakterizovala.

De Silva je od konca minulého roka na penzii a žezlo odovzdal Marcovi Lichteovi. Či sa na tvarovaní novej generácie ešte podieľal, asi zostane navždy utajené. V celkovom vyznení sa zmenilo málo, ale jeho ´skicák´ podľa všetkého do stvárnenia novej generácie A5 prispieval. Predchádzajúca A5 bola totiž učebnicou dizajnu kupé.

De Silva to tak chcel a postavil si tak pomník. Sám o tomto aute hovorí, že je to to najlepšie, čo kedy navrhol. Toto auto je v šlabikároch autodizajnu. A5 ničím nevyčnievala, ale aj nestarla a zhmotňovala dokonale predstavu o tom, ako má vyzerať klasické kupé. A teraz opomeňme fakt, že tri štvrtiny zákazníkov nakoniec vypočuli rozum a kúpili si anomáliu v podobe štvordverového prevedenia Sportback.

Dizajnéri sa tak chytili do vlastnej pasce. Nové tak len nadväzuje na staré. V prípade Audi na to majú ospravedlňujúce označenie "evolučný dizajn". Premodelovanie prinieslo viac hrán a ostrých prelisov, tie pridávajú A5 na agresivite. Také ostré linky ako na kapote a ňufáku inde na aute nenájdete. Naopak opačný koniec auta je veľa zaoblený tak trochu na mercedesovský spôsob.

Na celom svete si A5 kúpilo celkovo 380 tisíc ľudí. Kto má tú starú a nemá potrebu ju vymeniť, nebude naštvaný, že zastarala. Kto chce novú, bude spokojný. 

Kupé dnes veľmi ´nefrčia´, ľudia radšej kupujú len o kúsok menej nepraktické, ale módne SUV. Audi si zaslúži poklonu, že tradíciu kupé drží. Ale snáď prvýkrát v histórii ponúkne kupé, ktoré vyzerá ako to predchádzajúce. Éra kupé značky Audi začala pred viac ako šesťdesiatimi rokmi, DKW 3=6 bolo úhľadne okrúhle. V sedemdesiatych rokoch dorazil koráb v podobe Audi 100 Coupé, to bolo klasické gran turismo. Potom prišli fascinujúce hranaté osemdesiate roky, potom vajíčkovité Audi 80 Coupé rokov deväťdesiatych. Koncom tej dekády dorazilo ohromujúce Audi TT. Čo kus, to originál. Z pohľadu dizajnu každé kupé z Ingolstadtu prevrátilo myšlienky toho predchádzajúceho. Ale teraz akoby Audi stratilo guráž.

Vzhľad však klame, evolučný dizajn skrýva úplne novú techniku. Nová A5 stojí na platforme MLB Evo. Pretiahol sa rázvor, dĺžka narástla o štyri a pol centimetra na 4,7 metra. Vyhladzovaním karosérie sa konštruktéri dostali na skvelý aerodynamický koeficient Cx=0,25. Oproti predchodkyni A5 však najmä o 60 kilogramov schudla. Kufor sa zväčšil o desať litrov na 465 l. Základné prevedenie má pohon predných kolies, ale vo výbave má aj prevedenie quattro. Pod kapotu bude na výber z piatich motorov: dvoch benzínových dvojlitrových štvorvalcov a troch naftových (dvojliter R4 a trojlitre V6) s výkonmi od 190 až 286 koní. Základná prevodovka je manuálna šesťstupňová, dvojspojkový automat má sedem stupňov pre štvorvalec a motor 3,0 TDI s výkonom 218 koní.

Pre vrcholový turbodiesel s výkonom 286 koní ponúkne A5 osemstupňový automat. Rovnaká dvojspojková prevodovka je pripravená aj pre verziu S5, u ktorej poháňa kolesá oboch náprav preplňovaný šesťvalcový trojliter, s výkonom 354 koní a ohromujúcimi 500 newtonmetrami krútiaceho momentu. Z nuly na stovku vie vyštartovať za 4,7 sekundy. V ponuke bude športový diferenciál pre zadnú nápravu, nastaviteľné tlmiče a riadenie s variabilným prevodom.

Novú A5 bude Audi vyrábať v Ingolstadte, kde má sídlo spoločne s masovým modelom A4, ku ktorému sa novinka tvarmi mocne hlási vzhľadom a technicky z nej vychádza. Ceny Audi zatiaľ ladí. Prvé objednávky by mali díleri začať naberať v lete, autá dorazia na jeseň.

01 - Modified: 2024-11-15 23:00:00 - Feat.: - Title: Toto sú najlacnejšie autá na slovenskom trhu. Na hranicu 10-tisíc eur rovno zabudnite 02 - Modified: 2024-11-15 11:51:25 - Feat.: - Title: HVO nafta môže zachrániť naftové motory. Dostupná je aj na Slovensku, pomôže na STK 03 - Modified: 2024-11-14 13:57:30 - Feat.: - Title: Časť diaľnice D1 v Bratislave čoskoro úplne uzavrú: NDS už chystá prepojenie kľúčových úsekov (veľký prehľad) 04 - Modified: 2024-11-13 11:00:00 - Feat.: - Title: Audi „žongluje“ so svojou identitou. Zahodilo štyri kruhy a predstavilo novú značku AUDI 05 - Modified: 2024-11-13 08:47:30 - Feat.: - Title: Automobilka Audi skončila s hľadaním investora, závod v Bruseli zatvorí
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
16. november 2024 01:41