Väčšie vozy víťazia hlavne u matiek a ľudí nad päťdesiat rokov, ich predaje rastú zo všetkých druhov áut najrýchlejšie. Vozidlá kategórie SUV (športové úžitkové vozidlo) sú už druhým mesiacom najpredávanejším typom vozidiel v Európe.
Podľa štatistík spoločnosti JATO Dynamics dosiahol trhový podiel SUV vozidiel 24 percent všetkých nových registrácií, v medziročnom porovnaní predaja rastú o 22 percent. Najviac rastie predovšetkým segment najväčších a najmenších SUV. Tieto vozidlá berú zákazníkov predovšetkým menším vozidlám v segmente B (napríklad Škoda Fabia) a vozidlám MPV (viacúčelové rodinné vozidlá).
V apríli došlo k veľkej zmene v rebríčku predajov podľa jednotlivých modelov, najpredávanejším modelom v kategórii SUV sa stal namiesto Nissanu Qashqai Renault Capture. Malé SUV od Renaultu zaznamenáva veľký úspech predovšetkým vo Francúzsku a Nemecku. Spokojný môže byť aj Hyundai s modelom Tucson: ten sa umiestnil na čele rebríčka modelov s najväčším nárastom trhového podielu, v absolútnom poradí je na 23. mieste.
Oslovujú čoraz viac ľudí
To, že si ľudia kupujú SUV hlavne pre pocit bezpečia, a nie pre jazdu v teréne, ukazuje aj iný detail - menej ako 40 percent áut pri najpredávanejších modeloch sa predáva s náhonom na všetky štyri kolesá.
Automobilky rozširovaním ponuky SUV modelov oslovujú čoraz viac ľudí, predovšetkým menšie modely stoja bežne toľko, čo ešte pred časom menšie autá. Podľa prieskumu, ktorý si v Európe nechal spracovať Ford medzi viac ako 5 000 vodičmi, dnes po vozidlách SUV túžia hlavne matky malých detí, mladí ľudia do 24 rokov a tiež päťdesiatnici s aktívnym prístupom k životu.
Mnoho automobiliek sa kategórii SUV teraz venuje s nebývalou pozornosťou, možno aj preto, že trochu zaspali. Značky Škoda Auto sa to netýka, tá vstúpili do segmentu ešte pred jeho boomom s modelom Yeti v roku 2009, chýbal jej však väčší model. Tým bude Kodiaq, ktorý sa začne predávať tento rok. Ako dôležité je mať väčšie SUV v ponuke, spoznal Hyundai - model Tucson je jeho najúspešnejším modelom v Európe a pre veľký dopyt chce firma zvýšiť kapacitu svojej továrne o ďalšiu desatinu.
Matky oceňujú praktickosť a bezpečie
Matky si SUV obľúbili predovšetkým pre jeho praktickosť a bezpečie, viac ako polovica z nich sa domnieva, že tieto vozidlá majú lepšie jazdné vlastnosti za zlého počasia ako ostatné autá.
V Prípade mladších ľudí symbolizujú vozidlá SUV úspech a u starších vodičov boduje predovšetkým vyvýšená pozícia za volantom. Lenže bezpečie je tiež relatívny pojem - pre posádku vozidla sú síce podmienky na prvý pohľad lepšie, pri prípadnom strete to však o to horšie odnesie posádka iného, menšieho auta. Vozidlá SUV pre vyššiu hmotnosť potrebujú viac paliva - ale to teraz ľudia vďaka lacnejšiemu benzínu a nafte moc neriešia.
Prieskum ukázal, že vnímanie kategórie SUV prešlo u ľudí veľkou premenou. Viac ako štyri pätiny ľudí už túto kategóriu nepovažuje za luxusné. „Mnohým ľuďom dáva SUV zmysel, pretože ide o všestranné riešenie, podobne ako keď smartphone dokáže súčasne nahradiť fotoaparát, hudobný prehrávač a vreckovú baterku,“ uviedol Roelant de Waard, viceprezident Ford of Europe pre marketing, predaj a služby.