StoryEditor

Toto je kabriolet, ktorý vám budú závidieť aj susedia. Navyše doň nenaprší

12.08.2016, 03:50
Dva v jednom. Toto je kabriolet s pevnou strechou, ktorý vás povozí pokojne aj v zime.

Vychutnávať si leto, respektíve pekné počasie, bez strechy nad hlavou je úžasný pocit. Kabrio vám dá úplne iný pocit z jazdy a ešte väčšiu chuť na víkendový výlet či dokonca krátku dovolenku. A o to lepšie, ak má na kapote prémiovú značku. Pre zaujímavosť, Veľká Británia, ktorá vzhľadom na počasie nepatrí práve medzi vyhľadávané dovolenkové destinácie, je jedna z top krajín z hľadiska predaných kabrioletov.

Navyše pri moderných kúskoch nie je problém ani slabý dážď. Ako je to možné?  Do rúk sa nám dostalo BMW 430i s modernou aerodynamikou a výborným predpokladom odolávať aj chladnému počasiu. V priebehu týždňa nás zastihla prietrž mračien, ktorá opäť v Bratislave zaplavila zopár podchodov a dostala sa do večerných správ. Všetko sa však začalo obyčajným dažďom, ktorý aerodynamika auta bezpečne posielala až na zadnú kapotu.

Pršať začalo, keď sme sa presúvali medzi mestami, a tak môžeme potvrdiť, že pri 90 km/h nehrozí, aby na vás vpredu pršalo. A ani chladný vzduch nie je problém. 

Archív HN

Dážď v kabriolete

BMW dalo do sedadiel podľa vzoru Mercedesu výduchy kúrenia, ktoré máte presne za krkom. Môžete si zvoliť rovnako ako pri vyhrievaní sedadiel tri stupne fúkania teplého vzduchu, ktorý vás veľmi príjemne zahreje. Voziť sa v kabriu v daždi má navyše tiež svoje čaro. Problém majú však zadní pasažieri. Vyskúšal som si sadnúť na zadné sedadlá, kde nie sú výduchy kúrenia na krk, a navyše vietor je tu oveľa intenzívnejší než na predných sedadlách.

A pravdou je, že z pohodlného vozenia je ihneď malý extrém, keď na vás reálne začne pršať a fúkať.   Pri spomalení v meste som strechu za jazdy zatvoril, no a potom nasledoval dážď s takou intenzitou, že nestíhali ani stierače. Auto má však pevnú strechu, ktorá robí z „obyčajného kabrioletu“ BMW, ktoré môžete používať celý rok. Pre bežného človeka vyzerá na nerozoznanie od obyčajného auta. Pokiaľ neotvoríte kufor. 

Ten má, na pomery kabrioletov, obrovský objem – 445 litrov. Ak je strecha hore, nie je problém sa doň dostať. Ak ju máte zloženú, pomôže vám elektronika. Hoci niekde toto funguje automaticky, tu musíte pri otvorení kufra stlačiť tlačidlo, aby vám strecha „ustúpila“ a vy ste sa dostali do celého kufra. V prvom momente, keď sme túto funkciu testovali a keď nám pred očami prebehol komplikovaný mechanizmus strechy, nedokázali sme odhadnúť, koľko tisíc eur sa pred nami hýbe. A čo robiť, ak sa to pokazí. 

Archív HN

V každom prípade strechou môžete hýbať aj počas jazdy a ak by bola len plátenná, nemohli by ste auto používať pohodlne celý rok. Teraz je ťažšie, komplikovanejšie, no oveľa užitočnejšie. Test počas týždňa zahŕňal aj diaľničnú trasu z Bratislavy do Budapešti. Vo dvojici, bez strechy a jazdou v limitoch. 

Pri zatvorených oknách nie je žiadny problém rýchlosť 130 km/h a pritom sa vnútri aj normálne porozprávať. Samozrejme, že hluk je vyšší než v zatvorenom aute, no bez akýchkoľvek problémov sa to dalo zvládnuť. Strechu sme vyťahovali hore počas týždňa len výnimočne. 

Odpúšťa chyby

Navyše nás počas testovania úprimne zaujímala ešte jedna vec. A to je schopnosť alarmu detegovať, že vám niekto niečo z vozidla berie, prípadne si tam dokonca sadne. Ak si niečo zabudnete na sedadle a okná ste nechali po zamknutí dole, rozlúčte sa s tým. Ak už napríklad v stredovom tuneli, auto pri strčení ruky dovnútra spustí takmer okamžite alarm. Rovnako aj po tom, čo si doň sadnete. Z bezpečnostných a praktických dôvodov sme však strechu vždy radšej pri zamykaní dávali späť na svoje miesto. Nerobilo to problém ani v podzemných garážach.   

Poďme však k tomu, ako sa s BMW jazdí. Teda v kabriolete skôr užíva. Model 430i mnohým síce evokoval šesťvalec, no na to zabudnite. Po kapotou je preplňovaný štvorvalec, čo ihneď zistíte najmä z akustickej stránky. Má 252 koní, dostal osemstupňovú automatickú prevodovku a v našom vyhotovení náhon na zadné kolesá.  Po tom spomínanom daždi v úvode sme si teda mohli trošku „zablbnúť“. V prípadne zapnutých bezpečnostných systémov však auto až prekvapivo držalo na ceste ako „pribité“. Pokojne do zákruty s pedálom na podlahe a nič sa prakticky nestalo.

Archív HN

Teda vodiča, ktorý by to prehnal s rýchlosťou, auto podrží. Zábava sa začne až po vypnutí stabilizácie, kde všetko funguje, ako má. A je to pravé BMW so všetkým, čo k nemu patrí. Skvelým podvozkom, výborne nastavenými brzdami a dokonca aj klasickou ručnou brzdou.  V našom prípade k výbornému zážitku z jazdy prispieva aj športový balík príplatkovej výbavy vrátate M volantu či nastaviteľných vlastností auta. Samozrejmosťou je rozloženie hmotnosti 50 : 50. Aj napriek tomu, že auto je približne o 200 kíl ťažšie ako bežné kupé. Zabudnite tiež na akékoľvek krútenie karosérie. Na BMW kabriolete sa skutočne veľa „pokaziť nedá“. 

Drahá príplatková výbava

Z hľadiska výbavy či ovládania je to typická „štvorka“, ktorá plní úlohy na jednotku. Problémom nemusí byť ani spotreba, ktorú sa nám však nepodarilo zraziť na výrobcom udávané hodnoty. Nebudeme vás klamať, jednoducho vás to viac núti jazdiť a užívať si než pozerať na nejaký ten liter navyše. V meste teda jazdíte za 9,5 a mimo mesta za 7,5 litra.  BMW 430i sa začína v základe predávať za cenu približne 50-tisíc eur.

Čo je porovnateľné s prémiovou konkurenciou. V zásade pri kabiolete musíte vždy prijať nejaký kompromis. Či už pri komforte jazdy, objeme kufra alebo možnostiach jazdiť celoročne. Toto je však auto s bohatou (a veľmi drahou) príplatkovou výbavou, ktoré dokáže slúžiť aj v zime, a navyše poskytne potrebnú dávku zábavy v spojení s pohonom zadných kolies. Počítajte však s tým, že je určené skôr pre dvoch. Dlhšia a rýchlejšia jazda bez strechy dvojicu vzadu jednoducho „zabije“. 

Archív HN

01 - Modified: 2022-04-19 11:54:22 - Feat.: - Title: Šéf automobilky BMW varuje pred výlučnou orientáciou na elektromobilitu 02 - Modified: 2022-04-13 10:44:55 - Feat.: - Title: BMW zmodernizovalo svojho kráľa medzi SUV. Prezrádza toho viac, než sa môže zdať 03 - Modified: 2022-04-01 08:02:05 - Feat.: - Title: BMW predstavilo elektrický unikát pre Čínu. Predĺženú “trojku” však u nás nečakajte 04 - Modified: 2022-03-23 07:37:58 - Feat.: - Title: Očakávaná novinka BMW je na Slovensku. Dokonale prekvapuje jazdou i cenou 05 - Modified: 2022-02-25 11:09:01 - Feat.: - Title: Rodinný diesel i čistokrvný zábavný benzín. Ochutnali sme dvojicu horúcich noviniek od BMW
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
22. december 2024 20:39