Po ovládnutí spoločnosti Škoda nemeckým koncernom Volkswagen v roku 1991 sa symbolom prerodu značky v modernú automobilku stal model Felicia, nasledujúca Octavia, ktorá bola prvýkrát predstavená pred 20 rokmi, 1. septembra 1996, zaradila obrodenú Škodu Auto medzi výrobcov celosvetového významu.
Škoda Octavia je prvým modelom značky, ktorý využil stratégiu zdieľaných spoločných modulov koncernu VW. Tento automobil nižšej strednej triedy, pre ktorého výrobu bol v Mladej Boleslavi vybudovaný nový montážny závod, slávil hneď po svojom uvedení na trh veľký úspech.
Známejším značkám koncernu VW aj ďalších renomovaných výrobcov dokázal konkurovať ako kvalitou, dôrazom na bezpečnosť a množstvom moderných riešení, tak, zvlášť na západoeurópskych trhoch, cenou.
Úspech vozidla výrazne napomohol rozvoju automobilky, ktorá je už niekoľko rokov najväčším výrobným priemyselným podnikom v ČR aj najväčším exportérom.
Nový model mladoboleslavskej automobilky sa svojimi rozmermi v rámci koncernu VW sa zaradil zhruba medzi typy Volkswagen Vento a Passat. Dizajn je prácou českých odborníkov a zachováva kontinuitu značky Škoda. To dokazuje aj meno Octavia, ktoré niesol už úspešný model z rokov 1959 až 1964.
Prvé octavie vznikali v karosárskej verzii liftback, od roku 1998 aj ako kombi. Obe karosárske verzie u zákazníkov bodovali aj vďaka na svoju triedu veľkým batožinovým priestorom. Prvá generácia "oktáviek" sa vyrábala do novembra 2010, pričom prešla v modelovom roku 2001 úpravou. Za 14 rokov ich bolo zmontovaných 1,442 milióna kusov.
V roku 2004 bola na trh uvedená druhá generácia vozidla, ktorá modernizáciou prešla na sklonku roku 2008. Prvá generácia bola potom predávaná pod názvom Octavia Tour. Druhej generácie vzniklo okolo 2,5 milióna exemplárov. Výroba súčasnej tretej generácie Octavie začala v decembri 2012.
Celkovo bolo už vyrobených viac ako päť miliónov Octavií. Octavia je tak najpredávanejším radom v histórii automobilky. Okrem českých závodov schádzajú octavie z liniek tiež v Číne, Rusku, Indii a Kazachstane, v minulosti sa montovali tiež na Slovensku, na Ukrajine a v Bosne.
Octavie sa na trhu objavili so širokou škálou vznetových aj zážihových motorov a tiež v rôznych úrovniach výbavy. Okrem toho sa octavie vyrábajú aj s náhonom všetkých kolies a vznikla aj športová verzia pre súťaže rely.