StoryEditor

Škoda predstavila svoju pýchu. Na veľkolepej šou ukázala nový Kodiaq

01.09.2016, 18:59
Automobilka Škoda vyrobila predajný hit. Kodiaq dostal špičkový dizajn, slabší interiér, no najnovšiu techniku.

Nedá sa začať inak ako s rekordom vo veľkosti batožinového priestoru v triede, Kodiaq prevezie až sedem ľudí a je to technicky najlepšia Škoda na trhu. Takto by sa v skrate dal opísať nový Kodiaq, ktorý automobilka Škoda predstavila v Berlíne.

Je to prvé veľké SUV, ktoré sa bude vyrábať u našich západných susedov a svojou výbavou aktuálne predbehne aj vlajkovú loď Superb. A aj konkurencia v podobe Kie Sportage či Hyundaiu Tucson dostala veľmi silného súpera. 

S vozidlom Škoda Kodiaq sa vydávame objavovať nové obzory,“ povedal predseda predstavenstva spoločnosti Škoda Auto Bernhard Maier a dodal: „S naším prvým veľkým SUV dobývame pre značku nový segment a s ním aj nové trhy a skupiny zákazníkov.“

Čo je však oveľa zaujímavejšie – Maier spomenul, že Kodiaq je len začiatkom silného nástupu SUV od Škody. Teda tých nových áut bude, zdá sa, viac. Minimálne už teraz vieme o Kodiaqu vo verzii SUV kupé (niečo ako BMW X6) a novom modeli Yeti, ktorý príde koncom budúceho roka. Ale späť k novinke roka od Škody.  

Nadizajnoval ju Slovák

O dizajn, ktorý bude silnou stránkou Kodiaqu, sa postaral Jozef Kabaň a dal si mimoriadne záležať. Auto pôsobí na prvý pohľad dynamicky, športovo až dokonca prémiovo. Vzhľad vozidiel Škoda sa v posledných rokoch, a najmä po Superbe, teší popularite a Kodiaq to celé podčiarkuje. Nedá sa ubrániť dojmu, že Kodiaq najmä zboku pripomína Audi. Čo je pre českú automobilku výnimočná pochvala. 

Už však menej je prepracovaný interiér, ktorý neprešiel nejakou zmenou. Všetko sa drží zaužívaných koľají a koncernu. Dokonca keď si sadnete do vnútra, je to takmer totožné s pohľadom na interiér nového Seatu Ateca. Skrátka kým vonku sa pozeráte takmer na „Audi na kolesách“, vnútri je jasné, že sedíte v Škode. Nechcem predvídať, ale podobnosť v interiéroch môže raz ľudom veľmi prekážať. 

Spracovanie je však, samozrejme, na úrovni a nemáte z toho pocit, že ste v lacnom aute. Dbalo sa tu na to, aby bol interiér funkčný, priestranný a v čom Škoda exceluje, „simply clever“. Ak si raz niekto zvykne na praktickosť týchto áut, ťažko sa opúšťa. 

Neobijete cudzie auto

Škoda skutočne dbá na to, aby batožinový priestor nebola len „veľká diera“, ale funkčný kufor, kde si jednoducho usporiadate to, čo prevážate. Nechýbajú háčiky, bočné odkladacie priestory a ak v sedemmiestnej verzii zložíte sedadlá na podlahu, tak máte dokonalú rovinu. Rovnako ako v Superbe, aj tu je malá zabudovaná baterka. Auto dostalo dokonca vlastný „intercom“. Systém posiela cez mikrofóny hlas vodiča aj priamo na zadné sedadlá. Aby sa v aute zbytočne nemuselo kričať. 

Kodiaq bude navyše prvé auto od Škody s full LED svetlometmi, ktoré sú aktuálne špičkou v segmente. Zaujímavosťou bude aj možnosť zmeny farby osvetlenia interiéru. Kým doteraz boli k dispozícii tri farby, aktuálne ich je desať. Auto by malo byť plné podobných detailov, ktoré Škoda doteraz neponúkala. 

Zaujímavosťou je aj výsuvná plastová lišta vo dverách, ktorá zabráni tomu, aby ste si svoje dvere alebo susedovo auto oproti na parkovisku nepoškodili. Kodiaq bude ponúkať tiež výbavu pre „dobrodruhov“ ľ bude v ňom možné jednoducho a pohodlnejšie prespať. 

Dĺžka Kodiaqu je 4,7 metra a objem batožinového priestoru až 720 litrov. Sklopením sedadiel ho však môžete dostať až na úroveň 2 065 litrov, čo sú vrcholové hodnoty v triede, kde sa bude Kodiaq predávať. Auto však na fotografiách vyzerá vyššie, ako v skutočnosti je. Má 1 676 mm vrátane strešného nosiča. Jeho rázvor dosahuje až 2 791 mm a stojí na modernej platforme MQB. Navyše „české“ SUV by nemalo patriť len do mesta. 

Bude, samozrejme, model len s pohonom predných kolies, no k dispozícii bude aj štvorkolka do terénu. Najmenší motor, ktorý sa do Kodiaqu dostal, je 1,4 TSI s výkonom 125 koní, pri ktorom sa auto môže „zapotiť“. Lepšou alternatívou bude rovnako 1,4 TSI, no s výkonom 150 koní, alebo najvýkonnejší benzínový variant 2,0 TSI s výkonom 180 koní. To najlepšie, čo dostanete pod kapotu, bude podľa koncernovej politiky diesel. V tomto prípade 190 koní z 2,0 TDI. Na výber bude ešte menej výkonný 150-koňový 2,0 TDI motor. K dispozícii bude manuálna alebo automatická prevodovka DSG, navyše po novom dostupná vo vylepšenej verzii. Škoda uvádza v tlačovej správe, že zvládne až 600 Nm, no to prípad Škody Kodiaq nebude. 

Prvá inteligentná Škoda

Najvýkonnejší motor má točivý moment slušných 400 Nm a zrýchlenie z nula na sto už za 8,6 sekundy. Maximálna rýchlosť je 210 kilometrov za hodinu. Zaujímavá je však aj spotreba. Aj pri výkone 150 koní z motora 2,0 TDI má byť podľa čísel päť litrov na sto kilometrov. Všetky motory dostanú štart – stop, turbo, ale aj rekuperáciu pri brzdení. Toto bude najlepšie vybavená Škoda súčasnosti. A čo to znamená? V základe bude pripojená k dvom službám, ktoré zabezpečia online údaje pre auto, ale aj asistenčné služby. Jednou z najdôležitejších bude eCall. Je to služba, ktorá bude v roku 2018 povinná pre všetky nové autá. Systém v prípade nehody okamžite zalarmuje záchranné zložky bez toho, aby ste vy museli niečo robiť. Auto bude navyše možné pripojiť ku Google mapám spolu s možnosťou zobrazovať reálnu premávku.

Toto bude navyše prvá „smart Škoda“, a tak napríklad ak auto požičiate deťom, upozorní vás automaticky, že vozidlo prekračuje rýchlosť alebo jazdí mimo vymedzeného priestoru. Okrem toho si cez špeciálnu Škoda aplikáciu budete môcť online kontrolovať všetky dôležité parametre o aute či posielať do vstavanej navigácie vaše plánované trasy. Do auta sa však na diaľku dostane aj servis, ktorý vám takto poradí či spustí diagnostiku. 

Mínusom je interiér

S tým súvisí aj nový multimediálny systém a armáda asistentov. Škoda dokáže auto zastaviť pred chodcom, držať ho v pruhu, sledovať mŕtvy uhol, prinesie 360-stupňovú panorámu pri cúvaní alebo viacero jazdných režimov. Dostupný bude tiež špeciálny off-road režim alebo podobne ako v Superbe adaptabilný podvozok. 

Škoda Kodiaq je míľnikom, ktorý bude znamenať pre túto automobilku mnoho. Na prvý pohľad je možné skritizovať len interiér, ktorý mohol byť posunutý do vyššej kategórie. Čo sa týka vzhľadu exteriéru, technológií alebo samotných možností auta, toto je jedno z najmultifunkčnejších áut na trhu. Na Slovensko sa dostane v marci 2017 a jeho cena nebola síce oficiálne oznámená, no dostane sa na hodnotu nového Superbu. Teda asi 22-tisíc eur. 

01 - Modified: 2024-04-10 13:14:11 - Feat.: - Title: Zaváhajú aj automobiloví experti: Spoznáte menej známe automobilky iba podľa loga? 02 - Modified: 2024-04-03 09:51:29 - Feat.: - Title: Fiat 128: Ukázal smer, motorizoval mnohé krajiny a jazdil ním aj samotný Enzo Ferrari 03 - Modified: 2024-04-02 09:20:35 - Feat.: - Title: Čínskej automobilke BYD klesol predaj elektroáut o vyše 40 percent, Tesla sa môže vrátiť do vedúcej pozície 04 - Modified: 2024-03-25 10:10:00 - Feat.: - Title: Má ešte španielsky Seat budúcnosť? Minulý rok bol najlepší v histórii, toto sú jeho plány 05 - Modified: 2024-03-23 08:44:19 - Feat.: - Title: Legendárna „embéčka“ má 60 rokov. Za raritné verzie dnes dostanete aj 40-tisíc eur
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
19. apríl 2024 02:53