Aj napriek optimistickým vyhláseniam predstaviteľov Volkswagenu je konečné vyriešenie kauzy Dieselgate v nedohľadne. Značka sa preto snaží odvrátiť pozornosť k budúcnosti, ktorá vraj bude plne elektrická.
V Paríži vystavuje koncept I.D., auto, ktoré raz možno nahradí legendárny Golf. Koncern tiež chytá vlastnú sadu služieb pre mobilitu.
Volkswagen akoby ani v súčasnosti nechcel existovať. Predstavitelia značky síce tvrdia, že predaje po dopadoch kauzy Dieselgate opäť začínajú rásť a aj v samotnej afére sa vraj darí dobrý pokrok. Ale vo svojich prezentáciách akoby Volkswagen žil v budúcnosti, vo svete, ktorý si pre seba počas roka od vypuknutia škandálu značka vysnívala, a ktorý chce raz svojim zákazníkom naservírovať.
Elektrická realita
Niet pochýb o tom, že budúcnosť automobilizmu bude vyzerať výrazne inak a zdá sa, že Volkswagen sa o to chce zaslúžiť zásadnou mierou. V Paríži odhalila automobilka koncept nazvaný jednoducho I.D., ktorý sériu budúcich vízii predstavuje. Auto veľkosti Volkswagenu Golf stojí na pripravovanej platforme, ktorá je určená pre výhradne elektrické vozidlá. To umožňuje zmeniť usporiadanie vnútorného priestoru a elektromobil I.D. tak vnútri ponúka toľko miesta, čo dnes o triedu väčší Volkswagen Passat.
Nová platforma má umožniť výrazne vyšší dojazd elektromobilov a je plne pripravená pre budúcnosť v podobe samostatného riadenia. Volkswagen tak sľubuje dojazd až 600 kilometrov na jedno nabitie a rýchle dobíjanie, vrátane možností bezdrôtového dobitia. V kabíne nie sú prakticky žiadne mechanické ovládacie prvky, všetko zaisťujú dotykové ovládače a hlasové povely.
To ale nie je všetko. I.D. totiž nie je len akýsi pokus, tento koncept sa do roku 2020 premení na skutočný sériový automobil. Ten sa síce môže od štúdie výrazne líšiť, v závislosti od toho, čo bude technicky aj legislatívne v tej dobe možné, ale na základnej filozofii I.D. by sa nemalo nič zmeniť. Šéf značky VW Herbert Diess dokonca vyhlásil, že to bude skutočné ľudové auto, prirovnal ho k revolučným modelom, ako bol prvý "Chrobák" alebo prvý Golf. Podľa Diessa bude sériová podoba I.D. stáť asi toľko, čo Volkswagen Golf so vznetovým motorom.
Nezostane len pri modeli I.D., na novej platforme MEB by do roku 2025 malo vzniknúť hneť viacero elektromobilov. Volkswagen si v tomto ohľade vytýčil aj ambiciózny cieľ, do roku 2025 chce predať celkom jeden milión elektrických vozidiel. Pritom ešte v lete sa hovorilo o cieli troch miliónov elektromobilov.
Služby mobility
Zmeny čakajú aj celý koncern Volkswagen. Aj ten sa zameria viac na elektromobilitu, ale predovšetkým na služby týkajúce sa mobility ako takej. Za týmto účelom v tomto roku vznikne trinásta značka koncernu, ktorá sa bude zameriavať práve na poskytovanie služieb. Detaily o značke, vrátane jej mena, prezradí VW v novembri. Koncern plánuje, že bude prevádzkovať vlastné taxi služby. Už v tomto roku kvôli tomu zakúpil spoločnosť Getty, ktorá prevádzkuje aplikáciu pre privolanie áut. Práve Getty sa bude pod krídlami VW ďalej rozvíjať.
Koncern chce tiež ponúkať služby kyvadlovej dopravy a zdieľania áut, do budúcnosti tiež počíta s tým, že by mohol prevádzkovať vlastnú flotilu samoriadiacich vozidiel, ktoré by prepravovali zákazníkov podľa potreby. "V budúcnosti nebudú mnohí ľudia vôbec vlastniť auto. Ale všetci aj napriek tomu budú môcť byť zákazníkmi Volkswagenu," vyhlásil šéf koncernu Mathias Müller v predvečer parížskeho autosalónu.
Aj cez túto orientáciu na budúcnosť ale Müller zároveň vyhlásil, že spaľovacie motory budú naďalej, najmenej ďalších dvadsať rokov, hrať zásadnú úlohu vo svete mobility a že sa firma samozrejme nevzdá ani vznetových motorov, kvôli ktorým sa dostala do ťažkostí. V koncerne sa však v nasledujúcich dvoch rokoch dočkáme okrem nového Porsche Panamera e-hybrid aj ďalších šestnástich plug-in hybridných modelov (vrátane pravdepodobne dvoch značky Škoda). A v platnosti zostáva aj plán uviesť do roku 2025 na trh 30 elektromobilov.