O športových SUV sa píše veľmi ťažko. Totiž niečo, čo je veľké a ťažké nemôže byť teoreticky zábavné a jazdiť na štýl „okruhového špeciálu“. No prax je niečo úplne iné. Ak sa posadíte za volant a začnete sa s niektorým SUV (ktorému nechýba potenciál, výborný podvozok a presné riadenie) hrať, začnete meniť názor.
Jednoducho nebudete veriť, čo sa dá s takto postaveným autom robiť a čo jednoducho dokáže. A presne jedným z nich je aj nemecké BMW X4 M40i.
Samozrejme si môžete definovať, čo znamená športovosť. Ak to má byť niečo, čo vám dá pocit zábavy za volantom, tak to síce nájdete aj v malom fiate alebo bez problémov aj v tomto BMW. Ak to má byť rýchlosť či ten zvláštny pocit v žalúdku, keď dáte kickddown, aj tu si môžeme poznačiť, že toto platí. Rovnako by nemal chýbať zvuk.
Nie taký ten lacný z prerobených výfukov, ale taký, kde počujete, koľko valcov vám hrá v motore, tak prosím. BMW X4 M40i má podľa môjho názoru jeden z najkrajšie znejúcich šesťvalcov v tomto segmente.
Toto je vlastne malý M model z BMW. Označuje sa prívlastkom Performance, a to najdôležitejšie sa skrýva pod kapotou. Upravený radový šesťvalec je tu naladený na 360 koní (podobný motor má aj BMW M2) a dosahuje krútiaci moment 465 Nm. Ten je navyše dostupný vo veľmi širokom rozsahu, od 1 350 až do 5250 otáčok. V praxi pri každom zošliapnutí pedálu máte k dispozícii jeho plný výkon.
Čo znie až neuveriteľne, je hodnota zrýchlenia z nula na sto. BMW X4 to v tomto vyhotovení dokáže aj so slušnou zvukovou kulisou zvládnuť za 4,9 sekundy. S týmto je veľmi jednoduché jazdiť ako s akýkoľvek iným rýchlym autom. Problémom je hmotnosť 2 tony, ktorá sa často ozve v „krízových situáciách“ ako brzdenie či ostrá zákruta.
Veľmi rýchlo sa ale na to dá zvyknúť. Ďalší problém je celkové naladenie auta, ktoré vás podvedome snáď núti občas vytočiť režim v športovom režime do maximálnych otáčok. Doslova sa budete tešiť na každé štartovanie auta, aby ste si vypočuli, ako vás to rado opäť vidí za volantom.
Je úplne jasné, že s týmto sa jazdí jedna radosť, predbiehanie nie je absolútne žiaden problém. Dokonca konkurenta BMW X4 m40i hľadá veľmi ťažko. Okrem Mercedes-AMG GLC 43 sa toto auto bez problémov môže porovnávať aj s Porsche Macan.
Spotreba sa v tomto SUV, či SAV ako ich BMW presne označuje, vie vyšplhať približne na 14 litrov pri svižnej jazde. Ak začnete uberať z plynu, dostanete sa niekde na hodnotu 10 litrov v meste aj mimo neho. Toto jednoducho na spotrebu jazdiť nevie, no nemyslím si, že aj tých 14 litrov je extrémna hodnota na to, čo vám X4 ponúkne.
Problém môže vzniknúť, ak začnete uvažovať o praktických stránkach auta. Vzadu nie je práve miesta na rozdávanie, a to ani na nohy a ani na hlavu. Dospelý 180 cm vysoký človek sa tam cíti tak, napísal by som, akurát. Kufor má 500 litrov a slušnú nakladaciu hranu. Nie je však kvôli konštrukcii auta vysoký.
Vyhotovenie interiéru patrí v tejto kategórii BMW k špičkovým. Navyše tu je vďaka M Performance jeden z najlepších volantov, ktorý sa dnes do áut dáva, čiže šoférovanie je jedna báseň. Multimediálny systém či ovládanie doplnkov je spracované tak, ako v každom BWM, čiže veľmi dobre.
Čo môže byť pre BMW X4 kameňom úrazu, je dizajn, ktorý je vnímaný kontroverzne. No to aj X6-tka. Napriek tomu, že vo verejných diskusiách nemá naň takmer nikto pozitívny názor, len na slovenských cestách sú ich stovky. A je to tak úspešný model, ktorý zrodil novú kategóriu, kde už operuje aj Mercedes.
BMW X4 je v tomto vyhotovení stroj, ktorý sa absolútne vylučuje s nudnou koncepciou klasických SUV. Má však svoju cenu. V základe 66 tisíc (M40i), ktorá sa v tomto prípade s výbavou dostala na 80 tisíc.