Dostal sa nám do rúk vôbec najsilnejší F-Pace. A hneď na úvod vám prezradíme, že toto SUV je vôbec jedným zo šoférsky najlepších na trhu.
Nikdy predtým táto automobilka nevyrobila žiadny off-road, žiadne SUV. Toto je prvotina, pri ktorej sa pokojne mohlo stať, že v nej nebudú vychytané všetky maličkosti. Mala však perfektného „mentora“.
Jaguar vstúpil do vody „veľkých áut“ len tento rok, no ešte počas vývoja dostali inžinieri vo Veľkej Británii cenné technológie, ale aj rady od sesterského Land Roveru.
Ten je pre tento segment viac než špecialista, a napríklad práve od neho pochádza pohon 4x4. Športovosť auta však Jaguar musel vymýšľať a navrhovať sám. A ako sa mu to podarilo?
Za volantom sa necítite, akoby ste šoférovali veľký autobus. Auto dokáže veľmi precízne sledovať stopu a jeho odozva smerom k vodičovi je perfektná.
Podobne, ako to má Jaguar pri modeli XE, aj tu je ukážkovo spracované riadenie. Nielenže sa môže porovnávať s BMW, ale pokojne ho dokáže aj prekonať. Ľahkosť jazdy v zákrutách je ukážková.
Ostatní sa môžu učiť
V čom však už nemeckú konkurenciu nový Jaguar nepreskakuje, je výkon, alebo ak sa už pohybujeme v horných hraniciach možnosti výbav, tak je to luxus. Nič jednoducho nemôže byť perfektné. Pri otázke maximálneho výkonu však nemôže byť ani reči, že by ho bolo málo.
Základom pre tento model je motor zo športového Jaguaru F-Type. Je to vidlicový šesťvalec, ktorý má výkon 380 koní, používa osemstupňovú prevodovku a inteligentný pohon všetkých kolies. Uprednostňovaný je, samozrejme, pohon zadnej nápravy.
Základný šprint z nuly na sto zvládne F-Pace S už za 5,1 sekundy. A to prosím s veľmi špecifickou zvukovou kulisou.
V športovom režime si zvuk šesťvalca pod záťažou ťažko porovnáte s niečím iným. Auto nemá problém držať zaradený prevodový stupeň až po obmedzovač.
V manuálnom režime si tak úplne pohodlne môžete vychutnávať pocit z jazdy. Zaujímavosťou však je, že toto auto sa viac ako doma cíti niekde na kľukatých cestách, určite nie v meste a ani v teréne.
Nechcem odsudzovať, čo toto SUV dokáže mimo ciest. To sme otestovali ešte keď sme v redakcii mali model F-Pace so 180-koňovým dieslom . Teda, nie je problém zdolať aj komplikovanejšie úseky, no predsa len 380 koní je doma na bežnej asfaltovej ceste.
Pojazdné smartfóny
Aj testovaný model má limit. Našťastie, nie sú to brzdy ani podvozok, ale prevodovka. Radí síce expresne, no je to, povedzme, skôr bežný model ako špeciálna športová verzia. A tak sa nám raz stalo, že nám „poradila“, aby sme auto nechali chvíľu si odpočinúť, aby sa dochladila.
Pri športovej jazde je zaujímavá spotreba. Hoci výrobca píše, že mu stačí benzín 95, čo je v tejto kategórii pozitívum, dokáže si pri razantnejšom jazdení vypýtať aj 20 litrov na 100 kilometrov. To sa však už musíte snažiť. Bežný priemer je niečo okolo 11 až 12 litrov.
Ak vás zaujímajú extrémne hodnoty, pri absolútnom krotení sa a zapnutí všetkých ekologických asistentov sa dostanete na hodnotu 8,7 litra. To je však štýl jazdy, keď na tomto 380-koňovom Jaguare spomaľujete ostatných naokolo.
Existuje aj opačná strana mince. A tá má hodnotu 50 litrov na 100 kilometrov. To je však už jazda mimo obyčajných ciest. Prekvapením však pre mňa bolo, že niečo také palubný počítač vôbec ukáže.
Testovaný Jaguar F-Pace S patrí jednoznačne k najlepším autám, ktoré sa k nám v roku 2016 dostali. Dôležité pre nás bolo, že zaujal najmä tým, čo dokáže na ceste nielen technologickou výbavou či luxusom.
Z áut sa totiž pomaly stávajú pojazdné smartfóny, pri ktorých je dôležité, či správne funguje pripojený iPhone (nie, CarPlay tu nie je, podpora príde neskôr), než ako jazdí na cestách.
Podľa mňa je F-Pace S prekvapením roka. Očakával som ťažko ovládateľné SUV, ktoré bude viac „hučať než jazdiť“, ale opak je pravdou. Môžete ho porovnávať s BMW X4 alebo Porsche Macan. V každom ohľade.
Jaguar F-Pace S
Motor: V6
Objem: 3,0 litra
Výkon: 380 koní
Krútiaci moment: 450 Nm
Zrýchlenie z 0 na 100: 5,1 sekundy
Maximálna rýchlosť: 250 km/h
Prevodovka: 8-stupňový automat
Náhon: všetky 4 kolesá
Spotreba nameraná kombinovaná: 8,7 litra
Cena: od 76-tisíc eur