Spomínanie na staré zlaté časy môže mať rôzne podoby. Jednou z najkrajších je vytvorenie auta, ktoré vzhľadom a celkovou atmosférou vyvoláva pocity minulých čias -- no disponuje nekompromisne modernou technikou a rovnako súčasnými vlastnosťami a parametrami. Presne takým je Chrysler PT Cruiser. Redakcia Automedia nedávno testovala jeho najmodernejšiu verziu, vybavenú dieselovým motorom s priamym vstrekovaním paliva.
POZÍCIA NA TRHU
Značka Chrysler nepatrí na našom trhu medzi dominantné. V roku 2001 sa u nás predalo 80 Chryslerov, z toho osem kusov typu PT Cruiser. V januári až marci 2002 našlo u nás majiteľa 14 nových Chryslerov, z nich dva boli typu PT. Pod menom Chrysler sa u nás predávajú americké limuzíny, vany Voyager a tiež testované PT Cruiser. Tie sú všade na svete, vďaka vzhľadu, chápané ako ťažko zaraditeľné do celkom bežných kritérií rozčlenenia trhu. Predpokladám však, že práve uvedenie európskeho dieselového motora, ktorý sme testovali, môže predaj aj v našich končinách citeľne pozdvihnúť. Navyše, vozidlá Chrysler zakúpené na Slovensku u autorizovaných dílerov majú záruku bezplatného servisu počas troch rokov, resp. prvých 100 000 km, vrátane príslušného materiálu okrem olejových náplní.
KONKURENTI
Medzi konkurentov sa dá zaradiť iba veľmi málo zástupcov strednej triedy. Môže za to výrazný dizajn a minivanový charakter karosérie. Napriek tomu je to však trhový segment CD, v ktorom sa Chrysler PT Cruiser udomácnil, a preto situáciu v predaji za prvé tri mesiace v tejto triede ukazuje tabuľka.
Predaj I. -- III. -- CD
1. VW Passat*274
2. Škoda Superb*138
3. Renault Laguna*83
4. Citroën C5*66
5. Mercedes C*65
6. Daewoo Nubira*58
7. Audi A4*49
8. Mazda 626*43
9. Ford Mondeo*40
10. BMW 3*37
11. Opel Vectra*32
12. Peugeot 406*28
13.Toyota Avensis*25
14. Hyundai Elantra*23
15. Honda Accord*15
Alfa Romeo 156*15
16. Mitsubishi Galant*14
17. Volvo S 60*12
18. Nissan Primera*10
19. Fiat Marea* 9
20. Volvo 40* 4
21. Chrysler PT Cruiser*2
Saab 9-3*2
22. Subaru Legasy*1
Spolu:*1 045
FINANCOVANIE
A OPÄTOVNÝ PREDAJ
Cena testovaného vozidla (verzia Touring) je 1 168 360 Sk. Základná cena (motor 2,0 l) je 912 600 Sk. Na financovanie je k dispozícii predovšetkým "materská" spoločnosť DaimlerChrysler Services. Obvyklá je však aj spolupráca s ČSOB Leasing, C.A.C. Leasing a vylúčená nie je žiadna dôveryhodná lízingová spoločnosť. Opätovný predaj je téma, o ktorej sa v našich končinách v súvislosti s týmto autom ťažko debatuje. Entuziasti, ktorí si ho kúpia, sa s ním asi rýchlo lúčiť nebudú.
TECHNICKÁ ÚROVEŇ
Nedajme sa pomýliť retro vzhľadom! Napokon, aj pri jeho podrobnejšom skúmaní zistíme, že dielce karosérie v ničom neodporujú najmodernejším spôsobom montáže a výroby a roboty si na nej ruky nepolámu. Tým viac to platí o technike vozidla ako takej: dieselový motor CRD (89 kW, 300 Nm) s priamym vstrekovaním paliva systémom common-rail netají svoj pôvod pri dvojčati z koncernu DaimlerChrysler, koncepcia pohonu je klasická a skôr európska než americká: motor vpredu naprieč, päťstupňová, manuálne ovládaná prevodovka, pohon prednej nápravy. Aj filozofia karosérie s prvkami minivanu je Európanovi blízka variabilitou interiéru, rozumnými vonkajšími rozmermi i estetikou. O nanajvýš súčasnej technike vozidla svedčia aj jeho dynamické parametre a hospodárnosť prevádzky. Najvyššiu rýchlosť sme dosiahli 180 km/hod., zrýchlenie 0 -- 100 km/hod. pod 13 s.
JAZDNÉ VLASTNOSTI
Ovládanie vozidla je bezproblémové. Predný pohon ničím nepríjemným neprekvapí. PT Cruiser sa na ceste správa viac ako osobné auto než ako minivan. Výhľad je bezchybný, nižšie predné sklo vyslovene príjemné. Takmer kolmá zadná časť poteší pri cúvaní. Riadenie i manuálne radenie sú presné. Motor (krásne "ťahá") a všetky ostatné zdroje hluku sú primerane tlmené. Interiér príjemne osloví priestrannosťou, variabilitou i výškou. Dostatok miesta je na všetkých sedadlách. Vzadu, samozrejme, viac pre dvoch než troch cestujúcich. Prístrojový panel je riešený originálne a dýcha retro náladou. Nechýbajú však dva čelné airbagy. Pre našinca je trocha nezvyčajné rozmiestnenie niektorých ovládačov (napr. na páčkach pod volantom). Originálne je aj ovládanie výduchov klimatizácie, praktické zasa ovládanie okien uprostred, spoločné pre oboch predných pasažierov. Radiaca páka po rokoch potvrdila, že nič nepadne do ruky tak dobe ako klasická guľa... Interiér je po americky plný odkladacích miest a držiakov na nápoje. Na niektorých detailoch zadných sedadiel by európsky dizajnér ešte trocha popracoval, predné by zniesli ešte lepšie bočné vedenie v sedacej časti. To sú však maličkosti, ktoré nič neuberajú na pohodlí a variabilite, jednoznačne radiace PT Cruiser v Európe medzi minivany.
BEZPEČNOSŤ
Bezpečnosť nekompromisne zabúda na retro štýl. Dva čelné a dva bočné airbagy v sedadlách, dobré brzdy s ABS, prekvapujúco solídna stabilita v zákrutách i pri rýchlej jazde. Citlivosť na bočný vietor je nižšia, než napovedá bočný pohľad. Znova treba spomenúť dobrý výhľad, aj vďaka vyššiemu posedu.
HOSPODÁRNOSŤ
Výrobca udáva spotrebu 5,6/6,9/9,1 l/100 km. Naša skúsenosť: pri rýchlosti 130 km/h na reálnej diaľnici (dve osoby) priemerná spotreba 9 l/100 km. To zodpovedá motoru a tvaru vozidla. S 57-litrovou nádržou sa dá bez čerpania prejsť pekný kus cesty. Pravda, cena za toto auto je vyše milióna Sk. Nie je to málo, no za individualizmus sa platí vždy.
ZÁVEREČNÉ HODNOTENIE
Chrysler PT Cruiser je automobil, ktorý nikto neobíde bez povšimnutia a bez komentára. Nápadný tvar v štýle minulých rokov vzbudzoval počas testu takmer bez výnimky veľmi pozitívne emócie. Pre vodiča je radosť vidieť pred sebou poctivú, zužujúcu sa kapotu a nesedieť s kolenami pod bradou. Pohodlné nastupovanie, variabilita interiéru, rozumné náklady na prevádzku a solídne dielenské spracovanie robia z PT Cruisera aj u nás auto na každodenné i sviatočné bezproblémové použitie. Ponúka zvláštnu atmosféru a šíri ju okolo seba aj na cestách. Nie je však pre tých, čo majú hlboko do vrecka, a už vôbec nie pre tých, ktorí nechcú byť na ceste v centre pozornosti.
Charakteristika: päťdverový, päťmiestny minivan, motor vpredu naprieč, pohon prednej nápravy
Motor: turbodiesel, vodou chladený štvorvalec, priame vysokotlakové vstrekovanie paliva common-rail, medzichladič stlačeného vzduchu, 2 x OHC, 16 V
Podvozok: samonosná karoséria, predná náprava typu McPherson so stabilizátorom, vzadu vlečné ramená spojené torzne poddajnou priečkou, hrebeňové riadenie s posilňovačom
Zdvihový objem: 2148 cm3
Max. výkon: 89 kW (121 k)/4 200 min-1
Max. krút. moment: 300 Nm/1 600 min-1
Max. rýchlosť: 183 km/h
Zrýchlenie 0 -- 100 km/hod.: 12,1 s
Max. celková hmotnosť: 1 980 kg
Pohotovostná hmotnosť: 1 540 kg
Objem bat. priestoru: 540 / 1 820 l
Objem pal. nádrže: 57 l
Priemerná spotreba: 7,2 l/100 km
Cena test. vozidla: 1 168 360 Sk