StoryEditor

Lada Niva oslavuje. Za 40 rokov sa jej predali milióny

06.04.2017, 12:00
Hlavne tí starší určite poznajú legendárny ruský automobil - Ladu Niva. Tento rok je to presne 40 rokov od spustenia výroby.

Lada Niva 4x4, respektíve tiež VAZ-2121, je majster najmä v náročnom teréne. Práve tým sa preslávil automobil, produkovaný ruskou automobilkou AvtoVAZ.

Tento rok oslavuje táto legenda 40. výročie. Jej výroba začala v roku 1977 uvedením trojdverového modelu. Ten mal motor s obsahom 1.6 litra a výkon 57 kW.

Za celú jej históriu sa  vyrobilo celkovo vyše 2,5 milióna kusov, 150 tisíc bolo päťdverových a pol milióna z celkového počtu putovalo mimo ruských hraníc.

V roku 1993 prešiel vzhľad Nivy modernizáciou ako exteriéru, tak aj interiéru.

Okrem toho sa zvýšil tiež objem motora na 1.7 litra so vstrekovaním paliva Bosch. Výkon stúpol na 59 kW, čiže 80 koní. Do ponuky sa dostala aj päťmiestna päťdverová verzia, ktorej karoséria je predĺžená o 50 centimetrov.

Tá mala predĺžený rázvor a označenie VAZ 2131. Používala motor 1.8 s výkonom 60 kW, 82 koní. To všetko v roku 1995.

O tri roky neskôr prišla úžitková verzia v podobe pick-upu. V roku 2002 sa predstavila nová generácia, ale pokračovalo sa s už existujúcim modelom.

Na rok 2003 bolo plánované produkciu modelu Lada Niva ukončiť. Náhradou mal byť Chevrolet Niva, avšak výroba nakoniec pokračovala a pokračuje dodnes.

Vďaka svojej cene približne 9500 eur si Niva našla svojich stálych priaznivcov.

Využívajú ju hlavne firmy, prípadne lesníci, chalupári, vyznávači off-roadu či poľovníci. Práve oni potrebujú automobil, ktorý sa ťažkého terénu nebojí.

"Typickým používateľom Nivy je firma, ktorá potrebuje auto hlavne do terénu. Často ide o firmy, ktoré už Nivu kedysi mali, neskôr ju vymenili za Dustera alebo pick-upy a dnes sa chcú vrátiť späť k Nivám," hovorí Lukáš Vaverka zo spoločnosti CanoCar, ktorá vozidlá dováža do Česka.

Niva disponovala nezávislým zavesením kolies, uzamykateľným medzinápravovým diferenciálom, redukčnou prevodovkou a hlavne stálym pohonom všetkých kolies.

Nedávno ale zomrel konštruktér tohto dobre známeho automobilu Pjotr Prusov.

​Jeho výtvor sa však stále vyrába, prešiel miernou modernizáciou a ročne sa „narodí“ približne 30 tisíc kusov Nivy.

01 - Modified: 2024-04-25 11:45:00 - Feat.: - Title: Revolučná zmena pre „Géčko“: Terénna legenda od Mercedesu dostala elektropohon 02 - Modified: 2024-04-25 09:10:00 - Feat.: - Title: Urobí Európa krok späť? Nulové emisie sú vraj chvályhodné, ale nie za každú cenu 03 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 04 - Modified: 2024-04-24 09:16:15 - Feat.: - Title: „Otec“ moderných škodoviek smeruje k Číňanom. Slovák dohliadne aj na tvary MG 05 - Modified: 2024-04-23 12:00:00 - Feat.: - Title: Keď začínajú drahé problémy: Čo nerobiť s turbomotorom a ako sa prejavujú problémy?
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
25. apríl 2024 15:36