Veľa miesta v batožinovom priestore zaberá rezerva a veľa motoristov už určite napadlo nahradiť ju špeciálnou sadou s malým kompresorom. Ten stále viac dostávajú moderné autá (za náhradné koleso sa potom pripláca). Značka Škoda vynechala rezervné kolesá zo základnej výbavy už v roku 2009. Malá krabička je skladná, zaberá oveľa menej miesta ako rezerva a do uvoľnenej batožiny pod podlahou kufra sa vojde balíček plienok a k nim napríklad aj dve balenia plechoviek piva.
To je lákavé, ale má to aj svoje negatíva a riziká. Prvým bodom je legislatívna: auto má jazdiť s vybavením, ktoré bolo schválené do prevádzky. Pokiaľ teda má od výroby rezervu, má jazdiť s ňou . Na druhej strane má väčšina dnešných áut schválenie s lepiacou sadou a rezervou.
Čo na to zákon?
"Podľa aktuálnej českej verzie vyhlášky č. 341/2014 už nemusí byť vozidlo vybavené zdvihákom, kľúčom na matice kolies a náhradnými kolesami v prípade, že je vybavené buď kolesami špeciálnej konštrukcie umožňujúce núdzový dojazd po defekte, alebo sadou pre bezdemontážnu núdzovú opravu," vysvetľuje Magda Pančochová pre iDnes.cz zo spoločnosti Barum Continental. Rovnaké znenie má aj slovenská vyhláška MDPT SR č. 464/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidla v premávke na pozemných komunikáciách.
Pri novších autách by teda problém byť nemal, pri Fabii prvej generácie by však už trochu „dôkladný“ policajt mohol robiť problémy, ak si uvedomí, že v čase uvedenia vozidla sa taká vec vôbec nepoužívala. Z malého technického preukazu ani žiadneho štítku na vozidle sa vyčítať nedá, či má mať auto rezervu, alebo sadu na opravu pneumatiky. Najväčší problém potom bude asi na STK.
Oplatí sa?
Druhý otáznik sa vznáša nad praktickou použiteľnosťou. Samotná lepiaca sada, ktorú automobilky dávajú do áut, zvyčajne naozaj funguje a zvládne ju použiť snáď každý (a kto nie, pomôže mu návod). Limitom je však to, že tak dokážete „opraviť“ len malé defekty (asi do priemeru 6 mm), typickú dieru od klinca. Prerazenú bočnicu z diery po prepadnutom kanáli už nezacelí. Pri ceste skoro výhradne po diaľniciach na taliansku alebo chorvátsku pláž rizikové miesta, kde prísť k väčšiemu defektu, asi nestretnete, ale na cesty po Albánsku bude rezerva určite bezpečnejšia.
Ak zhodnotíte všetky klady a zápory a rozhodnete sa rezervu z vozidla vybrať a nahradiť ju opravnou sadou, zháňajte ideálne tie, ktoré autá dostávajú z výroby. Fungujú oveľa lepšie ako pochybná druhovýroba. V značkovom servise stoja medzi 220 a 270 eurami vrátane kompresora, ale kúpiť sa dajú tiež v e-shopoch alebo z druhej ruky. V takom prípade skontrolujte, aký starý je špeciálny roztok, ktorým sa diera zalepuje - obsah fľaštičky sa napustí cez ventil do gumy.
"Okrem toho sa oplatí preveriť kapacitu lepiacej sady, či zvládne zalepiť pneumatiky rozmerov, ktorý máte na svojom aute," pripomína Magda Pančochová z Continentalu. "Pri použití lepiacej sady určite nejde o definitívnu opravu. Je to dočasné riešenie, kedy môžete v prípade defektu pokračovať v jazde ďalších 200 kilometrov rýchlosťou 80 kilometrov za hodinu," varuje Pančochová. Pneuservis potom gumu opraví definitívne. Môže si však účtovať viac za vyčistenie vnútrajšku pneumatiky od lepidla - servisy lamentujú, že to ide ťažko.
Telefón na asistenciu
Niektorí motoristi sa s modernými automobilmi už vôbec nechcú špiniť. Hovoria, že najlepším náradím na opravu vozidla je mobil, kontakt na servis a kreditná karta. Samotné asistenčné služby uvádzajú, že práve výjazdy k prázdnym pneumatikám patria k najčastejším. Defekt sa samozrejme touto cestou dá riešiť aj o dovolenke. Služby asistenčných služieb ponúkajú aj automobilky alebo poisťovne. Ak vyrážate na dovolenku so starším autom, možno sa oplatí práve na toto krátke obdobie doobjednať poistenie s krytím ich služieb. "Môžete potom využiť aj odtiahnutie do najbližšieho autorizovaného servisu," vysvetľuje Lukáš Popelka z Porsche ČR.
Platí to aj pre zahraničné cesty. Napríklad značky koncernu Volkswagen k tomu ponúkajú ešte špeciálnu garanciu na pneumatiky: "PneuGarance sa vzťahuje na neopraviteľné poškodenia vzniknuté pri bežnej prevádzke, vrátane nabehnutí na obrubník, a platia po dobu troch rokov," opisuje Popelka, aj v tomto prípade možno záruku uplatniť tiež v zahraničí.