Iné denníky pridávali: "Ako by bol ešte v puberte. Malo to jednoznačne skončiť diskvalifikáciou." Hnev a výčitky sa po nedeľňajšom preteku F1 valia na Sebastiana Vettela.
A niet divu. Muž, ktorý je podľa Nikiho Laudu, ikony formule, "obvykle slušný a decentný", teraz - slovami rovnakého pána - "zošalel a vybuchol".
Za všetko môže incident, keď za spomaľovacím vozidlom najprv zozadu narazil do Lewisa Hamiltona, čo pripisoval jeho úmyselnému zabrzdeniu, aby si potom nadišiel vedľa neho a plánovane vrazil do Brita ešte raz.
"V aute zaspal a potom hanobil sám seba," hovoril Hamilton. "Za toto je 10-sekundový trest naozaj málo." Niet pochýb, že Vettel zlyhal. Bola to ukážka nešportového správania, a ako prezradila telemetria (istým spôsobom čierna skrinka) Hamiltonovho auta, tak on v osudovom okamihu nebrzdil. Stále mal nohu na plyne a správal sa rovnako ako pri predchádzajúcom reštarte. Vettelova obhajoba krívala.
Aj preto mu komisári po 32 minútach vyšetrovania, skúmania rádiovej komunikácie aj opakovania záberov, vymerali povinné zastavenie v boxoch na desať sekúnd. "Jeden bývalý pretekár mi potom napísal, že išlo o príliš mierny trest," citoval Auto Motor und Sport jedného z komisárov. Vážne totiž hrozila diskvalifikácia.
Takto Vettel nakoniec skončil štvrtý, priečku pred Hamiltonom a o 14 bodov pred ním vedie aj šampionát. Nebyť jeho skratu, vyhral by a jeho náskok by bol už 27 bodov. Napriek tomu ešte Vettel z najhoršieho vonku nie je. Dostal ďalšie tri trestné body za porušenie pravidiel, a ak by v budúcom závode v Rakúsku pridal ďalšie tri, príde stopka na nasledujúcej Veľkej cene. Navyše ho Jean Todt, prezident Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA), môže hnať pred Športový súd FIA.
Helmut Marko, poradca v tíme Red Bull a niekdajší objaviteľ Vettela, sa ale jazdca - teraz už vo farbách Ferrari - zastáva: "Preboha! Pilot musí mať emócie. Buďme za ne radi. Potrebujeme tieto ľudské záležitosti, a nie len technokraticky suché rozhodovanie." Istou obhajobou - hoci nie stopercentnou, pretože piloti by sa mali v akejkoľvek fáze pretekov správať rovnako - je, že ku „kolízii“ došlo v minimálnej rýchlosti.
Pre samotnú F1 je ale incident do istej miery požehnaním. Každá kontroverzia vzbudzuje záujem, teraz keď medzi najlepšími pilotmi lietajú drsné odkazy, sledovanosť porastie. Koniec-koncov aj Toto Wolff, šéf stajne Mercedes, za ktorú Hamilton jazdí, priznáva: "Šport potrebuje rivalitu. To, čo sme dnes videli, bola ingrediencia skvelého šampionátu."
Sám Vettel sa po pretekoch v Azerbajdžane obhajoval, že "musel konať ako chlap. A toto bolo jedno z riešení." Hamilton na to následne reagoval: "Ak chce ukázať, že je chlap, tak by sme to mali vyriešiť mimo auta tvárou v tvár." Pričom si prihodil aj Niki Lauda, ktorý pracuje pre Hamiltonov Mercedes. "Lewis ho tiež jedného dňa udrie. Ale nebude to autom, ale päsťou."
Nie, na rany päsťou v F1 nedôjde. Ani túto rivalitu nenazývajte vojnou. Napriek tomu je jasné, že po zastávke v Baku je nateraz džentlmenskému správaniu dvoch adeptov na titul koniec.