Je bežné, že základná výbava rovnakého typu sa vo svete výrazne líši. Napríklad Dacia Duster. Jeho indická verzia, predávaná značkou Renault, pohorela v nárazových testoch Global NCAP. Tu v základe totiž nenájdete ani len airbag vodiča.
Ďalšou príčinou nelichotivého výsledku, nula hviezdičiek, je aj absencia ESP a dokonca ABS. Na dnešnú dobu a stupeň vývoja v Európe v skutku šokujúce. Takto sme tu jazdili pred 30. rokmi. India je vývojovo ale niekde inde.
Za ochranu dospelých nezískal Duster ani jeden bod zo 17 možných. Ochranu detí technici ohodnotili dvomi hviezdičkami. Renault si vyžiadal reparát, v ktorom proti bariéram poslal Duster s airbagom vodiča s tým, že ho zahrnie do štandardnej výbavy.
Výsledok bol hneď citeľne lepší – 3 hviezdičky. Samozrejme, pridaním jedného airbagu je taký skok v praxi nereálny. Airbagy, ani systémy aktívnej bezpečnosti nie sú pri kolízii prvoradé.
Základným prvkom bezpečnosti je často opomínaný bezpečnostný pás. Dacia Duster však nevyniká ani pevnosťou karosérie. Tá je rovnaká tak v Indii, ako aj v Európe.
Naštastie sa onedlho dočkáme novej verzie, ktorá by mala v čoraz prísnejších kritériách crashtestov dosahovať lepšie výsledky.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.