StoryEditor

Fajčenie za volantom auta vás môže v zahraničí stáť aj niekoľko stoviek eur

07.07.2017, 12:00
Náruživí fajčiari, ktorí sú zvyknutí zapáliť si za volantom, by mali pri ceste na dovolenku zbystriť. Za fajčenie v aute pri preprave detí alebo tehotných žien im hrozia vysoké pokuty.

Zapálite si za volantom? Tak by ste mali spozornieť: váš zlozvyk je rovnako nebezpečný ako písanie esemesiek. Nejde len o manipuláciu s cigaretou a stratu potrebnej pozornosti, ale predovšetkým o nedýchateľný vzduch v aute, ktorý extrémne ohrozuje vodiča aj pasažierov vozidla. Negatívny účinok vyfajčenej cigarety pretrváva až 12 hodín. Rad štátov preto fajčenie pri prevážaní detí prísne pokutuje.

"Taliansko zakazuje fajčenie nielen pri preprave detí, ale aj tehotných žien. V Anglicku a Walese nesmie fajčiť vodič, ani nikto z cestujúcich, pri preprave osoby mladšej ako 18 rokov. Fajčenie je zakázané dokonca v stojacom vozidle s otvorenými dverami. Podobne je tomu v Škótsku a v Írsku. Na Cypre je zakázané fajčiť pri preprave detí do 16 rokov, vo Francúzsku do veku 12 rokov," upozornil Roman Budský z českého Tímu cestnej bezpečnosti s tým, že na Malte vodiči a spolujazdci pri prevoze detí mladších ako 16 rokov nesmú fajčiť ani elektronickú cigaretu.

Sankcie za porušenie protifajčiarskych pravidiel sú nepríjemne vysoké: v Škótsku sa pokutuje čiastkou tisíc libier, v Taliansku za porušenie pravidiel vytiahnete z peňaženky až 650 eur. Írski policajti si za porušenie zákona vezmú 100 eur, na Cypre 85 eur, vo Francúzsku 68 eur a na Malte to je 50 eur.

Je dobré si zákaz fajčenia v aute s deťmi či mladistvými overiť aj v prípade cesty mimo Európskej únie. Platí totiž v rade štátov v rámci USA, rovnako tak pre Austráliu, Kanadu, JAR, Katar, Bahrajn alebo Spojené arabské emiráty.

Pojazdná plynová komora

Auto, v ktorom sa fajčí, vytvorí doslova plynovú komoru a dýchať v ňom je mnohonásobne horšie ako v bežne zafajčenom bare. Koncentrácia škodlivín v stojacom aute je 11-krát vyššia ako v bare. V idúcom aute je množstvo škodlivín asi 7-krát vyššie. A príliš nepomôže ani stiahnuté okienko - aj tak bude koncentrácia škodlivín vo vzduchu o dve tretiny horšia ako v zafajčenej reštaurácii.

Pixabay

​Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie obsahuje cigaretový dym viac ako 4-tisíc zlúčenín, vo viac ako 50 prípadoch ide o preukázané karcinogény. Veľkým nebezpečenstvom je pre náruživých autofajčiarov oxid uhoľnatý.

"Pevne sa viaže na červené krvné farbivo hemoglobín, a to zhruba 230-krát silnejšie ako kyslík. Postihnuté červené krvinky strácajú schopnosť dopravovať po tele kyslík. Nefajčiari majú vo svojom tele hladinu karboxyhemoglobínu vo výške cca 0,5-1,5 percenta. V prípade chronických fajčiarov to je však 5-10 percent, u najnáruživejších z nich to môže byť až 15 percent," varuje Roman Budský. Pri hladine nad 5 percent už pritom dochádza k bolestiam hlavy, nevoľnosti či závratom.

V zadymenom aute trpia aj spolucestujúci. Pasívnym fajčiarom dráždi cigaretový dym oči a hrdlo, spôsobuje bolesti hlavy a kašeľ, únavu, závraty a nevoľnosť. Astmatikom môže pasívne fajčenie v aute vyvolať záchvat. Ak sú pasívne vystavení cigaretovému dymu v aute dlhodobejšie, častejšie im hrozí rakovina pľúc aj chronická obštrukčná choroba pľúc. Pri kardiovaskulárnych chorobách sú na tom podobne ako ľahší aktívny fajčiari.

Extrémne citlivé na cigaretový dym sú malé deti - vo zvýšenej miere sa u nich prejavuje syndróm náhleho úmrtia dieťaťa, často trpia na zápal stredného ucha, astmu a ďalšie choroby dýchacích ciest. "Pri deťoch, ktoré sú pri preprave pravidelne vystavované cigaretovému dymu, hrozí v porovnaní s ich rovesníkmi prepravovanými bez sprievodu fajčiara až 6-krát vyššia pravdepodobnosť, že sa samé v budúcnosti stanú aktívnymi fajčiarmi," dodal Budský.​

Nebezpečné akrobatické kúsky

Fajčenia za volantom môže byť nebezpečnejšie než používanie mobilu. Aj samotná manipulácia s cigaretou totiž zvyšuje rozptyľovanie vodiča a teda aj riziko nehody, tvrdia predstavitelia austrálskeho tabakového priemyslu. Už len nahmatanie krabičky, vytiahnutie cigarety a škrtnutie zapaľovače kradne pozornosť vodiča a odvádza oči od sledovania situácie na ceste.

Fajčenia a ovládanie volantu jednou rukou sa môže vypomstiť v nečakaných situáciách, kedy je potreba rýchlej reakcie. Nehľadiac na rizikovú chvíľku, kedy vodiči vletí do oka alebo na nohavice rozžeravený popol z vlastnej cigarety.

"Fajčiarsky rituál za volantom je spojený s šesťnásobným nárastom rizika havárie oproti vodičovi bez fajčiarskych chúťok. Pravidelní fajčiari navyše čelia dvojnásobnému riziku úmrtia na následky komplikácií pri liečení zranení utrpených pri prípadnej nehode," uzavrel Roman Budský z Tímu cestnej bezpečnosti​

01 - Modified: 2024-11-04 14:10:00 - Feat.: - Title: Karta sa obrátila: Suzuki plánuje výrobu úplne nového SUV, dodávať ho bude Toyote 02 - Modified: 2024-11-04 12:40:00 - Feat.: - Title: Blázinec či chránená dielňa? Fiat musí prestať vyrábať svoj trhák, aby vôbec prežil 03 - Modified: 2024-11-04 10:09:27 - Feat.: - Title: Nový konkurent Kie i českej Škody. Hyundai poodhalil svoje najväčšie elektrické SUV 04 - Modified: 2024-11-03 12:00:00 - Feat.: - Title: Najlacnejší elektromobil po radikálnych vylepšeniach: Má všetko, čo vlastne treba 05 - Modified: 2024-11-02 12:42:43 - Feat.: - Title: Pri nahrávaní diania z ciest na autokamery treba dodržiavať nariadenia GDPR
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
05. november 2024 04:42