StoryEditor

Plán na záchranu Oplu. Nové modely, elektrifikácia a technika PSA

10.11.2017, 10:00
Autor:
iDnes.cziDnes.cz
Opel začne zarábať do roku 2020. Tak to naplánoval koncern PSA, ktorý nemeckú značku kúpil od GM. Šéf Oplu predstavil záchranný plán.

Francúzska automobilka vyrábajúca Citroën a Peugeot prevzala Opel 1. augusta, manažment značky vtedy dostal od vedenia PSA za úlohu vytvoriť záchranný plán. "V podstate ide o prežitie značky. Nový vlastník dal novému manažmentu sto dní, aby sa k situácii značky postavil," napísal Frankfurter Algemeine Zeitung a pre ilustráciu situácie pripojil jednoduchý príklad. V treťom štvrťroku 2017 predal Volkswagen 169-tisíc kusov svojho bestselleru Golfu, oproti tomu Opel predal len 45-tisíc Astier, ktorá je jeho priamym konkurentom.

"Nie je to demagógia, je to robustný plán, dôveryhodný a poctivý. Vytvorili ho ľudia z Oplu pre ľudí v Opli," povedal pri prezentácii nových plánov nemeckej značky s 118 ročnou históriou výroby áut šéf koncernu PSA Carlos Tavares.

Nemecká tlač je ostrejšia: "Čo tam vlastne v Rüsselsheime celé tie roky pod americkým vedením robili?" parafrázuje Frankfurter Algemeine Zeitung. Nový vlastník PSA má na Opel bič v podobe vlastného príbehu. Carlos Tavares tam zaviedol drsný uzdravovací program a počas krátkej doby prešiel francúzsky koncern od miliardových strát k miliardovým ziskom. Americká automobilka General Motors (GM), ktorá Opel vlastnila od roku 1929, predala stratovú značku za 2,2 miliardy eur. Vďaka tejto akvizícii sa stala druhým najväčším automobilovým koncernom v Európe za nemeckým konkurentom Volkswagenom.

Carlos Tavares a Michael Lohscheller na tlačovej konferencii v Ruesselsheime REUTERS/Ralph Orlowski

​​"Naším cieľom je nezatvárať továrne a neprepúšťať, chceme však vylepšiť efektivitu a dosiahnuť zisk," zhrnul zadanie, ktoré do dnes predstaveného plánu sanácie značky, rozpracoval tím Michaela Lohschellera. Nová stratégia Oplu sa volá PACE!, to sa dá preložiť napríklad ako "tempo". A nové kroky budú naozaj musieť nabrať spád. "Situácia Oplu je bezpochyby ťažká, od roku 1999 nezarába a má pred sebou ťažké úlohy," komentuje šéf značky.

"To, čo nás čaká, nie je jednoduché, ale máme vnútorné rezervy. Plán sme postavili na schopnostiach našich ľudí," dodáva, ale zároveň priznáva, že nie je len poslom dobrých správ. "Súčasťou plánu je tiež obmedzenie nákladov." Frankfurter Algemeine Zeitung to ironicky opísal ako koniec sušienok v zasadačkách a služobných iPhonov. "Prikročíme k tomu však zodpovedne. Bez prepúšťania." 

"V spolupráci s PSA a zväzom nemeckých odborov IG Metall sme pripravení rokovať o predčasnom penzionovaní," uviedol Lohscheller. Zamestnanci Oplu v nemeckých továrňach sú do konca roka 2018 chránení tarifnou zmluvou pred prepustením. Existujúcu zmluvnú záruku zamestnania Tavares už skôr do budúcnosti odmietol.

PSA s Oplom dnes dohromady predá ročne 4,3 milióna áut, za ktoré získa 55 miliárd eur. "Máme však ambicióznejšie plány: v roku 2020 sa chceme dostať na dvojpercentnú prevádzkovú maržu, v roku 2026 na šesťpercentnú. Dosiahneme toho tým, že znížime bod zvratu na 800-tisíc áut. "Opel tiež plánuje navýšiť produkciu "neporastú bezhlavo, ale len v udržateľnom rozsahu," hovorí.

Efektivita výdavkov na marketing má vzrásť o 10 percent. Podiel režijných nákladov a administratívnych výdavkov voči obratu sa zníži z 5,6 percenta na 4,7 percenta, pomer mzdových nákladov a obratu sa priblíži k referenčnej hodnote v automobilovom odvetví.

Piliere budúcnosti

Opel si vytýčil štyri základné piliere, na ktorých chce stavať. Tým najdôležitejším má byť elektrifikácia modelového radu. Cieľom je zraziť flotilové emisie značky na 95 gramov CO2, ktoré naplánovali európske úrady automobilkám na rok 2020. "Neboli sme pripravení na nové požiadavky týkajúce sa emisií CO2. Dobrá správa ale je, že s naším novým plánom to teraz dokážeme," komentuje Lohscheller.

Tento cieľ má dosiahnuť vďaka technológiám PSA. Do roku 2020 má mať Opel elektrifikovanú variantu, čisto elektrický alebo plug-in hybridný pohon v štyroch modelových radách. Dva modely už sú isté: SUV Grandland X dostane hybridné prevedenie a elektrická verzia novej Corsy. Kompletné elektrifikácia ponuky Oplu má byť hotová v roku 2024.

Druhým pilierom má byť väčšia efektivita. Automobilka zjednoduší ponuku a posilní synergiu. V roku 2020 to má byť v objeme 1,1 miliárd a šesť rokov na to 1,7 miliárd eur. Do roku 2024 sa zredukuje aktuálnych deväť platforiem, ktoré značka používa, na dve. Z desiatich rodín motorov zostanú štyri a racionalizácia čaká tiež paletu variantov prevodoviek. "To zníži vývojovú a výrobnú zložitosť, povedie k väčšej profitabilite z objemu výroby a synergií," opísal Lohscheller.

Dôležitou správou je, že Opel zostane v Nemecku. Celý vývoj teda bude aj naďalej v Rüsselsheime. "Do výskumu a vývoja budeme investovať sedem až osem percent obratu a vytvoríme výskumné centrum celého PSA pre alternatívne palivá, autonómne systémy, testovanie softvéru a palivové články," vypočítava Lohscheller.

Ďalšou úlohou je zefektívnenie produkcie. Do roku 2020 má klesnúť cena výroby a nákladov na logistiku Oplov o 700 eur na kus. Tavares už skôr pre nemecký Die Welt uviedol, že výrobné náklady v továrňach Oplu sú prinajmenšom o polovicu vyššie ako vo francúzskych závodoch PSA. "Musíme byť všade a vo všetkom oveľa efektívnejší," povedal. "Automobilový priemysel stále zostáva oblasťou, kde sa veľmi plytvá," dodal.

Reuters

​Značka teda preorganizuje výrobu, napríklad do Európy presunie produkciu modelov, ktoré sa teraz dovážajú z Kórey. Opel už má pre každú fabriku plán, ako ju doviesť k efektivite a ziskovosti. Súčasťou toho je aj prechod od platforiem GM na nové zdieľané s PSA. Plaftormy EMP2 určené pre SUV zavedie továreň Opelu v Eisenachu v roku 2019, architektúru EMP2 určenú pre vozidlo segmentu D začne zavádzať hlavná továreň v domovskom Rüsselsheime. Prechod na francúzsku techniku ​sa už ostatne deje. Dva najnovšie modely značky, crossovery Crossland X a Grandland X stoja na francúzskych základoch.

Tretím pilierom je zameranie a kvalita. PSA má tri francúzske značky Peugeot, Citroën a luxusné DS, ktoré sú jasne umiestnené na trhu a nekonkurujú si. Opel má podľa Lohschellera zostať nemeckou značkou. "Grandland X ukazuje cestu, ktorou sa vydáme, je výrazne odlišný od Peugeotu 3008. Dôležitým odlišujúcim prvkom zostane dizajn," vysvetľuje.

Značka chce, aby do roku 2020 tvorili 40 percent predajov SUV. Zároveň "oreže suché vetvy", teda modely, ktoré nezarábajú. Opel tiež uvedie novú, vrcholovú výbavu Ultimate. Rast predajov majú podporiť aj nové ponuky financovania a lízingu, s financovaním má pomáhať BNP Paribas.

Štvrtým pilierom sa majú stať nové modely, nové trhy, na ktoré vstúpia, a tiež rozvoj divízie úžitkových vozidiel. Do roku 2020 predstaví automobilka deväť nových áut. Napríklad v roku 2018 dorazí nové Combo, rok na to ďalšia generácia Corsy. V kategórii úžitkových áut si do roku 2020 Opel naplánoval dokonca 25 percentný rast.

Do roku 2020 chce Opel zdvojnásobiť export a do roku 2022 vstúpiť na dvadsiatku nových trhov. "Opel sa konečne stane globálnou značkou," hovorí Lohscheller a chce predávať cez desať percent produkcie na zahraničných (mimoeurópskych) trhoch.

Reuters

Chyby minulosti

"Plán je však len päť percent práce, ktorá pred Oplom je. Teraz je čas implementácie, ktorá je zvyškom tejto úlohy. Keď sa pozrieme, čo sa s touto firmou stalo v posledných pätnástich rokoch, je jasné, že nie sme pripravení na budúcnosť. Nielen v ohľade emisných limitov, ale aj financií," komentuje Carlos Tavares.

"Prekonali sme cez desať miliárd dolárov, uzavreli vyše tridsať tisíc miest a stratili tri percentuálne body predaja v Európe. A z tejto dramatickej situácie, z ktorej vychádzame, nesmieme strácať čas," hovorí Tavares. "Veľa problémov spočíva v tom, že je u Oplu rad vecí naddimenzovaných, stojí veľa energie, postupy nie sú dostatočne efektívne," zopakoval pri predstavení záchranného plánu šéf PSA.

"V Rüsselsheime smú robiť, čo chcú. Zásadné je, aby vo výsledku zarobili peniaze," nechal sa už skôr počuť Tavares. Francúzsky koncern má podľa neho dostatok finančných prostriedkov, aby stratovej dcérskej spoločnosti umožnil nový začiatok: "Dôkladne preveríme, aké projekty sa v Rüsselsheime plánujú, a ak budeme presvedčení, že ide o spôsob, ako zarobiť peniaze, poskytneme prostriedky na ich realizáciu."

"Máme príležitosť zachrániť Opel a dávame riešenie zamestnancom Oplu," dodal Tavares. "V posledných pätnástich rokoch sme im ho nedali a oni očakávajú, že vedenie vytvorí udržateľnú budúcnosť pre firmu. Musíme chcieť, aby vedenie rozhodovalo, so zodpovednosťou a bez strachu," uzavrel.

01 - Modified: 2024-11-20 23:00:00 - Feat.: - Title: KVÍZ: Pre vodičov je to často nočná mora. Poznáte pokyny policajta na križovatke? 02 - Modified: 2024-11-19 10:30:00 - Feat.: - Title: Toto bude záchrana Jaguaru po jeho klinickej smrti? Super-sedan príde v roku 2026 03 - Modified: 2024-11-18 10:30:00 - Feat.: - Title: Škoda prináša úplne novú verziu Enyaqu. Elektromobil cenou podlieza vlajkový Kodiaq 04 - Modified: 2024-11-16 23:00:00 - Feat.: - Title: Nemusí zostávať iba v meste. Malá Toyota prešla náročným testom v chlade a kopcoch 05 - Modified: 2024-11-15 23:00:00 - Feat.: - Title: Toto sú najlacnejšie autá na slovenskom trhu. Na hranicu 10-tisíc eur rovno zabudnite
menuLevel = 2, menuRoute = auto/automobilky, menuAlias = automobilky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
21. november 2024 16:31