Nová štúdia spoločnosti spoločnosti Transport & Environment, ktorá združuje neziskové ekologické organizácie z oblasti dopravy, tvrdí, že najmä Daimler, Volkswagen a BMW sa snaží splniť svoje emisné ciele predajom „zdanlivo elektrických“ plug-in hybridov.
Podľa T&E započítavanie týchto vozidiel ako nízkoemisných umožňuje automobilkám umelo znižovať priemerné flotilové emisie CO2. Vďaka tomu mohli len za tento rok predať o 840-tisíc plne elektrických vozidiel menej, ako keby sa plug-in hybridy nezapočítavali. Pozornosť ekológov sa zamerala na tri automobilky.
Údaje spoločnosti T&E ukazujú, že spoločnosti Daimler a BMW by bez tohto nariadenia nesplnili svoje ciele EÚ na rok 2021. Novo registrované benzínové a naftové vozidlá Daimleru údajne majú v priemere vyššie emisie než modely z obdobia pred piatimi rokmi, píše iDNES.cz.
Priemerné emisie CO2 v spaľovacích vozidlách BMW a Volkswagen tiež takmer neklesli. Plug-in hybridy, pokiaľ nie sú nabíjané, v skutočnosti vypúšťajú ešte viac CO2 ako vozidlá s bežnými spaľovacími motormi.
Stef Cornelis, riaditeľ T&E Nemecko, k problematike plug-in hybridov uviedol: „Spoločnosti Daimler, Volkswagen AG a BMW sa označujú za ekologické, ale za touto fasádou využívajú každú malú štrbinku, aby oddialili prechod na vozidlá s nulovými emisiami. Teraz, keď EÚ reviduje svoje klimatické ciele pre výrobcov, majú politici šancu toto pokrytectvo ukončiť.“
Ani jedna z troch nemeckých centrál spomínaných automobiliek na otázku redakcie iDNES.cz na toto obvinenie nereagovala. Prax však ukazuje, že plug-in hybridy skutočne v reálnej prevádzke vykazujú oveľa vyššiu než udávanú spotrebu. Čo však samozrejme nie je problém automobiliek, ale samotných používateľov.
Plug-in hybridy začali vo svojich vozových parkoch používať v prvom rade firmy a už aj tie české a slovenské majú svoje praktické skúsenosti. Príkladom môže byť finančná skupina Moneta. Jej firemná flotila aktuálne predstavuje 320 áut, z toho je 68 elektrických Volkswagenov Golf a jeden plug-in hybrid.
„Pôvodne sme uvažovali o tom, že by sme flotilu diverzifikovali medzi elektromobilmi a iné typy alternatívnych pohonov áut, ale po skúsenosti s plug-in hybridom sme od tohto zámeru upustili,“ povedala odbornému magazínu o firemných autách Flotila hovorkyňa skupiny Moneta Zuzana Filipová.
„Zistili sme, že prevažná časť vodičov v nich jazdila na benzín a elektrinu zanedbávala, a tak vytvárala oveľa väčšiu uhlíkovú stopu ako s klasickým benzínovým autom,“ dodáva.