StoryEditor

Slovenská dizajnérska hviezda Jozef Kabaň. Prvý rozhovor pod krídlami BMW

13.03.2018, 12:55
Autor:
iDnes.cziDnes.cz
Je to už rok, čo dizajnér Jozef Kabaň skončil v Škode. Má za sebou prvé mesiace v úlohe šéfdizajnéra v BMW.

Stretávame sa na ženevskom autosalóne, čo je v expozícii BMW od vás?
Zatiaľ nič. Takto rýchlo sa to nedeje. To by bolo asi príliš rýchle.

Kedy teda od vás uvidíme prvý kúsok?
Ak použijeme jednoduchý vzorec, že vývoj trvá štyri roky, tak bude veľmi pravdepodobne fungovať aj u mňa. Ale je možné, že v jednom alebo v dvoch prípadoch to bude v niektorých veciach trochu skôr. Ale je tu ten časový faktor, ktorý sa z hľadiska vývoja nedá predbehnúť.

Bavíme sa tu o sériových autách, ale nejaká štúdie by skôr vzniknúť mohla?
Áno, to by sa dalo. Budeme nad tým premýšľať a hľadať nejakú cestu, ale momentálne sú dôležitejšie ciele: ako predstavenie ďalších smerov z mojej strany. Máme program, ktorý zatiaľ napĺňame.

Čo ste urobil ako prvé, keď ste prišiel do BMW?
Začiatky boli ako všade veľmi pestré. Človek dostane neuveriteľne veľké množstvo informácií v rôznych úrovniach - či už sú to tie pragmatické záležitosti v zmysle spoznávanie nových ľudí, zoznamovanie, plánovanie spoločných termínov, cez veci typu - prejdite si kompletné portfólia áut a prípravy, cez procesy, kde človek postupne zisťuje, akým spôsobom sa pracuje, akým spôsobom sa produkty vytvárajú vo svete BMW, až po to porovnávanie, pretože mám za sebou 25 rokov v inom koncerne.

BMW je váš druhý koncern v živote ...
Je to piata firma, ale druhý koncern, áno.

Je ten systém iný?
Veľa vecí je rovnakých alebo podobných - každý má svoju históriu, je na ňu hrdý, ľudia sú veľmi motivovaní a nadšenie a kultúra koncernu je zameraná na čo najúspešnejší produkt. Samozrejme sú tam aj odlišnosti, rôzne cesty, akým spôsobom sa človek dostáva k výsledku.

​​Čaká nás od BMW evolúcia, alebo revolúcia?
Myslím si, že revolúcia nie je v takej krásnej značke nutná, ale samozrejme nás čakajú ďalšie zaujímavé produkty.

Už ste premýšľal, aké prvky by ste chcel BMW vtlačiť vy osobne?
Samozrejme, že áno. O tejto téme sa ťažko hovorí. Teraz spoznávam svet BMW a v ňom sa snažím nejakým spôsobom hľadať priestor pre to, o čom som presvedčený, že je správne. Alebo smer, ktorým je podľa mňa správne sa uberať.

BMW má veľa charakteristických prvkov, ktoré auto odlišujú, nie je to trochu obmedzujúce?
Môže byť. Ale v živote je to tak, že všetky veci majú svoje obdobie. Niektoré nám niečo dávajú dlhodobo, iné pretrvávajú krátko - človek, ak sa chce posunúť ďalej, musí vedieť nielen niektoré veci prijímať, ale aj odovzdávať.

Takže by ste rád niečo odovzdal?
Uvidíme, určite sa bude aj niečo uberať, nielen pridávať.

Keď príde nový človek do štúdia, čo mu poviete?
Už keď taký človek príde do štúdia, nesie si so sebou nejaké informácie a vzťah k danej značke. Pravdepodobnosť, že príde niekto, s kým musíte začínať od začiatku, je veľmi malá. Je to až príliš špecifická práca, kde musíte mať k nej aj k miestu vzťah. Pokiaľ ho nemáte, je zbytočné tam chodiť. Akýkoľvek iný dôvod by bol nedostatočný na to, aby ste mohli čokoľvek posúvať.

Je to skôr o tom pohovoriť si o pohľade na vec, o tom vnímaní, to môže byť úplne odlišné. A to je záležitosť všeobecne akejkoľvek tvorby. V živote má všetko svoju cenu, pohľad i čas - môžete veciam niečo dať, ale nedá sa len dávať - ​​všetko niečo stojí. Ak sa na niečo zameriate, uberiete pozornosť niečomu inému.

Musíte sa rozhodnúť, čo všetko ste ochotný obetovať. Až v momente, keď veci obetujete naozaj veľa, začne to byť možno dosť, aby ste v tej veci mohol niečo urobiť. Ale ešte to nie je záruka, že sa to podarí, tú nedostanete žiadnu. Musíte brať na vedomie riziko, že celá vec môže dopadnúť akokoľvek. Samozrejme to nechcem, preto idem do firmy, ktorá ma významným spôsobom oslovila už predtým.

Priviedol ste si do BMW niekoho?
Zatiaľ som prišiel ja. Zatiaľ som tam sám - ale nie som samozrejme úplne sám, mám okolo seba fantastický tím ľudí, takže je to relatívne. V tíme pracuje viac ako stovka ľudí vrátane mladých. Výhoda takejto značky je, že sú isté veci, ktoré sú preferované aj u žiakov na dizajnérskych školách. Premium značky sú väčšinou atraktívne nielen pre užívateľov, ale ako veľká dávka inšpirácia aj pre študentov. V tomto je BMW naozaj na veľmi dobrej úrovni. Prišiel som do kolektívu a mám okolo seba úžasné spektrum ľudí od veľmi mladých až po veľmi skúsených odborníkov.

BMW oddelilo dizajn divízie elektrických áut. Je to preto, že klasický dizajn nedokáže fungovať s elektroarchitektúrou, alebo preto, že každé to odvetvie sa má vyvíjať zvlášť?
Je potrebné si uvedomiť aj fakt, kedy sa to odohralo a za akých podmienok. Táto zmena prišla už pred mnohými rokmi - a v tom čase patrilo BMW k priekopníkom tejto novej technológie. Teraz už má v tomto smere veľkú skúsenosť. Ale v čase, keď to vznikalo, bola možno dôležitým faktorom flexibilnosť celého procesu. Aby sa nestratila a celý proces prebiehal rýchlo, tak padlo toto rozhodnutie oddeliť tieto dva svety od seba, aby sa navzájom skôr podporovali, než obmedzovali.

Je možné, že sa tieto dve rôzne odvetvia napríklad za desať rokov dizajnovo stretnú a elektrická verzia bude s tou benzínovou totožná?
Ja myslím, že možné je všetko. Aj toto. V princípe nie je pohon ako taký najdôležitejším faktorom toho, ako sa má auto užívať alebo vyzerať. Je to jeden z dôležitých dôvodov, ale zároveň je tam priestor. Zásadne k veľkým zmenám nedochádza. Kde ich skôr môžeme očakávať, je autonómne riadenie. To je úplne iný pohľad na vec, pretože zrazu sa váš spôsob používania výrobku radikálne zmení. A tam už prichádzajú otázky, ktoré vám možno menia nielen detaily vo vozidle, ale kompletne aj architektúru. Ľudia radi hovoria o veľkých skokoch a pri prémiových značkách je tu veľká šanca posúvať sa ďalej. Kto iný by mal dať toto do áut, keď nie prémiové značky? Tá snaha je veľká.

Na druhú stranu musia tie prémiové značky dosť opatrne našľapovať, môžu si vlastne dovoliť revolúciu?
Čo je revolúcia? Je to posledný akt, ktorý nastáva, ak všetky ostatné veci nefungujú. Zmeny by mali nastávať v každej značke, nech už je akokoľvek úspešná. Nie je nič horšie než byť predvídateľný. Ak vytvárate presne to, čo sa od vás očakáva, je to dobrá vec, ale možno až príliš málo pre to byť "premium". Premium je prekvapiť, opäť vo vás naštartovať určité momenty, dať vám pocit výnimočnosti. Aby ste si mohli jedného dňa na niečo spomenúť, aby ste mohli niečo prežiť. Nie je to len o vernosti.

Na čom teraz jazdíte?
Mám benzínové BMW rady 5 a je výborné. Až na to, že mám limuzínu a musím si na ňu zvyknúť, pretože doteraz som jazdil v kombíku alebo v Kodiaqu od Škody. Jazdím veľmi rád, takže som si to auto veľmi obľúbil. Je výkonnostne dosť zdatné a je to zážitok. Je to veľmi dobré auto pre niekoho, kto rád trávi vo vozidle aj dlhšiu dobu.

01 - Modified: 2024-11-05 07:16:01 - Feat.: - Title: Za „zlý názor“ vám hrozí aj bitka 02 - Modified: 2024-11-04 14:10:00 - Feat.: - Title: Karta sa obrátila: Suzuki plánuje výrobu úplne nového SUV, dodávať ho bude Toyote 03 - Modified: 2024-11-04 12:40:00 - Feat.: - Title: Blázinec či chránená dielňa? Fiat musí prestať vyrábať svoj trhák, aby vôbec prežil 04 - Modified: 2024-11-04 12:14:18 - Feat.: - Title: Otočka pri bývaní? Stúpol nám síce počet nových úverov, no nie ich výška, varuje pre HN expert NBS (rozhovor) 05 - Modified: 2024-11-04 10:09:27 - Feat.: - Title: Nový konkurent Kie i českej Škody. Hyundai poodhalil svoje najväčšie elektrické SUV
menuLevel = 2, menuRoute = auto/automobilky, menuAlias = automobilky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
05. november 2024 08:59