Oliver Stefani vlani v lete nahradil v Škode Jozefa Kabaňa, ktorý odišiel k BMW. Súčasné škodovky, ktoré prichádzajú na trh, ešte nesú jasný Kabaňov rukopis. Vývoj nového vozidla, než sa dostane do výroby, trvá asi tri roky. To znamená, že prvý model vytvorený pod Stefaniho taktovkou, ktorý sa predstaví v budúcom roku, bude štúdia automobilu budúcnosti.
Rámec štylistického smeru v automobilke určuje šéfdizajnér, podobu autám však dávajú skôr stylisti, ktorí ich priamo navrhujú. Pozícia šéfdizajnéra je v tomto ohľade hlavne manažérska, jeho najdôležitejšou úlohou je tvorbu svojho tímu prezentovať a presadzovať u vedenia automobilky. Dizajnérsky tím v Mladej Boleslavi navyše zostal z veľkej väčšiny rovnaký ako za prítomnosti Kabaňa.
Ako by ste v niekoľkých slovách opísal design škodoviek?
Presné línie, krištáľovo čisté povrchy, dokonalé proporcie a zrozumiteľnosť. Tá je veľmi dôležitá pre zákazníka, pretože potom ten automobil dokáže lepšie pochopiť. Myslím, že nie je dobre, keď sú autá príliš vyumelkované a prezdobené.
Aké máte sa Škodou plány?
Je to veľmi úspešná značka s veľkým potenciálom. V uplynulých rokoch sa urobil obrovský kus práce, ktorý ju posunul dopredu, čo je fantastické. Mojím cieľom je na tom stavať. Je tu potenciál, ako značku rozvíjať ďalej, aby uspela aj v budúcnosti. Prial by som si do dizajnu pridať trochu viac emócií. Auto nekupujete len hlavou, nezameriavate sa len na funkčnosť, cenu a spoľahlivosť, ale chcel by som, aby sa pre neho ľudia čím ďalej viac rozhodovali tiež srdcom. Myslím však, že dizajn škodoviek dnes nie je konzervatívny, oslovuje mladých zákazníkov.
Podieľal ste sa na tvorbe konceptu Vision X predstaveného na autosalóne v Ženeve?
Áno, ako viete, finálna podoba sériového vozidla dorazí v roku 2019 a dizajn auta nevzniká pol roka. Takže keď som nastúpil do Škody auto bolo hotové. Po mojom príchode sme však s mojím tímom urobili niekoľko zmien obzvlášť na prednej časti vozidla.
Takže kedy uvidíme vašu prvú škodovku?
Myslím, že niečo predstavíme už v budúcom roku. Niektoré autá, ktorá sa predstavia v dohľadnej dobe, vznikli ešte pred mojím príchodom, takže moja stopa na nich nebude. Avšak vývoj sa prekrýva.
Ak by ste mal porovnať dizajnérske vízie vás a vášho predchodcu, čo by ste vyzdvihol?
Škoda má veľmi silnú dizajnovú stratégiu, hovoríme jej DNA. A tá sa postupne vyvíja. A my potrebujeme s pomocou tejto DNA autá naprieč celým koncernom Volkswagen odlíšiť od seba. To je nevyhnutné. S nápadom prihlásiť sa k tradícii českého sklárstva krištáľovými prvkami má Škoda veľmi silný, povedal by som ikonický, výraz. Ten sa páči a pasuje k značke. Vďaka tomu je jazyk škodoviek silný a úprimný. Dôležité je nič nestratiť, ale aj pridať nové veci.
Ako by ste porovnal prácu v značke Volkswagen, kde ste pôsobil pred príchodom do Škody, a v Mladej Boleslavi?
Musíme sa držať kritérií určujúcich dizajn, to berieme veľmi vážne. Najdôležitejšie je jednotlivé značky v rámci koncernu odlíšiť, aby sa neprekrývali. Každý má svoju stratégiu, svoj jazyk. A mojou úlohou je toto udržať oddelené. S mojím tímom sa to darí. Sú to skvelí ľudia. Často mladí. Je to viac ako sto ľudí 25 národností. Sú veľmi zapálení a oddaní pre vec a vedia pracovať tímovo, čo je veľmi dôležité. Dizajn nie je len o jednom človeku.
Dnes sú v móde SUV, čo na ne hovoríte ako dizajnér?
Pre dizajnéra je každé auto výzva. Nemám v tomto žiadne preferencie. Športové auto je možno jednoduchšie, môžete sa pohrať s emóciami. Keď dostanete za úlohu navrhnúť SUV, tak stále máte s čím pracovať, môžete mu dať jemnejšie alebo naopak hrubšie črty. Autá navrhujeme radi, je to naša práca. SUV sú dnes veľmi populárne, musíme v tom vyjsť ľuďom v ústrety. Zákazníkom sa páčia vďaka pocitu bezpečnosti, robustnosti a dobrému výhľadu.
Aká je vaša obľúbená škodovka?
Všetky (smiech). Strávil som veľa času v múzeu značky a dostal ma Popular Monte Carlo (malá séria nádherných roadsterov a kupé z rokov 1936 až 1938), to je naozaj krásne auto, elegantné, štýlové s množstvom prvkov, ktoré pre nás môžu byť inšpiráciou. Z aktuálnej ponuky som stále očarený Superbom, pretože pôsobí hrdo a sebavedomo. To je hlavnou príčinou jeho úspechu.
A čo kontroverzný facelift Octavie?
Mne tá zmena prišla v poriadku. Páči sa mi, keď sú jednotlivé modely rôznorodé. Občas býva automobilkám vyčítané, že ich modely vyzerajú rovnako, u Škody to tak nie je. Keď idem z Boleslavi do Prahy, rozpoznávam hneď tie špecifické linky denného svietenia faceliftovanej Octavie. To ma veľmi teší. A rovnako tak sme pracovali na svetlách pri koncepte Vision X, chceli sme, aby rozvrhnutie svetiel bolo odlišné. Rovnako sa od seba líšia aj Kodiaq a Karoq.
Všetko sa vyvíja, potrebuje sa posúvať ďalej: budeme sa hrať so všetkými elementmi nášho dizajnérskeho jazyka, stále však musíme zachovávať tvár Škody. Predok Škody, logo, tvarovanie kapoty, svetlá, maska sú veľmi silné prvky, je v tom obrovský potenciál. Je to súčasť úspechu značky. Vezmite si Superb, pôsobí naozaj majestátne. Jeho predok je veľmi výnimočný, ikonický. Načrtnete ho pár linkami. A vďaka tomu je dizajn úplne zrozumiteľný.
Významnú úlohu dnes hrajú svetla ...
Práve v otázke svetiel je dnes Škoda veľmi dobrá. Máme malý, ale veľmi efektívny a kreatívny tím dizajnérov zameraných na návrh svetiel. Tí spolupracujú úzko s dizajnérmi exteriéru a dodávateľmi. A keď sa pozriete na predné aj zadné svetlá konceptu Vision X, je to naozaj umelecké dielo. Svetlá sú veľmi dôležité, sú to oči vozidla, dávajú prednej časti, ktorá je jeho tvárou, výraz.
Pochopil som, že plánujete evolúciu, nie revolúciu. Teraz sme však vo fáze príchodu elektromobilov, ktoré predsalen môžu vyzerať úplne inak.
Čokoľvek vytvoríme musí byť na prvý pohľad identifikovateľné ako Škoda. Pre elektrické autá môžu byť dôležitejšie a výraznejšie iné veci než pri konvenčnom vozidle so spaľovacím motorom. Ale musíme si tiež dávať veľký pozor, aby sme o zákazníkov neprišli, pretože elektroautá sú nové aj pre nich. Avšak sľubujem, že urobíme veľký krok vpred. Bude to trvať, stále sa to vyvíja, pracujeme na tom, no stále chceme zachovať odlišnosť a zároveň udržať tvár Škody. Je to pre nás dizajnérov veľmi zaujímavý proces.
Cítite sa voľnejšie pri navrhovaní elektromobilov?
Vďaka platforme MEB (špeciálna technická architektúra koncernu VW určená pre elektromobily) máme veľkú voľnosť. Dôležité sú dve veci: po prvé aerodynamika, tá je najdôležitejšia, pretože každý detail ovplyvňuje dojazd vozidla, ktorý používateľa veľmi zaujíma. A potom tu sú nové úlohy súvisiace s autonómnym riadením, ktoré vyžadujú špeciálne snímače. To znamená úplne iný prístup dizajnérov. A to nás naozaj baví, musíme totiž premýšľať inak. Nenudím sa. A to je dobre.
Na štúdii Vision X ste logo na zadnej časti nahradili jednoduchým nápisom, je to trend pre budúcnosť?
Chceme to vyskúšať, testujeme reakcie zákazníkov. Myslím, že to vyzerá lepšie. Chceme pracovať napríklad s háčikom nad S, čo je typická vec češtiny, niečo typicky české, chceme sa s tou myšlienkou pohrať a vyskúšať, ako to bude pôsobiť na zákazníkov.
Napríklad v Ázii je toľko značiek, že len podľa loga býva ťažké ich rozpoznať, ale nápis Škoda je jasný, to meno je rozhodne známejšie. A nám dizajnérom to tiež pomôže, dá nám to viac voľnosti, pretože ten kruhový tvar loga na veľkom kuse plechu je občas veľmi limitujúci, keď použijeme jednoduchý nízky nápis môžeme sa hrať s tvarmi, líniami, proporciami.
Keby ste mohol navrhnúť akékoľvek auto by ste chcel, aké by bolo?
Nedokážem povedať typ, ale určite by malo byť také, po ktorom by túžili už mladí chalani. Auto, ktorého plagát by si vešali nad posteľ.