Najnovšie automobilový svet obleteli letecké zábery na „pohrebisko“ áut s vadnými motormi VW TDI EA 189. Volkswagen totiž v Spojených štátoch skupuje tieto „postihnuté“ autá vo veľkom.
Z ciest stiahli už viac ako 350-tisíc takýchto kusov. Najviac ich oddychuje priamo v kalifornskej púšti blízko Victorville. Podľa Reuters, Volkswagen odkúpil autá v hodnote 7,4 miliárd dolárov, čiže asi šesť miliárd eur.
Volkswagen „skladuje“ tieto vykúpené autá v USA až na 37 miestach, pričom ide o 300-tisíc vozidiel. Čo s nimi bude? Nemecká automobilky VW má plán, aj keď ten má horkú príchuť. Po úprave ich chcú opäť predať ďalej. Nie však v USA, ale niekde za ich hranicami.
Zákony však povoľujú vyviezť postihnuté autá až po absolvovaní potrebných úprav. Volkswagen si až potom bude môcť s autami robiť, čo uzná za vhodné. Výkupy budú pokračovať do roku 2019 a VW sa zaviazal, že odkúpi 500-tisíc áut.
Za kauzu Dieselgate už Nemci zaplatili viac než dosť peňazí. Pokuty, výkupy, pokles akcií. Časť sa im však vráti po predaji týchto zhromaždených áut. Bude to však len zlomok toho, čo pýtali za nové automobily. Ešte, že ich vo väčšine nečaká smrť v podobe zošrotovania.
Ale ani v Európe to Volkswagen nemá ľahké. Po novom čelí hromadnej žalobe britských zákazníkov, ktorým sa nepáči, ako ich TDI vozidlá po modifikácii jazdia. Motory majú vraj veľkú spotrebu, horšiu dynamiku a niektoré aj padajú do núdzového režimu.
Otázkou teda je, koľko ľudí je s opravou spokojných a nemajú s TDI po úprave problémy a naopak. V Británii upravili už 840-tisíc áut. Podľa automobilky sa na núdzový režim sťažovalo 1 200 zákazníkov z opýtanej vzorky viac ako 11 600 ľudí, ktorým TDI už upravili.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.