StoryEditor

Nechali otestovať naftové autá po úprave. Zistili výrazné prekročenie emisných limitov

18.05.2018, 10:30
Autor:
TASRTASR
V prípade okolo zmanipulovaných emisií dieselových vozidiel koncernu Volkswagen nechal rakúsky krajinský súd v Eistenstadte preveriť emisie oxidov dusíka na ceste, a to pred aktualizáciou softvéru a po ňom.

Aktualizácia softvéru tak neodstránila problém a protiprávny stav pretrváva. To dáva žalobcom právo odstúpiť od kúpnej zmluvy a žiadať vrátenie peňazí. Rozsudok v prípade ešte nenadobudol právoplatnosť.

V procese išlo o emisie oxidu uhličitého (CO2) a oxidov dusíka (NOx), ako aj o spotrebu modelu Audi Q3. Žalobcovia argumentujú, že auto by nekúpili, keby vedeli, že nelegálny softvér zníži emisie v laboratóriu, no na ceste výrazne prekročí spotrebu aj zákonom stanovené limity emisií.

Sudkyňa nechala otestovať emisie CO2 a NOx v laboratóriu aj v reálnej premávke, a to pred aktualizáciou aj po nej. Emisie CO2 vo všetkých režimoch spĺňali normy a spotreba výrobcom udávanú hodnotu.

Inak to však vyzeralo s oxidmi dusíka. Pred aktualizáciou softvéru emisie spĺňali normy len v laboratóriu, v reálnych podmienkach boli až o 247 percent vyššie. Aj po aktualizácii prekročili normu, a to o 77 percent.

Súd prišiel k záveru, že pre motoristov by bolo ešte akceptovateľné prekročenie laboratórnych výsledkov o 20 až 30 percent, "prekročenie limitov o 247 percent respektíve o 77 percent po aktualizácii je desivé".

Sudkyňa síce uznala, že nemožno očakávať dodržanie nereálnych limitov určených pre testy v laboratóriách aj v bežnej premávke, no tak prehnané prekročenie noriem je neprípustné.

​Právnik Michael Poduschka radí majiteľom dotknutých dieselových modelov, aby sa obrátili na Združenie pre spotrebiteľské informácie (VKI), ktoré iniciovalo hromadnú žalobu. Lehota pre prihlásenie sa končí v nedeľu 20. mája.

Napriek úspechu sa právnik mieni odvolať proti rozhodnutiu eisenstadtského súdu. Prisľúbené odškodnenie 21-tisíc eur, vrátane úrokov, považuje za príliš nízke. Audi Q3 totiž v roku 2013 stálo približne 40-tisíc eur.

Podľa neho sudkyňa pri určení straty hodnoty vychádzala z nesprávneho právneho názoru. "Myslíme si, že kupcom prináleží 30.000 až 35-tisíc eur," dodal Poduschka.

01 - Modified: 2018-02-09 12:42:51 - Feat.: 0 - Title: Porucha auta, ktorá dokáže ľahko a rýchlo zlikvidovať motor. Ako sa brániť? 02 - Modified: 2018-03-04 09:12:34 - Feat.: 0 - Title: Ponuka jazdených dieselov dominuje. Pozrite si 10 najpredávanejších modelov 03 - Modified: 2018-05-17 14:13:36 - Feat.: 0 - Title: Diesel končí. Volvo ho už pri chystanom modeli neponúkne 04 - Modified: 2018-03-05 14:37:51 - Feat.: 0 - Title: Nielen staré diesele. Zákazy v Nemecku môžu platiť aj pre novšie autá 05 - Modified: 2018-05-10 08:36:36 - Feat.: 0 - Title: Dieselgate pokračuje. Audi hlási ďalšie modely s upravenými motormi 06 - Modified: 2018-05-14 09:07:54 - Feat.: 0 - Title: Snaha o záchranu spaľovacích motorov. Nové riešenia spasia benzínové aj dieselové agregáty
01 - Modified: 2024-11-05 14:00:00 - Feat.: - Title: Šetrite na palive, nie na mobilite. Spôsobov, ako rozumne nastaviť palivovú politiku, je viac 02 - Modified: 2024-11-05 13:00:00 - Feat.: - Title: Zamieša novinka od Suzuki karty na trhu? Značka predstavila svoje prvé elektrické auto 03 - Modified: 2024-11-05 10:17:45 - Feat.: - Title: Kvíz, ktorý vyškolí nejedného motoristu. Ak ho nezvládnete, radšej odovzdajte vodičák 04 - Modified: 2024-11-04 14:10:00 - Feat.: - Title: Karta sa obrátila: Suzuki plánuje výrobu úplne nového SUV, dodávať ho bude Toyote 05 - Modified: 2024-11-04 12:40:00 - Feat.: - Title: Blázinec či chránená dielňa? Fiat musí prestať vyrábať svoj trhák, aby vôbec prežil
menuLevel = 2, menuRoute = auto/automobilky, menuAlias = automobilky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
05. november 2024 20:35