Sté výročie od založenia Československa si česká automobilka Škoda Auto pripomína aj dokončením renovácie klenotu svojich múzejných zbierok. Ide o historický model Škoda 860 z roku 1932, ktorý je jediným dochovaným kabrioletom svojho radu.
Ako informuje samotná značka, Škoda 860 je pôsobivým dôkazom vysokej konštrukčnej a technickej úrovne, ktorú automobily tejto značky dosahovali už v predvojnových rokoch. Spomínaná špecialitka nadväzovala na model Laurin & Klement FF z roku 1907 - zrejme prvý automobil s radovým osemvalcom v strednej Európe.
Aby konštruktéri z Mladej Boleslavi predišli vibráciám, osadili kľukový hriadeľ v deviatich ložiskách a tiež Lanchesterov tlmič kmitov. Štvordobý zážihový agregát s objemom 3 880 centimetrov kubických je dodnes obdivovaný pre svoju pružnosť.
Takmer 5,5-metra dlhý automobil dokáže na najvyšší (tretí) prevodový stupeň plynule akcelerovať z rýchlosti chôdze, pričom maximálna rýchlosť je na hranici 110 kilometrov za hodinu. Zaujímavosťou vtedajšej doby bola tiež brzdová sústava s podtlakovým posilňovačom.
Vo výbave tridsiatych rokov dvadsiateho storočia nechýbali inovatívne prvky ako napríklad sklonomer na prístrojovej doske, ktorý v tej dobe zastával úlohu dnešných asistentov radenia prevodových stupňov. Pre komfort a súkromie tu bolo osadené tiež spúšťacie sklo oddeľujúce vodiča od dôležitej posádky na zadných sedadlách.
Tu mohli sedieť mimochodom až tri osoby a vďaka veľkorysému priestoru na nohy bolo možné do zadnej časti posadiť ďalších dvoch členov posádky na výklopné sedadlá - najmä deti či doprovodný personál. Komfort zvyšovali tiež clony na oknách či kúrenie zabudované v podlahe.
Vtedajšia novinka Škoda 860 zažila debut 23. októbra 1929 na pražskom autosalóne. V tej dobe išlo o vrcholný model novej generácie osobných áut z Mladej Boleslavi, ktoré boli produkované v modernej fabrike s technológiou pásovej výroby. Typové označenie pritom označuje počet valcov a výkon motora.
Základný model Škoda 422 teda mal pod svojou kapotou štvorvalec s výkonom 22 koní (16 kW). Škoda 860 následne osemvalec s výkonom 60 koní (44 kW). Celý automobil dosahoval hmotnosť zhruba dve tony a stál na tuhých nápravách s hydraulickými tlmičmi, spolu s dlhými a širokými listovými pružinami.
Cena za túto limuzína začínala na sume 125-tisíc korún českých, kabriolet bol následne o 15-tisíc drahší. Zaujímavosťou je, že Škoda okrem spomínaných verzii ponúkala aj takzvaný faux-kabriolet. Išlo o model s pevnou strechou, ktorá však zvonka pripomínala sťahovacie prevedenie.
Škoda 860 vo verzii kabriolet sa nachádza v múzeu Škoda od roku 1998 a dopĺňa ju aj hasičský špeciál či spomínaný „falošný kabriolet“.